MSC Cruises blijft zich verder inzetten voor een duurzaam milieu door MSC World Europa met succes aan te sluiten op walstroom in de haven van Valetta, Malta – de eerste operationele walstroomvoorziening in het Middellandse Zeegebied.
De rederij zet zich in voor het gebruik van walstroom overal waar het beschikbaar is, omdat het een integraal onderdeel is van het banen van een groenere weg naar een uitstoot van broeikasgassen van netto nul in 2050. Door gebruik te maken van walstroom kan een schip worden aangesloten op het lokale elektriciteitsnet en hoeft de scheepsmotor niet te draaien, waardoor er geen directe uitstoot is terwijl het schip in de haven ligt.
MSC Cruises voerde eerder dit jaar de eerste tests uit in Valletta en de opgedane ervaring heeft bijgedragen aan het verfijnen van het walstroom implementatieproces. MSC World Europa zal vanaf nu worden aangesloten op de walstroomvoorzieningen wanneer het schip Valletta aandoet. Het schip zal het hele komende jaar en in 2025 elke week aanmeren.
MSC WORLD EUROPA: Sinds 2017 is elk nieuw schip in de vloot van MSC Cruises uitgerust met een walstroomaansluiting en er zijn verdere plannen om schepen achteraf uit te rusten. De lijn heeft het aantal havenbezoeken met walstroom kunnen verhogen naarmate meer havens walstroomvoorzieningen introduceren. De historische verbinding in Valetta volgt op de recente succesvolle verbindingen in Noord-Europa – waaronder Warnemünde in Duitsland, de Noorse havens van Bergen, Aalesund en Haugesund, en Southampton in het Verenigd Koninkrijk. Eerder dit jaar nam MSC Cruises de nieuwe walstroomfaciliteit in Kiel, Duitsland in gebruik.
MSC Cruises wil tussen 2024 en 2026 ten minste 15 nieuwe havens toevoegen aan haar walstroomplan, waarbij de nadruk ligt op een aantal havens in Italië, waaronder Genua, La Spezia, Civitavecchia, Napels en Triëst, maar ook prominente havens zoals Barcelona, Hamburg, Valencia, Marseille, Kopenhagen en de nieuwe cruiseterminal in Miami die volgend jaar opent, zullen beschikken over walstroomvoorzieningen. MSC Cruises erkent het belang van samenwerking met havens en regio’s bij het bereiken van duurzame maritieme praktijken. Het bedrijf ondertekende een Memorandum of Understanding om de walstroomvoorzieningen in het Oostzeegebied te verbeteren en soortgelijke afspraken worden nagestreefd met andere havens in de Middellandse Zee.
MSC World Europa was het eerste schip van MSC Cruises dat werd aangedreven door vloeibaar aardgas. Als één van de best presterende grote cruiseschepen ter wereld op het gebied van CO2-uitstoot per passagier, betekent MSC World Europa een belangrijke stap voorwaarts op de reis van MSC Cruises naar een uitstoot van netto nul in 2050. MSC World Europa is ook één van de eerste moderne cruiseschepen die is uitgerust met solid oxide fuel cell-technologie, met testen die veelbelovende resultaten laten zien.