Culinaire rentrée Euro Toques

Elke culinaire vereniging plant voor de komende maanden een aantal objectieven waarmee men de consument wil verassen. Ook de ruim 200 leden van Euro Toques, een vereniging die indertijd door Pierre Romeyer, ondertussen Baron Romeyer, werd opgericht volgen deze strategie.

Een eerste objectief is hun zichtbaarheid in het straatbeeld te vergroten. Zowat alle restaurants en brasseries trekken de aandacht van potentiële bezoekers door hun uitstalraam met diverse stickers te sieren. Culinaire gidsen en verenigingen van koks zijn hierbij de meest opvallende. Opmerkelijk aldus voorzitter Jean Castadot dat het lidmaatschap Euro Toques nauwelijks aan bod komt. Met een nieuw logo willen ook de leden Euro Toques de aandacht trekken van de  potentiële consument. Een lid Euro Toques brengt het nodige respect op voor de natuurlijke waarde en eigenschappen van het product, het seizoen en de terroir.

In elk programma dat waardring afdwingt, zit eveneens een culinaire topper verborgen. Voor Euro Toques dit jaar geen exclusief quasi onbetaalbaar product zoals bv kreeft of kaviaar, maar gewoonweg een alledaags ingrediënt dat ontelbare verwerkingsmogelijkheden aanbiedt, nl de aardappel. Met de keuze van dit product wil Euro Toques de consument een aantal nieuwe recepten aanbieden die hij op restaurant ontdekte maar tegelijkertijd de liefde voor het basisingrediënt aanwakkeren.

De aardappel op zich is sedert meer dan 8000 jaar een gewaardeerd voedingsmiddel en werd destijds door de Spaanse heersers in onze contreien binnengehaald. De eerste gekende oogst van Belgische aardappelen dateert uit 1588, ze werden destijds gekweekt in de tuin Pitzemburg in Mechelen, niet toevallig de stad die door de Spaanse heersers als centrum was uitgekozen. De evolutie van de aardappel in onze contreien is merkwaardig, van de globale teelt gaat ruim 97% naar de verwerkingsindustrie zodat slechts 3% in de versmarkt terechtkomt.  Voor de leden van Euro Toques redenen te over om de consumenten extra te verwennen met nieuwe creaties.

De ‘aardappel’ wordt voor de leden van Euro Toques de communicatiedrager voor het culinaire jaar en thema van de diverse acties. Voor de uitwerking van de thema’s wordt een beroep gedaan op de provincies, de provinciale aardappeltelers met uitleg over de pootaardappel, zijn kwaliteiten en gastronomische toepassingen. Ook de partnerhotelscholen in elke provincie worden belast met het zoeken naar nieuwe recepten en het uitwerking van de recepten in samenwerking en coördinatie met de regionale Euro Toques chefs. Bovendien worden de Euro Toques leden aangemoedigd om bij de organisatie van recepten, feesten edm nieuwe recepten te creëren, oude of verouderde recepten te actualiseren en innovatieve kooktechnieken op de aardappel toe te passen.

2015 wordt ongetwijfeld het jaar waarin de aardappel een nieuw gastronomisch jasje krijgt aangemeten, het jaar waarin de consument niet alleen nieuwe bereidingen ontdekt, maar ook thuis ruimschoots de kans krijgt om de aardappel in volle licht van de schijnwerpers te plaatsen.