ACTeren tegen stereotypen

Of we het nu hebben over acteren zonder stereotypen of ACTeren tegen stereotypen, de idee erachter blijft identiek. Wie echt persoonlijkheid in een personage wilt leggen, kan zich immers laten inspireren door stereotiepen, maar… houdt zich er best niet aan.

Herkenbaarheid vs. Menselijkheid : De stoere krijger, de zelfverzekerde militair, de homoseksuele haarkapper, de afstandelijke zakenman, de gladde verkoper, de wietpaffende hippie en de wijze therapeut: het zijn allemaal voorbeelden van stereotiepen die we ons gemakkelijk voor de ogen kunnen halen. Of het nu gaat om jungiaanse archetypen of beelden die we voor onszelf hebben gevormd uit eigen ervaringen: ze steunen vaak op een observatie die gemiddeld vaker voorkomt dan een andere… en ze beperken zowel ons begrip van de echte wereld als ons psychologisch inzicht en ons acteerwerk.

Plopperdeplopperdeplop! Wat er vaak mis is met acteeroefeningen:

Heel wat acteerleraars vragen hun studenten om zich volgens een stereotype te gedragen. Ze leren hun cursisten om ‘te stappen als een politieagent’ of om te ‘praten als een therapeut’. Wie zulke acteeroefeningen kritisch bekijkt, begrijpt echter al snel dat ze het risico lopen om een fundamenteel verkeerd idee bij de acteerstudenten in te slijpen: door zich allemaal stereotiep gedrag aan te meten, gaat er differentiatie verloren en beginnen alle personages van een bepaalde cultuur, job, sociaal-economische achtergrond of etniciteit op elkaar te lijken.

Aan de grond van de fout ligt een waarheid, namelijk dat stereotypen herkenbaar zijn. Wie ze er echter ongenuanceerd indramt, zorgt ervoor dat het individu verloren gaat in groepsdenken dat niet eens altijd correct is. Stereotypen zijn een handig hulpmiddel voor comedy, maar persoonlijk ben ik er niet eens van overtuigd of het wel zo gezond is om ze te gebruiken voor kinderseries of -films. Mijn verloofde – zelf een actrice – en ik storen ons er vaak aan dat Kwebbel de typisch zeurende vrouw moet voorstellen, dat iemand als Klus absoluut mannelijk moest zijn en dat er zelfs een vrouwelijke kabouter in het Plopuniversum rondloopt die vooral met haar uiterlijk begaan is. Dat zijn toch wel heel erg veel stereotypen in een enkele reeks. Doen we onze kinderen daar dan zoveel plezier mee?

Het menselijke denken categoriseert anderen al vrijwel automatisch. Onderzoek wijst uit dat we onszelf al een mening vormen over een ander wanneer we hem of haar minder dan een seconde lang hebben gezien… en die mening is achteraf nog erg moeilijk te veranderen. Dat soort mechanisme behoeft geen ondersteuning – er is nuance nodig.

Acteercoaches die oefeningen rond stereotypen gebruiken, bedoelen het ongetwijfeld goed, maar wie een bepaald gedrag of zekere manier van denken aanleert, heeft het achteraf moeilijker om daaruit te breken. Een toneelacteur instrueren om minder grootse gebaren te gebruiken en alles wat ‘kleiner’ te houden voor de camera, is niet zelden moeilijker dan een beginneling aanleren om subtieler te acteren. Daarom is het belangrijk om binnen of na elke oefening rond stereotypen ook nuances aan te gaan brengen.

Ja, stereotypen zijn herkenbaar, maar ze vormen geen boeiend kijkvoer. Hoe saai zou Suits, Boston Legal of The Practice zijn als elke advocaat zich hetzelfde zou gedragen? Hoe flauw zou Blue Bloods worden als alle politieagenten een identiek karakter zouden hebben? Hoe snel zou je jouw interesse kwijtgeraken in House M.D., St. Elsewhere of Chicago Hope als iedere dokter zich identiek zou voortbewegen? Sterker, nog: zelfs ijzersterke komische reeksen als The Office, The Good Place, Veep, Entourage, Upload, Silicon Valley, Mythic Quest, Brooklyn 99, Modern Family, Californication of Unbreakable Kimmy Schmidt beginnen vaak vanuit een stereotype, maar doorbreken die gaandeweg meermaals.

Acting Challenge:

Op onze nieuwe TikTokaccount vind je nu ook onze #BadassActingChallenge. Indien je nog geen TikTok hebt, voeg dan zeker even de app toe en zoek ons op. Zo kan je de eerste twee filmpjes bekijken en meedoen! Je vindt ons op TikTok door naar @IntensiveCourses te zoeken.

De uitdaging is simpel: Richie Chance en onze coach, Dirk Vandereyken, dagen je uit om ons een zin toe te sturen – eender welke zin, zolang die niet te lang is. Daarbij geef je ons ook een context (zoals ‘in een ruzie met jouw vriendin’, ‘voor je iemand gaat vermoorden als psychopaat’, enzovoort) of een emotie (zoals ‘woedend’). Richie en Drik nemen dan een TikTokfilmpje op waarin we die zin zo vaak als we dat binnen 1 minuut kunnen op de gevraagde manier uitvoeren, ZONDER montage. Daarna is het ook jouw beurt en kan je jezelf opnemen. Stuur ons daarna gewoon de link of het filmpje door en elke eerste dag van de maand kiezen we een winnaar die 2 uur gratis online les krijgt bij Badass Intensive Acting Studios.

Meer over onze #BadassActingChallenge

Info : Badass Intensive Courses & Badass Intensive Acting Studios – dirk@badass.be +32 (0)494 38 27 44