Thuisconsumptie Champagne groeit in België

Volgens een studie van marktonderzoekbureau GFK “is de thuisconsumptie bij de Belgische huishoudens in 2017 gestegen met 4% in volume en 7% in waarde”. De cijfers liggen ietwat lager dan de officiële Champagne-verzendingen naar België in 2017 (8,9% in volume en 10,2% in waarde) “maar bevestigen de groei van Champagne in Belgische huishoudens die in 2016 al werd vastgesteld  (+6% in volume en 15% in waarde)”.

Lichte regionale verschillen

Volgens dezelfde studie is de groei sterker in Wallonië en Brussel (+7%) dan in Vlaanderen (+3%) waar de thuisconsumptie evenwel ook nog toeneemt. Meer dan 10% van de huishoudens koopt regelmatig Champagne. Over heel het land kopen de Belgische huishoudens gemiddeld 4,7 flessen Champagne per jaar. Het totaal aantal flessen Champagne die jaarlijks door Vlaamse huishoudens wordt gekocht (5,1) blijft wel hoger dan in Brussel en Wallonië (4,3).

Hoger segment

In 2017 toonde de Belgische consument ook een groeiende interesse in de hogere Champagnesegmenten. Zo is 49% van alle Champagnes die voor thuisconsumptie wordt gekocht, aan een prijs boven de 18€. De Champagnes aan de laagste prijzen hebben meer dan een kwart van hun marktaandeel verloren op drie jaar tijd en vertegenwoordigen nog slechts 18%.

Seizoensgebonden

Een andere trend die zich steeds meer aftekent bij het het thuisverbruik van Champagne, is de betere spreiding van de Champagne-aankopen doorheen het jaar. Het aandeel van de Champagne-aankopen dat in december plaatsvindt, is van 2010 tot 2017 gedaald van 37% naar 29, het deel van de Champagneverkoop over de vier laatste maanden van het jaar is van 59% naar 47% gedaald in dezelfde periode.

Grégoire Van den Ostende, directeur van het Bureau du Champagne Benelux, verklaart deze spreiding van Champagne-aankopen door verschillende elementen: «de Belgische consument toont een stijgende belangstelling voor een grotere diversiteit aan de Champagnes die hij steeds meer gaat beschouwen als volwaardige wijnen die perfect kunnen passen bij verschillende soorten gastronomie ».

Diversiteit

Niet-gedoseerde Champagnes, Champagnes uit eenzelfde druivensoort, Champagnes rosés of cuvées spéciales, de consument vindt tegenwoordig een steeds grotere gamma Champagnes terug in de distributie en de wijnhandels.

« Als het zomerse weer zich blijft voortzetten, zullen extra Brut of niet-gedoseerde Champagnes, Blanc de Blancs (100% Chardonnay) Champagnes of nog rosé Champagnes bij de meest geapprecieerde Champagnes horen tijdens de zomer. En als België het zo goed blijft doen op de Wereldbeker, is de kans groot dat Champagne deel zal uitmaken van het feest”, besluit Grégoire Van den Ostende.

 

Reacties zijn gesloten