Brussels South Charleroi airport zet haar ontwikkeling voort

De aanbesteding voor het Masterplan van de luchthaven wordt aan AERTEC toegekend. Brussels South Charleroi Airport start het ontwikkelingsproces van haar infrastructuur. Gezien de voortdurende groei werd een studie gestart om te voldoen aan de eisen van het middellange plan (2021-2025) en het lange termijn plan (2025-2035). Om het hoofd te bieden aan de uitdagingen waar Brussels South Charleroi Airport voor staat, werd het bedrijf AERTEC geselecteerd om een studie over de ontwikkeling van de luchthaven uit te voeren.

De uitdagingen zijn groot voor Brussels South Charleroi Airport. Terwijl de werken voor de verlenging van de start- en landingsbaan van 2550 meter naar 3200 meter aan de gang zijn, is de luchthaven van plan haar groei voort te zetten. De uitbreiding van de handelszone was een eerste uitdaging waarvan een eerste fase tegen de zomer van 2019 zal worden afgerond. Het einddoel zal tegen 2020 worden bereikt met een oppervlakte van 1000 vierkante meter gewijd aan horeca, een terras van 370 vierkante meter en een nieuwe handelszone van 1200 vierkante meter. Ten slotte, een nieuwe lounge van 200 vierkante meter zal binnenkort zijn deuren openen voor de gebruikers van de luchthaven.

Diversificatie maakt integraal deel uit van de strategie van Brussels South Charleroi Airport. Hierdoor zal de verdere groei van het passagiersvervoer door de ontwikkeling worden bereikt door middel van korte, middellange, lange afstanden en transit (in april vorig jaar gelanceerd door de luchtvaartmaatschappij Ryanair). Andere luchthavenactiviteiten zoals de zakelijke luchtvaart, de vrachtactiviteit en het onderhoud van luchtvaartuigen zijn opgenomen in de door de luchthaven opgestelde strategische plannen.

Om de verschillende uitdagingen aan te gaan, moeten de huidige infrastructuren herdacht worden om aan de verschillende eisen en kwaliteitscriteria te voldoen. Daarom moet een studie worden uitgevoerd om alle punten te analyseren die de verdere ontwikkeling van de luchthaven mogelijk maken. Het bedrijf AERTEC werd aangesteld om deze uit de voeren.

Laurent LEVEQUE, voorzitter van de raad van bestuur van Brussels South Charleroi Airport: « Het is belangrijk om de ontwikkeling van de luchthaven voort te zetten en er een blijvende activiteit te garanderen.” Door te investeren in een tool die de luchthaven in haar positie als belangrijke sociaal-economische speler zal bevestigen. Bovendien zijn de uitdagingen groot en de groei zet zich voort waardoor de infrastructuur het slachtoffer wordt van haar succes en nu aangepast moet worden om aan de verwachtingen van de passagiers te beantwoorden en hun het gewenste comfort voor een vertrek zonder moeilijkheden te garanderen. »

Philippe VERDONCK, Chief Executive Officer van Brussels South Charleroi Airport: : « Er zullen veel uitdagingen zijn voor een werf van deze omvang. Ons doel is te streven naar uitmuntendheid maar dit zou niet mogelijk zijn geweest zonder deze werf die noodzakelijk was geworden voor de ontwikkeling van de luchthaven. In haar studie zal AERTEC aan veel criteria moeten voldoen om de gevolgen voor de reiziger tot een minimum te herleiden. Elke zone wordt herdacht zodat in de toekomst de vlotte doorstroming van de passagiers, het comfort, de veiligheid en de kwaliteit van de verleende dienst de eisen eigen aan de vliegtuigreizen beantwoorden. »

Brussels South Charleroi Airport die meermaals beloond werd voor zijn diensten en zijn infrastructuur is een van de twee luchthavens die de stad Brussel aandoen. Bogend op haar operationele ervaring en kennis van de sector heeft BSCA in 2018 meer dan acht miljoen passagiers de mogelijkheid geboden te vertrekken naar meer dan 190 bestemmingen in Europa, Noord-Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Brussels South Charleroi Airport telt acht partnerluchtvaartmaatschappijen, namelijk Ryanair, Wizz Air, Pegasus Airlines, TUI fly, Air Corsica, Belavia, Air Belgium, Air Algérie en Laudamotion.