Brussels airlines ziet 30 tot 40% groei in zakenreizen

Zakenreizen vanuit België weer in trek – Boekingen stijgen iedere week met 30 tot 40% – Brussels Airlines verwacht dat bedrijven vanaf oktober reisbeleid zullen versoepelen – Europese bestemmingen populairst voor zakenverkeer – Hogere vraag naar vluchten naar VS door versoepeling reisbeperkingen voor volledig gevaccineerde passagiers

Behoefte aan flexibiliteit groter dan ooit tevoren

Sinds midden augustus stelt Brussels Airlines een lichte toename vast in zakenreizen vanuit België. Met een wekelijkse stijging van het aantal boekingen van 30 tot 40%, verwacht de luchtvaartmaatschappij in september ongeveer 28.000 zakenreizigers vanuit Brussel te vervoeren. Terwijl zakenreizigers normaal twee tot drie weken op voorhand boeken, heeft de trend van de last minute boekingen sinds het begin van de coronaviruscrisis het boekingstijdstip gewijzigd naar slechts twee tot drie dagen voor hun reisdatum.

Toenemende vraag naar zakenreizen

Sommige sectoren hervatten hun zakenreizen sneller dan andere. De eerste sectoren die hun zakenreizen weer oppakken zijn de Europese en andere politieke instellingen, universiteiten en de maritieme sector, gevolgd door de automobielindustrie, internationale bouwbedrijven en producenten van bouwmaterialen. Ook NGO’s en verzekeringsmaatschappijen die repatriëringen uitvoeren, vertegenwoordigen een belangrijk deel van de corporate klanten van Brussels Airlines. Hoewel veel multinationals nog steeds een (gedeeltelijk) thuiswerkbeleid hanteren, verwacht de luchtvaartmaatschappij dat haar belangrijkste corporate klanten vanaf oktober hun reisbeleid zullen versoepelen.

Populaire zakelijke bestemmingen

De belangrijkste bestemmingen voor zakenreizigers zijn op dit moment voornamelijk Europese bestemmingen zoals Italië (Milaan), Slovenië (door het EU-voorzitterschap), Denemarken (Kopenhagen), Tsjechië (Praag), Duitsland (Berlijn), Oostenrijk (Wenen), Zwitserland (Genève) , Spanje (Madrid & Barcelona) & Portugal (Lissabon).

Met de versoepeling van de inreisbeperkingen die werden opgelegd door de Amerikaanse regering, waardoor volledig gevaccineerde EU-passagiers terug vlot de VS kunnen binnenkomen, verwacht Brussels Airlines een stijgende vraag naar zakenreizen naar de Verenigde Staten. In de eerste 24 uur na de aankondiging van het einde van het inreisverbod noteerde Brussels Airlines een stijging in de boekingen van 180%. De Belgische luchtvaartmaatschappij zal tijdens het winterseizoen 4 wekelijkse vluchten naar New York JFK aanbieden.

Het Afrikaanse netwerk van Brussels Airlines bleef gedurende de volledige crisis van groot belang voor de luchtvaartmaatschappij, zowel voor VFR-verkeer als voor zakenreizen van NGO’s en andere bedrijven.

Brussels Airlines verwacht dat de vraag naar zakenreizen tegen 2024 opnieuw het niveau van 2019 zal bereiken. De vraag naar vrijetijdsreizen daarentegen herstelt zich veel sneller.

Flexibiliteit belangrijker dan ooit

Ook voor zakenreizigers ziet de luchtvaartmaatschappij dat flexibiliteit belangrijker is dan ooit. Daarom lanceerde Brussels Airlines speciale aanbiedingen voor bedrijven tijdens de pandemie. Voor kmo’s bieden Brussels Airlines en de Lufthansa Groep een bedrijfsbonusprogramma aan onder de naam Partner Plus Benefit. Het bedrijf spaart punten die kunnen worden gebruikt voor een brede selectie van aantrekkelijke beloningen zoals gratis tickets, upgrades, loungetoegang en meer. Om zakenreizen opnieuw te stimuleren, biedt de Lufthansa Groep, inclusief Brussels Airlines, tot het einde van het jaar dubbele punten aan op het hele netwerk. Meer informatie en gratis inschrijving voor het programma kan via: www.partnerplusbenefit.com.

Tijdens de pandemie lanceerde de Belgische luchtvaartmaatschappij ook het meest verregaande flexibele concept op de Belgische markt, genaamd ‘Pay-As-You-Fly’. Het ‘Pay-As-You-Fly’ product biedt voordelen die veel verder gaan dan de reis zelf, op basis van het concept: “boeken -> vliegen -> betalen”. Net als voorheen kunnen zakelijke klanten met een doorlopend contract hun reservering maken via het boekingskanaal van hun voorkeur, zijnde hun aangewezen reisbureau of hun online corporate booking engine. De vliegtickets voor alle bevestigde segmenten worden 24 uur voor vertrek uitgegeven. Het belangrijkste verschil met een traditionele boeking is dat de betaling pas wordt uitgevoerd nadat de gast aan boord van de vlucht is gegaan. Vanaf dat moment wordt de ticketprijs gedebiteerd van de creditcard van het bedrijf. Indien het “pay-as-you-fly”-ticket niet wordt gebruikt, d.w.z. de passagier heeft niet ingecheckt, wordt het automatisch geannuleerd. De betaalkaart wordt dus niet gedebiteerd. Kortom, er worden geen facturen verstuurd of betalingen verwerkt als reisplannen veranderen of geannuleerd worden.

Flexibiliteit is de voorbije twee jaar nog belangrijker geworden voor de klant. Met deze producten wil Brussels Airlines zich aanpassen aan de behoeften van haar passagiers.