“Marlene”, dochter van de Alpen!

Dit internationaal  merk  van  appels  uit  Zuid-Tirol/Südtirol  kreeg onlangs een nieuwe  look.   Marlene®  is  één  van  de  belangrijkste  en  beroemdste  Italiaanse  fruitmerken.  Sinds  de  oprichting  in  1995  volgt  Marlene®  zijn  roeping  om  bekendheid  te  geven  aan  de  variëteiten  en  kwaliteit  van  de  appels  van  de  familiebedrijven  van  het  Consortium  VOG  in  Zuid-Tirol/Südtirol.

Marlene®  is  een  internationaal  merk  dat  u  vindt  in  Spanje  en  andere  landen  langs  de  Middellandse  Zee,  in  Noord-Europa,  het  Midden-Oosten  en  in  nog  een  heleboel  andere  landen  over  de  hele  wereld.  Marlene® is sinds 2012 ook op de belgische markt aanwezig. Om  de  herkenbaarheid  onder  zijn  liefhebbers  te  vergroten  kreeg  appelgigant  Marlene®  een  nieuwe  look:  een  modern  imago  dat  de  oorsprong  en  kwaliteiten  van  het  merk  nog duidelijker onderstreept.

De  nieuwe  look  is  het  werk  van  het  Weense  bureau  Demner,  Merlicek  &  Bergmann.  Zij  maakten  van  de  vrouwelijke  naam  Marlene®  de  onbetwiste  hoofrolspeler  en  gaven  het  product  persoonlijkheid  en  karakter.  Een  uniek  verhaal  waarin  de  band  tussen  de  Zuid-Tiroolse  wortels  en  de  belangrijkste  eigenschappen  van  de  appel  centraal  staat,  ligt  aan  de  basis.

Marlene®  is  de  “Dochter  van  de  Alpen”,  terwijl  de  berg  waarop  de  appels  tot  leven  komen  de vader  zijn,  en  de  zon  de  moeder.  Met  de  nieuwe  look  en  het  uniek  verhaal  gaat  ook  een  nieuw  handgeschreven  logo  gepaard.  In  verschillende  talen  wordt  de  slagzin  “Ik  ben  Marlene®”,  verkondigd  (“Sono  Marlene®”,  “Ich  bin  Marlene®”,  “I  am  Marlene®”,  “Soy  Marlene®”).“

Met  de  nieuwe  look  kunnen  we  de  uitdagingen  van  de  wereldmarkt  meer  diepgaand  en  doeltreffend  aanpakken ” aldus  Gerhard  Dichgans,  directeur  van  Consortium  VOG.  “We  beschikken  over  een  efficiënt  instrument  om  Marlene®  te  laten  groeien  en  zo  de  juiste  waarde  toe  te  kennen  aan  de  passie  en  deskundigheid  van  onze  5.000  leden”.

De  communicatiecampagne  met  een  videospot  over  de  waarden  van  het  merk, werd gepersonifieerd  door  Valentina  Campanella,  Miss  Südtirol  2015, waardoor de waarde  van  de  territoriale  wortels  van  de  appels  extra  werden beklemtoond.dscn1801

Marlene® telt aldus Stefan Moser, VOG, ruim 5000 producenten, verenigd in 13 coöperatieven die samen ruim 11.000 ha uitbaten, goed voor een jaarproductie van meer dan 600.000 ton.  De productie bevat 7  appelvariëteiten  van  Marlene®:  Golden  Delicious,  Granny  Smith,  Royal  Gala,  Red  Delicious,  Fuji,  Braeburn  en  Stayman.  Elke variëteit heeft een andere  geur,  een  unieke  smaak  en  een  eigen  kleur. De opbrengst is sterk verschillend van soort tot soort hoewel de immense handenarbeid een rode draad is die doorheen het hele verhaal loopt. De terroirs op de heuvelruggen maken het gebruik van machines quasi onmogelijk zodat zowel het snoeien, maar ook de oogst volledig manueel verloopt. De  appels  worden  stuk  voor  stuk  met  de  hand  geselecteerd, handelswijze die deel uitmaakt van de kwaliteit van dit gezond product. De zware arbeid schrikt de lokale bevolking niet af en jaarlijks worden nieuwe percelen aan de exploitatie toegevoegd. Nagenoeg de volledige opbrengst gaat naar de consumptie een verwaarloosbaar gedeelte wordt tot andere producten verwerkt.

Net de uitzonderlijke kwaliteit van alle appelrassen, zoet, zuur, sappig en stevige beet, ligt aldus Stefan aan de basis dat de appelen niet voor de aanmaak van alcohol worden aangewend. Een eventuele overschakeling of uitbreiding is dan ook niet aan de orde, het zou trouwens figuurlijk strijdig zijn met het basisprincipe ‘’een gezond en voedzaam natuurlijk product “ aanmaken.

Op de Belgische markt heeft Marlene® ondertussen haar intrede gedaan in de gastronomische keuken. Chef David Grosdent, restaurant L’Envie in Zwevegem, creëerde enkele leuke recepten die met uitzonderlijke kwaliteiten van Marlene®, de smaakpapillen aangenaam verrasten.