Parijs en mode: al meer dan een eeuw innig met elkaar verweven

Parijs stond ooit aan de wieg van de meest prestigieuze modehuizen en leeft ook vandaag nog op het ritme van de haute couture. Denk maar aan de fashionweeks in de modehoofdstad, de vakbeurzen en uiteraard ook de koopjes periodes in januari en juli. Het is tevens de thuisbasis van vele ontwerpers, die ons met hun typische Parijse stijl de trends van morgen aanreiken in tal van boetieks, conceptstores en steeds luxueuzer wordende winkelcentra, van bekende warenhuizen tot adresjes voor intimi. In de 5500 prêt-à-porter boetieks die de stad rijk is, gaan de luxemerken met een rijke geschiedenis hand in hand met de gevestigde waarden uit de Parijse mode. De Franse merken zijn ruim vertegenwoordigd, maar ook internationale merken en labels hebben er hun plaats.

Elke wijk heeft zo zijn unieke karakter, van eclecticisme, hippe mode en warenhuizen tot up market, trendy en avant-garde. Parijs is ook de hoofdstad van de ‘vintage’, van de talentenscouts en van de grote modetentoonstellingen op culturele toplocaties, zoals de tentoonstelling over Christian Dior in het Musée des Arts Décoratifs, die nog loopt tot 7 januari 2018. Deze prachtige tentoonstelling ter ere van het 70-jarige bestaan van modehuis Dior nodigt de bezoeker uit om binnen te treden in het universum van oprichter Christian Dior en de gerenommeerde ontwerpers die hem opvolgden: Yves Saint Laurent, Marc Bohan, Gianfranco Ferré, John Galliano, Raf Simonsen, heel recent, Maria Grazia Chiuri. De tentoonstelling laat de bezoeker kennismaken met hun emoties, levensverhalen en inspiratiebronnen van 1947 tot nu. Voor het eerst worden atelierschetsen, modefoto’s, honderden documenten, mode-items en meer dan 300 haute-couturejurken aan het grote publiek getoond. En er is nog meer goed nieuws, want op 3 oktober opent ook het emblematische Musée Yves Saint Laurent zijn deuren. Dit Parijse museum krijgt zijn thuisbasis in de Avenue Marceau 5 de plek waar tussen 1974 en 2002 de creaties van Yves Saint Laurent het levenslicht zagen. Ook de oude haute-couture salons en de ontwerpstudio worden in het parcours geïntegreerd, zodat de bezoekers een unieke inkijk krijgen in het creatieve proces van het huis.

Atout France, het Franse bureau voor toerisme, zorgt voor de promotie van Frankrijk als toeristische bestemming en de verbetering van de concurrentiepositie van de Franse bedrijven, sectoren en bestemmingen.

Het Bureau voor Toerisme en Congressen van Parijs heeft drie doelstellingen: de bezoekers ontvangen en informeren, en de troeven van de Franse hoofdstad promoten in binnen-en buitenland–zowel voor particulieren als voor zakenreizigers. Het bureau verwelkomt jaarlijks meer dan 500.000 bezoekers in zijn informatiepunten. Zijn viertalige website parisinfo.com is dé referentie voor toeristische informatie over Parijs (met jaarlijks meer dan 13 miljoen bezoekers).

Reacties zijn gesloten