Cruisetoerisme blijft groeien en verjongen

CLIA, Cruise Lines International Association, de overkoepelende organisatie van de wereldwijde cruise industrie, heeft de cijfers van het jaar 2018 bekend gemaakt.

Stabiele Belgische en Luxemburgse cruisemarkt in een groeiende Europese en globale context. – een op drie BeLux cruisepassagiers kiest voor de Westelijke Middellandse Zee.-      Meer en meer gezinnen kiezen voor een cruisevakantie. – De lokroep van het noorden.

Cruisecijfers en -trends voor België en Luxemburg

De BeLux cruisemarkt is al jaren stabiel. Het aantal Belgische en Luxemburgse cruisepassagiers zit boven de 75.000 passagiers. “Met 75.500 cruisereizigers noteerden we een kleine dip ten opzichte van 2017,” legt Paul Nuyens, CLIA Manager voor België, Frankrijk en Nederland, uit. “Toch deden we het vorig jaar beter dan in 2016. Alle statistieken wijzen op een stabiele markt, met een aantal duidelijke tendensen. Opnieuw blijkt hoe een cruisevakantie aanslaat bij een veel breder publiek, met nadruk op families met kinderen. Heel wat schepen zijn gebouwd met deze doelgroep voor ogen. Ondertussen is de gemiddelde leeftijd volgens de CLIA-statistieken gedaald tot 52 jaar,” benadrukt Paul Nuyens.

Hoe lang een cruise gemiddeld duurt is eveneens een stabiel gegeven. Cruises van acht dagen zijn de norm sinds meerdere jaren. De lengte van de cruises hangen samen met de leeftijd van de passagiers.

Voor de Belgen en Luxemburgers blijft de Centrale en Westelijke Middellandse Zee veruit de populairste cruisebestemming. “Eén op drie passagiers kiest voor dat stuk van de Middellandse Zee,” zegt Paul Nuyens. “Je hoeft niet ver te reizen om aan boord van de nieuwste schepen meerdere landen en culturen te ontdekken aan interessante prijzen.” De Middellandse Zee is ook een ideale bestemming voor gezinsvakanties, met een lagere gemiddelde leeftijd. De lokroep van Noord-Europa blijft sterk. Noorwegen en IJsland zagen een stijging van 9%. Oostzeecruises stegen met 81% tot 5.000 passagiers.

De top drie van bestemmingent: 1. Centrale en Westelijke Middellandse Zee – 2. Scandinavië en de landen rond de Oostzee – 3. Caraïben. “De Oostelijke Middellandse Zee heeft geleden onder geopolitieke spanningen. Minder schepen (in o.a. Istanbul) betekent minder gasten, maar we zien een gunstige evolutie,” benadrukt Paul Nuyens.

De globale cruisemarkt

Op wereldschaal blijft de cruisesector spectaculair groeien. Vorig jaar was er een groei van zeven procent, met maar liefst 28,5 miljoen passagiers wereldwijd. Cruisetoerisme mag dan slechts twee procent van de totale toeristische industrie uitmaken, toch ziet men een snellere groei bij de cruises (dan bij de andere vormen van toerisme). Volgens de laatste UNWTO World Tourism Barometer was er een stijging van zes procent van de aankomst van internationale toeristen, voor een totaal van 1,4 miljard mensen, terwijl de cruisereizigers een groei kenden van zeven procent.

Paul Nuyens : “CLIA en de aangesloten leden/rederijen zijn vastbesloten om een goed evenwicht te vinden tussen de groeimogelijkheden en de duurzaamheid. Wij zijn er ons van bewust dat we met deze groei op een verantwoordelijke manier omgaan, ten voordele van de bestemmingen die we aanlopen, de bewoners en onze gasten. Het water waarin we varen, de lucht boven onze hoofden, de gemeenschappen rond ons, de mensen die voor ons werken; het zijn allemaal belangrijke factoren om rekening mee te houden in het ontwikkelen van een groeistrategie van de cruise industrie. De groeiende mogelijkheden brengen ook verantwoordelijkheden met zich mee. Alle CLIA leden werken samen als één industrie om de verantwoordelijkheden ten volle op te nemen.”

De Europese cruisemarkt

Vorig jaar (2018) groeide het aantal passagiers van cruises op zee met 3,3%, in vergelijking met 2017. In totaal waren er 7,17 miljoen Europese cruisegasten in 2018. Ook hier zien we het grote succes van het centrale en westelijke gedeelte van de Middellandse Zee (in totaal 2,27 miljoen passagiers, zijnde +1,2%,). De Oostelijk Middellandse Zee is terug van weggeweest, met een stijging van 8,5 procent tot 746.000 passagiers. De Baltische Staten en de Canarische Eilanden groeiden eveneens, met respectievelijk 9 procent en 9,6 procent (maar met een kleinere basis). Samen goed voor 782.000 passagiers. Noord-Europa (Noorwegen, IJsland… maar zonder de Oostzee) steeg met 4,8%, of 1,43 miljoen passagiers.

CLIA Europe secretaris-generaal Tom Boardley: “De gezonde groei van belangrijke Europese bestemmingen als Noord-Europa of de Canarische Eilanden is een goede aanwijzing dat meer Europeanen in deze regio’s cruisen.”

CLIA (Cruise Lines International Association) is de grootste professionele cruise-organisatie ter wereld. Onder het motto “één industrie, één stem” wil CLIA eenvormig de spreekbuis en autoriteit zijn van de cruisewereld. De vereniging heeft wereldwijd 15 kantoren, met vertegenwoordiging in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië en Oceanië. CLIA ondersteunt elk initiatief voor een ontwikkeling van het cruisetoerisme, met nadruk op veiligheid, gezondheid en duurzaamheid. Het promoten van cruisevakanties blijft een van de sleuteltaken van CLIA.

Dit jaar (2019) verwacht men de kaap van de 30 miljoen cruisegasten te ronden. De leden van CLIA bestaan uit de meeste zee- en riviercruisemaatschappijen, een netwerk van gespecialiseerde reisprofessionals, toeleveringsbedrijven en partners als havens, bestemmingen etc..