Carrefour, de enige retailer in België die blockchain ontwikkelt

Uitbreiding tot de weidekoe Kwaliteitsketen Carrefour

Om de best mogelijke traceerbaarheid van voedsel te garanderen, breidt Carrefour het gebruik van blockchain uit tot de weidekoe Kwaliteitsketen Carrefour. Als eerste Europese retailer die in 2018 een blockchain voor de traceerbaarheid van voedsel lanceerde, breidt Carrefour in samenwerking met IBM het gebruik van deze technologie uit om tegemoet te komen aan de vraag van de consument naar meer transparantie over de herkomst en de productiemethode van de producten die hij serveert.

Dankzij de blockchain die al in andere productcategorieën werd ingezet, biedt Carrefour België 73 Carrefour Quality Lines aan, waarvan 36 Belgische, die meer dan 300 referenties vertegenwoordigen. Klanten kunnen informatie krijgen over de CQF-producten door simpelweg de QR-code op de verpakking te scannen. Dit geeft toegang tot volledige traceerbaarheid, van de plaats waar het product wordt gekweekt tot het moment waarop het in de schappen wordt gelegd. Concreet kan de consument voor elke partij weidekoeien de GPS-coördinaten raadplegen om te weten te komen waar de koe is gehouden en om de door de partners tijdens het hele productieproces toegepaste houderij praktijken en kwaliteitscontroles te ontdekken.

Beter voor de producenten : Met de Kwaliteitsketen staat Carrefour in direct contact met vier groepen Belgische fokkersverenigingen. Deze samenwerking garandeert een eerlijke en transparante vergoeding en maakt het mogelijk de familiale landbouw van deze veehouders in stand te houden.

Beter voor de dieren : De koeien worden geboren en gefokt op dezelfde boerderij met respect voor het dierenwelzijn. Ze krijgen een plantaardige voeding op basis van gras, zonder GGO’s (<0,9%) en zonder soja tijdens het afmesten. De koeien grazen gedurende ten minste 150 dagen per jaar in de open lucht.

Deze Kwaliteitsketen Carrefour biedt ook respect voor het milieu. Dankzij fokken met beweiding kan het graslandecosysteem in stand gehouden worden. Op deze manier wordt koolstof vastgehouden in de grond. Zo wordt een deel van de broeikasemissies van de koeien gecompenseerd. Tijdens het mesten krijgen de koeien sojavrij en lokaal voer. Hun voeder wordt namelijk op de boerderij zelf geproduceerd. Bovendien wordt het vlees verpakt in een skinpack om de hoeveelheid plastic die wordt gebruikt te verminderen.

Beter voor de klant : Tot slot biedt de weidekoe van de Kwaliteitsketen Carrefour ook voordelen voor de klant. Het ras van de koe wordt geselecteerd op basis van de kwaliteit van het vlees (vooral Wit – Blauw – Belgisch), dat afkomstig is van oudere dieren en daardoor gemarmerd en malser is en beter smaakt.

Last but not least zijn dit 100% Belgische producten want Carrefour werkt in het kader van de Kwaliteitsketen rechtstreeks samen met meer dan 100 Belgische veehouders. Dit garandeert de traceerbaarheid van de producten van het begin tot aan het einde van de productieketen.

De blockchain garandeert traceerbaarheid : Dankzij de traceerbaarheid die de blockchain biedt, kunnen consumenten al deze informatie eenvoudig zelf verifiëren. Meer dan een technologie is blockchain het resultaat van teamwerk tussen Carrefour en haar partners die zich elke dag inzetten voor betere productiemethoden en dus betere producten voor de consument.