Toscaanse wijnen popelen om Belgische markt te veroveren

Buy Wine in Firenze is op enkele jaren uitgegroeid tot een onbetwistbare topreferte voor alle liefhebbers van Toscaanse wijnen. De voorbije jaren werden nog aparte sessies gehouden met een aantal anteprimes, maar de Fortezzo da Basso, een complex dat enige vergelijking met Tour & Taxis kan doorstaan, bood ditmaal onderdak aan de totaliteit van de Toscaanse wijnen.

Kleinschaligheid is een absoluut kenmerk van de Toscaanse wijnhuizen, maar liefst 78% heeft minder dan 10 werknemers in dienst, terwijl amper 3% meer dan 50 werknemers in dienst heeft. De turnover van de van de wijnhuizen is dus eerder laag, 85% blijft onder de grens van 2 miljoen euro; slechts 2.8% van de bedrijven realiseert een zakencijfer van meer dan 10 miljoen euro. Ietwat in tegenstelling met het inkomen is de kwaliteit van de Toscaanse wijnen, maar liefst 44% produceert wijnen met het predicaat ‘hoge’ of ‘extra hoge’ kwaliteit, terwijl amper 5% het houdt bij de productie van alledaagse wijnen. Kwaliteit is nauw gekoppeld aan de geproduceerde hoeveelheid, 53% van de wijnboeren produceert maximaal 1000hl/ jaar, 8 % van hen produceert meer dan 10.000hl hetgeen betekent dat de kwaliteit onder strenge eisen wordt gegarandeerd.

Toscaanse wijnen staan anderzijds gekend om hun grote aantrekkingskracht in het buitenland, 98% van de wijnboeren voert minstens één wijn uit, terwijl voor 69.3% van de bedrijven de export goed is voor meer dan 50% van hun inkomsten. Nagenoeg alle Europese landen voeren Toscaanse wijn in, 64% vindt in de US een afzetmarkt en 24% exporteert naar Aziatische landen. De globale export van Toscaanse wijnen was in 2013 goed voor een omzetcijfer van meer an 750 miljoen euro.

België is in deze exportcijfers een uitgesproken achterblijver, situatie die in Toscane niet al te best wordt begrepen. Belgen staan bekend als fervente wijndrinkers maar kunnen de Toscaanse markt amper beroeren, dit ongeacht of het gaat om traditionele regio’s zoals Bolgheri, Val di Cornia of Chianti of om meer welluidende en kwalitatieve benamingen zoals Chianti Classico, Vino Nobile di Montepulciano, Brunello di Montalcino of Vernaccia di San Gimignano.

Toscana Promozione is erover verwonderd dat het vinden van degelijke invoerders in België een aartsmoeilijke klus is en blijft. Wellicht zorgt de kleinschaligheid van de producten waardoor ze niet deelnemen aan grote wijnevenementen voor enige terughoudendheid, maar net dit aspect wordt in andere landen sterk geapprecieerd. Bovendien zou het feit dat Toscane qua beschikbare wijnoppervlakte groter is dan de Bordeaux-streek, toch meer belangstelling moeten losweken.

In het vooruitzicht van het eerste jubileum van Buy Wine, wordt naar mogelijkheden uitgekeken om de Toscaanse wijnen ook in België tot hun recht te laten komen.