Carrefour België vervangt als eerste retailer recycleerbare maar niet-gerecycleerde verpakkingen

  • 20 ton geëxpandeerd polystyreen (EPS) en zwart plastic minder in 2018 – • Vervangen door karton en recycleerbaar plastic – • Andere duurzame initiatieven volgen later dit jaar

Carrefour, dat een toonaangevende rol wil spelen in de voedseltransitie, voert een actieve strijd tegen het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik en niet-gerecycleerd plastic. Daarom biedt de retailer zijn klanten sinds een jaar de mogelijkheid hun eigen herbruikbare verpakking mee te nemen naar de winkel. Nu maakt Carrefour ook komaf met polystyrenen bakjes en zwarte plastic schaaltjes. Hoewel die allebei recycleerbaar zijn, worden ze in België niet gesorteerd of gerecycleerd.

Carrefour maakte duidelijke verbintenissen met zijn programma Act For Food. Actie 9 heeft tot doel om actief te strijden tegen plastic voor eenmalig gebruik. Met Actie 11 wil Carrefour dan weer het aantal verpakkingen van producten verminderen. Die twee engagementen maken ook deel uit van een langetermijnbenadering: verpakking heruitvinden en de overgang maken van een wegwerpeconomie naar een kringloopeconomie. Bij Actie 14 is het de ambitie om tegen 2025 alle producten van het huismerk van 100 % recycleerbare, herbruikbare of composteerbare verpakkingen te voorzien.

20 ton plastic minder in de beenhouwerijafdeling in 2018

In de beenhouwerijafdeling zijn er twee verpakkingen die recycleerbaar zijn, maar niet gerecycleerd: de polystyrenen bakjes en zwarte plastic schaaltjes. Daarom vond Carrefour het zo belangrijk een oplossing te vinden voor die twee materialen en om de verpakkingen te wijzigen. In 2018 gebruikte Carrefour 20 ton minder polystyreen en plastic. Zo wordt Carrefour de eerste retailer die concrete alternatieven biedt voor niet-recycleerbare verpakkingen. Daarbij stopt Carrefour niet bij het gebruik van recycleerbare materialen, maar gaat het nog een stap verder door zich vragen te stellen over hun recycleerbaarheid.

Alternatieven voor polystyreen en zwart plastic

Talrijke producten worden in deze materialen verpakt. De eerste afdeling waar Carrefour ze vervangt is de zelfbedieningsafdeling van de beenhouwerij. Drie productgamma’s van het merk Carrefour kregen al een nieuwe verpakking. Het kalfsvlees, het bio-assortiment en het gevogelte vindt men nu in een recycleerbare kartonnen verpakking die afgesloten is met een plastic folie (zie foto), of op een recyclebaar karton waarop het vlees via een folie vacuüm is verpakt.

Deze verpakkingen kunnen van elkaar worden losgemaakt. Zo kan het karton gerecycleerd worden en kan de plastic folie bij het pmd-afval. Zo kan er dan weer meer pmd worden opgehaald en gerecycleerd in ons land.De zwarte kunststofverpakking van andere beenhouwerijproducten zal ook worden vervangen door doorschijnende of lichtgekleurde trays en het monomateriaal zal de voorkeur krijgen om te zorgen voor sortering en recycling.

En verder?

Carrefour voert een actieve strijd tegen het gebruik van plastic voor eenmalig gebruik en ijvert voor recycleerbare verpakkingen voor al zijn BIO-producten vanaf 2020. Bovendien verbindt Carrefour zich ertoe gerecycleerde materialen te gebruiken. Vanaf 2022 zal de keten 50 % gerecycleerd plastic gebruiken in zijn fruitsap- en frisdrankflessen en 50 % in zijn waterflessen.