8ste editie Koreaans Filmfestival L’Heure d’été

Dat de Koreaanse filmindustrie ijzersterk bezig is, weten we al een tijdje, maar ook op heel wat andere gebieden is het land een lichtend voorbeeld voor diverse sectoren, van cultuur tot gastronomie, lifestyle, muziek en veel meer.

L’Heure d’été Film Festival: Dit filmfestival, dat plaatsvindt in Bruxelles-Les-Bains en Cinema Galeries, is dit jaar aan zijn achtste editie toe. Elk jaar wordt er een andere stad in een ander land gekozen om in de schijnwerpers te plaatsen en deze keer is dat Seoul – en, bij uitbreiding, Zuid-Korea – geworden. Niet verwonderlijk want de Koreaanse cinema mag meteen honderd kaarsjes uitblazen. 7th Korean Film Festival Brussels: vorig jaar wist het Koreaanse Filmfestival in Brussel hoge ogen te gooien met ‘metamorfose’ als thema.

Met L’Heure d’été, de 8ste editie van het in- & outdoor festival laat Cinéma Galeries de traditionele genres voor wat ze zijn. In plaats daarvan kan de kijker rekenen op een kwaliteitsselectie films op bijzondere locaties, in samenwerking met het Koreaans Cultureel centrum, de stad Brussel en het Hoofdstedelijk gewest. Het is eveneens een viering van het 100-jatig bestaan van de Koreaanse cinema.

Seoul is een stad die een enorme bevolkingsgroei heeft doorgemaakt, in de jaren 20 van vorige eeuw telde ze 300.000 inwoners, vorig jaar waren er dat 20 miljoen. Seoul is vandaag de hoofdstad van een economische grootmacht. Het leven van haar inwoners verloopt in een razend tempo, waar de gemiddelde inwoner ruim 60 uur per week werkt. In Seoul kun je je huisdier laten klonen en je eigen begrafenis meebeleven. Plastische chirurgie is er gemeengoed: één op de drie vrouwen heeft al minstens één ingreep achter de rug.

Tussen gisteren en nu, tussen de stad gezien door de ogen van Hong Sang-soo, (The day a pig fell into the well, The day he arrives) of Jeon Go-woon (Microhabitat) heeft niet alleen Seoul zelf een gedaanteverwisseling ondergaan. Ook het film-medium heeft de stad verschillende rollen laten spelen, die de gedaanteverandering stapsgewijze in beeld brengen. Het programma van L’Heure d’éré verkent de wijze waarop de Koreaanse cinema deze stad met haar unieke atmosfeer tot een acteur met vele gezichten heeft gemaakt.

Filmmaker Kim Jee-woon ( The good, the bad, the weird, A tale of two sisters, Saw the devil) zal tot grote trots van het Cultureel centrum aanwezig zijn op de openingsavond en tijdens een masterclass getiteld Bong Joon-ho: een retrospectieve. Daarbij gaat hij in op deze vertegenwoordiger van de Zuid-Koreaanse new wave die in mei van dit jaar in Cannes als eerste filmmaker uit zijn land een Gouden Palm binnenrijfde.

L’Heure d’été omvat ook een thrillerprogramma want de Zuid-Koreaanse hoofdstad blinkt uit in dit genre. Seoul verschijnt in deze films als een soort spirituele hel waar bloedbaden een doorgewoon verschijnsel zijn. Verder zijn er een selecte geëngageerde documentaires door vrouwelijke filmmakers en de diptiek White night en Night Fligt van Lee soon Hee, twee queer getinte melodrama’s waarin de nachtelijke kant van Seoul op een niet eerder geziene wijze in beeld wordt gebracht.

Het festival L’Heure d’été omvat in totaal 31 films. Daarvan worden er 9 uitzonderlijk in de open lucht vertoond (Poelaertplein en het Rijksadministratief centrum). Daarnaast omvat het festival een tentoonstelling van de Zuid-Koreaanse groep Steak Films en een cineconcert van Ensemble O. Het festival loopt van 9 juli tot en met 11 augustus in Cinema galeries – Koninginsgalerij en UGC De Brouckère. www.ugc.be en www.galeries.be