Motel One: design in een booming budgetmarkt

 

De Motel One Group, gevestigd in München, werd in 2000 opgericht door Dieter Müller met de opening van het eerste Motel One hotel in Frankfurt-Offenbach. Motel One heeft op dit moment, inclusief de opening in Brussel, 50 hotels in Duitsland, Oostenrijk, België en het Verenigd Koninkrijk. In 2013 werd een omzet van 205 miljoen euro gegenereerd en een gemiddelde bezettingsgraad van 75%. Het succes van The Motel One Group is gebaseerd op het concept “Great design for little money” op centrale locaties in steden door heel Europa. De hoge standaard van service, materialen en design zijn kenmerkend voor Motel One. Motel One hanteert vaste prijzen zonder kortingen of speciale aanbiedingen in elk verkoopkanaal. Tijdens speciale evenementen zijn er vaste toeslagen van €20,- of €50,-. De keten won diverse awards variërend van “Bestes Budgethotel Deutschlands” van het Deutschen Institut für Servicequalität, tot Europees “Top-Trendhotel” en “Top-Budgethotel” volgens TripAdvisor.

Het doel van The Motel One Group is om in 2016 uit te breiden naar 74 hotels met in totaal 18.000 kamers in grote Europese metropolen. Op dit moment is uitbreiding naar 20 extra steden in ontwikkeling. In 2014 worden negen hotels met in totaal ongeveer 2500 kamers geopend. Naast Brussel zijn dat hotels in de steden Wenen, Edinburgh en Londen. In Duitsland worden zes hotels geopend in Frankfurt, Keulen, Berlijn, Leipzig, Bremen en Maagdenburg.

In 2015 staan hotelopeningen in de nieuwe landen Nederland en Tsjechië op de agenda. Naar verwachting wordt in het voorjaar van 2015 het eerste Motel One Hotel in Amsterdam geopend tegenover congrescentrum RAI op de Amsterdamse Zuidas. In de bestaande Motel One bestemmingen worden ook nieuwe hotels geopend: Verenigd koninkrijk (Manchester en Glasgow), Duitsland (Berlijn), Oostenrijk (Wenen) en Spanje (Barcelona). Tot dusver verruimde Motel One zijn horizon enkel binnen de Europese grenzen, toch is het niet uitgesloten dat de keten eerstdaags de oversteek van de Oceaan maakt en zich vestigt in hartje New York. Of deze inplanting al dan niet doorgaat is aldus de heer Philippe Weyland afhankelijk van diverse factoren. In de Verenigde Staten is alleszins een klantenpotentieel aanwezig. Mocht deze opening doorgaan en succesvol worden, boort Motel One allicht ook de  Oosterse markten aan. www.motel-one.com

 

 

 

Reacties zijn gesloten