Brussels airlines bereidt zich voor op herstart op 15 juni

Brussels Airlines maakt zich klaar om op 15 juni haar passagiers en personeel opnieuw te verwelkomen. Naast het opnieuw trainen van haar cockpit- en cabinepersoneel om weer klaar te zijn om te gaan vliegen, heeft de luchtvaartmaatschappij haar services en processen herzien en de nodige maatregelen genomen om de gezondheid van haar klanten en personeel tijdens hun reis te beschermen, op basis van aanbevelingen van de internationale luchtvaartorganisaties IATA en EASA en de Belgische gezondheidsautoriteiten.

Op 15 juni vertrekken de eerste negen vluchten van Brussels Airlines vanaf Brussels Airport. Om de reis van begin tot einde zo veilig en comfortabel mogelijk te laten verlopen voor klanten en personeel heeft de luchtvaartmaatschappij verschillende hygiënemaatregelen genomen.

Op de luchthaven

Een eerste belangrijke maatregel is dat Brussels Airlines haar passagiers via verschillende communicatiekanalen eraan herinnert niet naar de luchthaven te komen als ze symptomen hebben of zich ziek voelen. De flexibele omboekingsmogelijkheden blijven van kracht indien reisplannen op het laatste moment veranderen. Bovendien zal Brussels Airport temperatuurcontroles uitvoeren alvorens passagiers de terminal binnen te laten. Op de luchthaven zijn plexiglas schermen voor de incheckbalies en de ticketingbalies geïnstalleerd om zowel de check-in agenten als passagiers te beschermen. Transacties zullen enkel mogelijk zijn via elektronische betaling. Social distancing wachtlijnen zullen de reizigers eraan herinneren om op een veilige afstand te blijven. Brussels Airport voert extra reiniging van oppervlakken uit, en handreinigingsgels en herinneringen aan de hygiënemaatregelen zijn doorheen de hele luchthaven voorhanden. Passagiers op Europese vluchten worden aangeraden om hun handbagage (gratis) in te checken om te voorkomen dat ze aan boord in de rij staan om hun handbagage op te bergen.

Mond- en neusmasker

Vanaf het moment dat ze de luchthaven binnenkomen, moeten alle passagiers vanaf 6 jaar een masker dragen dat neus en mond bedekt. Het masker moet gedurende de hele vlucht worden gedragen, aangezien de social distancing aan boord niet kan worden gegarandeerd.

Het in- en uitstappen uit het vliegtuig zal gefaseerd gebeuren om wachtrijen te vermijden en de passagiers worden verzocht hun eigen instapkaart te scannen aan de gate om fysiek contact te vermijden. Het cabinepersoneel biedt alle passagiers bij het aan boord gaan een desinfecterend middel aan op de handen en deelt een ontsmettingsdoekje uit. Het schoonmaakproces van het vliegtuig wordt vaker uitgevoerd en er zal een sterker desinfecterend middel worden gebruikt om ervoor te zorgen dat alle oppervlakken schoon zijn en het risico op besmetting tot een minimum wordt beperkt. In combinatie met de HEPA-filters die zich aan boord van elk vliegtuig van Brussels Airlines bevinden, kunnen de passagiers met een gerust hart reizen. De HEPA-filters aan boord creëren een neerwaartse stroom van continu gereinigde lucht, die 99,9% van de deeltjes in de lucht wegneemt, waardoor een atmosfeer in de cabine ontstaat die vergelijkbaar is met de luchtkwaliteit in de operatiekamers van ziekenhuizen.

Tijdens de vlucht zal Brussels Airlines fysiek contact tussen de passagiers en de bemanning zoveel mogelijk beperken. Daarom zal de buy-on-board service voor maaltijden en dranken aan boord van Europese vluchten niet beschikbaar zijn en zijn transacties enkel mogelijk met elektronische betaling. Onnodig papier zoals menukaarten, tijdschriften en kranten worden ook uit het vliegtuig verwijderd. Deze maatregelen zijn gebaseerd op de aanbevelingen van zowel IATA (International Air Travel Association) als EASA (European Union Aviation Safety Agency) en de Belgische autoriteiten. Passagiers vinden hier alle informatie over de maatregelen.

“We hebben er vertrouwen in dat we met deze maatregelen onze klanten en medewerkers het vertrouwen en de gemoedsrust kunnen bieden die nodig is om zich veilig te voelen aan boord bij Brussels Airlines. We blijven echter voortdurend in contact met de relevante autoriteiten om onze setup verder aan te passen als dat nodig is. We kijken er erg naar uit om onze klanten weer aan boord van onze vluchten te mogen verwelkomen.” Dieter Vranckx, CEO Brussels Airlines