BELGISCHE NATURA KOOPT HET NEDERLANDSE TONS MOSTERD

Door de overname van het Nederlandse bedrijf gespecialiseerd in traditionele mosterd bevestigt de jonge Belgische ondernemer Arthus de Bousies(35), managing director van Natura, zijn ambitie om traditionele sauzen weer op de kaart zetten. Natuurlijk goed nieuws voor liefhebbers van de goede smaak !

Eenzelfde visie

Zoetstoffen, additieven en andere bewaarmiddelen kunnen beter andere oorden gaan opzoeken want Arthus en Ton zijn er duidelijk geen fan van. Dergelijke producten zijn niet welkom in hun ateliers, waar de artisanale productie haar gloriejaren herbeleeft. Ze zweren bij transparantie en onberispelijke duurzaamheid.  Hun beider verhaal start met dezelfde zin: “In het begin was er passie en zin om te ondernemen.”

De Nederlander Ton Schroër startte zijn mosterdzaak al in 1978 terwijl de Belgische Arthus de Bousies pas 30 jaar later in dezelfde sector aan de slag zou gaan. Ondanks het verschil in tijd, wat ook hun leeftijdsverschil verklaart, delen Ton en Arthus dezelfde waarden.

De oorsprong van Ton’s mosterd gaat terug naar 1765. Het originele recept van de Natura mayonaise, die vandaag zijn hoogtijdagen beleeft, gaat terug naar 1939. De aanpak is dezelfde: authentieke vakmanschap staat voorop met scrupuleus respect voor het milieu.  Veertig jaar na de start van zijn biologische mosterd uit 1979 vertrouwt de eigenaar uit Zierikzee de sleutels van zijn bedrijf toe aan de Belgische onderneming van Arthus de Bousies, die het voortbestaan ervan zal verzekeren.natura-assortiment

Natura, een verhaal dat perfect “klopt”

2012. Arthus is nog geen dertig jaar, maar heeft de passie voor het ondernemerschap al te pakken. Hij maakt kennis met familie Vryghem, hun mayonaise en vinaigrettes die al decennia lang gesmaakt worden door de beste tafels van de hoofdstad. In tegenstelling tot de grote spelers uit de voedingsindustrie, gaat Arthus de gewaagde uitdaging aan om “het huisgemaakte” terug op te kaart te zetten.

Om dit te doen is er maar één leidmotief: het vooropzetten van ingrediënten van de hoogste kwaliteit. Arthus wil dat zijn visie letterlijk en figuurlijk klopt : het recept moet de unieke smeuïgheid teweegbrengen die de authentieke mayonaise onderscheidt van de industriële versies. Hij kiest ervoor om traditionele batterijkloppers te gebruiken om een onklopbare emulsie te creëren die de smaakpapillen betovert.

Vrij snel geeft hij een flinke boost aan het merk Natura, die op 75-jarige leeftijd in 2014 begint aan zijn tweede jeugd in splinternieuwe, milieuvriendelijke ateliers in Tubeke. Gerenommeerde chefs en delicatessenzaken melden zich snel. Tot groot plezier van het Naturateam, dat nu bestaat uit 16 medewerkers, begint een stijgend aantal verdelers de zoektocht naar authentieke producten te intensifiëren.

De Naturafamilie breidt zich snel uit. Vandaag bestaat ze uit meer dan 20 verschillende producten die samen een symfonie van sauzen, vinaigrettes en andere soorten originele ketchup vormen.  Allemaal zijn ze geïnspireerd op dezelfde waarden die allemaal een verschil maken. Natura doet het goed, Natura doet U goed!

NATURA IN CIJFERS

Aantal producten sinds 2012 : Natura is van 15 producten in 2012 geëvolueerd naar 22 in 2017. De ontwikkelingen deden zich onder andere voor : een nieuw gamma : ketchup; Uitbreiding van bestaande gamma’s : Vinaigrette à l’ancienne, vinaigrette César, Mayonaise à l’ancienne, gravelax, rouille

Volume : De 5 traditionele batterijkloppers die Natura haar unieke smaak en textuur bezorgen, kunnen tot 2,5 ton mayonaise per dag produceren. In België verdelen 450 winkels Natura-producten. Natura is nu reeds aanwezig in Frankrijk, Spanje, Portugal, Duitsland (Referenties : El Corte Ingles, la Grande Epicerie, Pingo Doce,…)

In 2019, viert Natura zijn tachtigste verjaardag. Dynamischer dan ooit, dankzij het jonge team dat, fier, authentiek plezier terug op de kaart wil zetten!