Affordable Art Fair Brussels 2019 – Hedendaagse kunst toegankelijk voor iedereen

De Affordable Art Fair begon als een klein event in 1999 in het Battersea Park te Londen op initiatief van de Brit Will Ramsay, en is sindsdien steeds blijven groeien en bloeien. Vandaag is het een vaste afspraak geworden voor de hedendaagse kunstliefhebbers. Van 14 tot 17 maart 2019 zal de beurs op de site van Tour & Taxis opnieuw meer dan 15.000 bezoekers ontvangen, die het aanbod kunnen ontdekken van meer dan 90 Brusselse, nationale en internationale galerieën.

Het principe van Affordable Art Fair, dat op heden uitgerold is op drie continenten en in een twaalftal steden waaronder Londen, New York, Amsterdam, Hong Kong, Singapore, Milaan en Stockholm, bestaat erin om een tegengewicht te bieden aan de internationale kunstmarkt, die door speculatie de voeling met de realiteit heeft verloren. Er worden verschillende duizenden originele kunstwerken van hoge kwaliteit aan betaalbare prijzen – « affordable » in het jargon van de kunstbusiness – aangeboden, in een prijsvork van 75 tot 7.500 euro.

Voor zowel beginnende verzamelaars als doorgewinterde liefhebbers is Affordable Art Fair de vaste afspraak voor jong en oud waarbij het een toegankelijk platform aanbiedt, ideaal om zich te laten verleiden door hedendaagse kunstwerken aan zachte prijzen in een ontspannen sfeer: schilderijen, etsen, foto’s, beeldhouwwerken of installaties, er is voor elk wat wils. De prijzen dienen verplicht te worden aangeduid en de verpakking van de werken wordt gratis aangeboden door de organisatie. Van zodra de transactie beklonken is, kan de gelukkige koper zijn aanwinst dus mee naar huis nemen!

Maar wie redelijke prijs zegt, boet daarom niet in aan kwaliteit: de deelnemende galerieën, waarvan enkelen echt toppers zijn in hun vakgebied, worden geselecteerd door een comité, zoals bij de meeste hedendaagse kunstbeurzen die deze naam waardig zijn. Deze selectie wordt gemaakt op basis van strikte en strenge criteria, meer bepaald inzake originaliteit, identiteit en artistieke intentie en de betekenis in de aanpak van de voorgestelde kunstenaars. Want kunst kan inderdaad aantrekkelijk en aangenaam zijn, maar op deze beurs is het puur decoratieve niet echt aan de orde.

Een geloofwaardigheid die toeneemt dankzij de prijs die dit jaar opnieuw wordt uitgereikt aan jong talent in de vorm van een beursdeelname, nadat ze geselecteerd werden door het online Brusselse platform La Peau de l’Ours www.lapeaudelours.net dat focust op nieuwe verzamelaars. Deze organisatie heeft beslist om vier jonge kunstenaars, die al naam gemaakt hebben in binnen- en buitenland, samen te brengen om speciaal voor de beurs werken te creëren. Deze samenwerking, die in een nieuwe ruimte wordt voorgesteld, heeft als doel om de bezoekers een expositie te bieden met verschillende visies op hedendaagse kunst.

De kunstenaars die dit jaar door La Peau de l’Ours geselecteerd werden, zijn Julie Susset (1984), die herinneringen van de natuur die ze zelf uitvindt op elkaar plaatst en in dialoog laat gaan; Alice Nikolaeva (1991), die ons aan de hand van metaal en popkleuren onderdompelt in een ogenschijnlijk lichte en zorgeloze wereld in volume; Agathe Brahami-Ferron (1992), op zoek naar de specifieke toestand waar het zijn zich aan uiterlijke blikken aanbiedt zonder barrière, zonder spel, zonder kunstgrepen; en Benjamin Ottoz (1985) die werkt met gesneden, gekreukt en gemodelleerd papier in een fysieke confrontatie, doordrongen van referenties aan de kunstgeschiedenis en meer bepaald de schilderkunst.

De lijst van galerieën uit de drie gewesten van ons land, die ongeveer een derde van de standhouders vertegenwoordigen, is bijzonder uitgebreid: zo zijn onder andere ART22 Gallery (Brussel), Artelli Gallery (Antwerpen), Begramoff Gallery (Brussel), Christine Colon Gallery (Luik), Galerie Martine Ehmer (Brussel), LKFF Art & Sculpture Projects (Brussel), MACADAM Gallery (Brussel), Winwood Gallery (Knokke-Heist) aanwezig, naast vele anderen. Daarnaast zijn er ook veel buitenlandse galerieën aanwezig, waaronder Aziatische, waarvan de beeldende kunsten het Belgische publiek steeds bijzonder kunnen bekoren.

De beurs besteedt erg veel aandacht aan het stimuleren van de presentatie, het ophangen van de werken en de scenografie. De bedoeling is om een aangenaam en aantrekkelijk parcours voor te stellen aan de bezoeker en zo diens interesse op te wekken. De organisatoren hebben ook beroep gedaan op de jonge Brusselse schilderes Nina Minnebo (1987) om de inkomhal voor bezoekers vorm te geven. De kunstenares, die haar diploma grafisch ontwerp behaalde aan de Luca School of Arts (Brussel) ontwikkelt een abstracte, intuïtieve en expressieve stijl, die een mix vormt van pop en urban art en zich kenmerkt door een ware kleurenexplosie:

“De installatie die ik op Affordable Art Fair voorstel, is een uitnodiging om zich gelukkig en ongecomplexeerd te voelen. De kleuren en vormen verwijzen naar de kindertijd: net als toen we voor het eerst naar een pretpark gingen. Dankzij de weerkaatsing van spiegels en een reeks projecties wordt de bezoeker als kijker een centraal element in de installatie. Voor hem gaat het om het aanvaarden van de verwondering zonder schuldgevoel, waarbij het kunstwerk een onschuldige uitnodiging is voor een soort zoektocht naar geluk.” (www.ninaminnebo.com)

Affordable Art Fair is een dynamisch evenement dat bedoeld is voor een enthousiast publiek op zoek naar ontdekkingen. Je kan de beurs bezoeken onder vrienden of met de familie. Er wordt een programma voorgesteld van performances, geleide bezoeken, ateliers, maar ook ludieke en creatieve activiteiten voor groot en klein, zonder het aantrekkelijke culinaire aanbod te vergeten. Zo is aan alles gedacht om tijdens de beurs een onvergetelijke tijd te beleven.

De ateliers worden geanimeerd door de Brusselse illustratrice Florence Geens, die de basistechnieken van tekenen zal voorstellen, en door de Belgische artieste met Koreaanse roots Dae Mee Van Der Haegen, die haar diploma behaalde aan La Cambre en gepassioneerd is door de pracht van bloemen. Ze stelde een uniek procedé op punt om de schoonheid van bloemen te vereeuwigen. Zo zal ze de bezoekers van Affordable Art Fair tonen hoe de natuurlijke beweging van bloemen vastgelegd kan worden.

Bovendien verbindt Affordable Art Fair Brussels zich aan een goed doel dat de organisatie nauw aan het hart ligt. Met de expositie BOLD geeft de beurs haar steun aan Think Pink, de campagne voor de strijd tegen borstkanker. Een fotocollectie van sterke en dappere vrouwen vol emotie en schoonheid, gemaakt door de Nederlandse fotografe Carolien Sikkenk. (www.think-pink.be)

PRAKTISCHE INFORMATIE: Vanaf 14 tot 17 maart 2019 in Tour & Taxis, Avenue du Port 86C, 1000 Brussel. www.affordableartfair.com