Belvilla staat voorop met innovatieve technologie in vakantiehuizensector

Hoe technologische innovatie ervoor zorgt dat gasten én huiseigenaren tevredener zijn. Dat bedrijven innovatieve technologie gebruiken om hun omzet te verhogen is uiteraard geen nieuws meer. Wat wél nieuw is, is dat Belvilla wereldwijd de eerste aanbieder binnen de fullservice vakantiewoningen sector is, die zijn (potentiële) gasten en huiseigenaren via technologie de hoogst mogelijke mate van flexibiliteit en gemak biedt. Belvilla maakt sinds 2019 deel uit van OYO Vacation Homes, waardoor het kon intreden in het digitale tijdperk met baanbrekende technologie. Hierdoor biedt Belvilla zowel klanten als huiseigenaren een volledige service aan via zelf ontwikkelde technologie, een toonaangevend revenue management systeem, datawetenschap, operationele mogelijkheden en end-to-end beheer. En dit is nog maar het begin.

Selfservice: direct antwoord wanneer je maar wilt

Met de lancering van o.a. een selfservice platform kunnen zowel klanten als huiseigenaren al hun vragen oplossen met behulp van technologie. 90% van de klanten en huiseigenaren die vragen heeft, neemt via dit technische platform contact op voor hulp en 40% van het totale aantal vragen wordt onmiddellijk automatisch opgelost, wat leidt tot een veel betere klantervaring en een hogere klanttevredenheid.

Handige tech tools voor gasten

In het afgelopen jaar, is ondanks de drukte tijdens de coronacrisis, de consumentenwebsite van Belvilla volledig vernieuwd, wat heeft geleid tot een conversie sprong van 50%. Belangrijke nieuwigheden zijn de door machine learning aangedreven sorteeralgoritmen en de mogelijkheid om huizen te vergelijken voordat je als klant een keuze maakt. Flexibel zoeken levert veel meer suggesties op zoals beschikbare woningen voor alternatieve data (1, 2 of 3 dagen eerder of later dan de gevraagde datum) en alternatieve nabijgelegen locaties. Ook het betalingssysteem is vernieuwd met een uiterst bevredigend succespercentage (94%). Gasten kunnen nu ook zelf hun geboekte reis beheren, betalings- en terugbetalingsgegevens zien, relevante documenten voor hun boeking opvragen, cadeaubonnen kopen voor hun vrienden of familie en Belvilla Geld sparen. ”De komende maanden hebben we nog enkele grote innovaties gepland rond ons aanbevelingsprogramma, extra Belvilla Geld in je digitale portemonnee en een snellere mobiele site. Er is in het bijzonder nadruk gelegd op duidelijke inhoud en transparantie rond beleid”, zegt Rahul Sahni, Chief Product Officer, OYO Vacation Homes.

Voordelige tech tools speciaal voor de huiseigenaren

Net gelanceerd – Huiseigenaren kunnen zich nu zelf van A tot Z registreren en hun eigendommen op het platform van Belvilla plaatsen via het webportaal. In een periode van 1 maand heeft dat er al voor gezorgd dat meer dan 5% van de huiseigenaren deze ‘self onboarding’ gebruikte. Geen enkele andere fullservice aanbieder van vakantiewoningen heeft dit systeem. Dit was tot nu toe alleen te vinden bij de selfservice boeking platformen. Met 94% maandelijkse actieve gebruikers is dit echt de oplossing voor het vastgoedbeheer van de huiseigenaren. Via het webportaal en de app ‘Mijn Belvilla’ zien ze in één oogopslag alles wat ze moeten weten over boekingen en betalingen en kunnen ook zelf de nodige aanpassingen in de systemen doen. Bovendien zorgen de technische oplossingen voor meer omzet en een maximale bezettingsgraad door het dynamisch prijsmodel.

Dynamisch prijsmodel werkt

Dat dynamisch prijsmodel heeft het afgelopen jaar zijn succes bewezen. In de eerste twee maanden van 2020 hadden huizen met dit systeem gemiddeld 11% meer omzet dan huizen zonder. In april en mei (maanden die sterk waren getroffen door de coronacrisis) lag de omzet van woningen met een dynamische prijsstelling zelfs 17% hoger dan het voorgaande jaar.

Op basis van deze technische mogelijkheden en algoritmen was Belvilla in staat om de prijzen voor de meest getroffen verblijfsperiodes en regio’s snel te verlagen wanneer de vraag sterk terugliep. Tegelijkertijd was er vanaf april een grote stijging van het aantal boekingen in eigen land en stegen de huisprijzen mee. Het bewijs dat een dynamisch prijsmodel beter en sneller kan inspelen op een veranderende markt en een veranderende vraag.