De 6de tentoonstelling van Koreaanse en Belgische strips ‘Innerlijke Blik’

Het Koreaans Cultureel Centrum in Brussel organiseert van donderdag 12 september t.e.m. vrijdag 1 november de 6de tentoonstelling van Koreaanse en Belgische strips. Elk jaar worden onder een nieuw thema Koreaanse en Belgische stripauteurs uitgenodigd waarbij een opportuniteit wordt aangeboden om de kunstwereld en de culturele trends te observeren door middel van een verscheidenheid aan strips. Dit jaar, met als thema “innerlijke blik”, krijgen bezoekers een nieuwe mogelijkheid om te denken aan persoonlijke “indirecte ervaringen”.

In deze tentoonstelling worden vier Koreaanse auteurs: LEE Dooho, CHOI Jaehoon, KIM Hanjo en LEE Yoonhee en drie Belgische auteurs: Simon Spruyt, Ben Gijsemans en Shamisa Debroey, uitgenodigd om hun “innerlijke blik” te presenteren door middel van hun strips.

Naar zichzelf te kijken, of met andere woorden zelfreflectie. Dit is wat de stripauteur doet wanneer hij zijn personages creëert. Alle kenmerken waaruit de identiteit van de personages bestaat, zijn direct gerelateerd aan de persoonlijkheid van de auteur. Het doel van deze tentoonstelling is om het publiek een moment te laten vergeten wie ze zijn door in de huid van een stripfiguur te kruipen of door dit personage te volgen in het verhaal. Dit is de meest effectieve manier om de artistieke waarde van deze werken te begrijpen. Bovendien verkent de lezer van een strip een nieuw universum via de blik van het personage/ de auteur. De lezer neemt een stap buiten zichzelf om zich onder te dompelen in het verhaal en ontdekt de wereld vanuit een nieuw perspectief. Het is ook heel interessant dat de blik die lezers kunnen krijgen door zichzelf te assimileren met een personage niet beperkt is tot één welbepaalde blik. Het effect dat een strip heeft op iemand hangt af van persoon tot persoon, van verhaal tot verhaal.

“Lim Keokjeong” van LEE Dooho speelt zich af in het Korea van zo’n 460 jaar geleden. Deze Koreaanse “Robin Hood” komt in opstand tegen de corrupte dominante klasse. Het verhaal volgt zijn turbulent levensverhaal gedurende 50 jaar. Een riskant en ambitieus werk dat vijf jaar heeft gekost aan LEE Doo-ho om deze zijn boeiende stripreeks te voltooien. De auteur LEE Yoonhee praat in “Herfst draagt een bril” over de menselijke samenleving door de ogen van een gezelschapsdier. In dit verhaal draagt de gezelschapshond “herfst” een bril op vraag van zijn eigenaar. Door deze bril wordt hij beschouwd als een mens en kan hij het leven als een mens ervaren. Deze ervaring geeft hem de kans om over zijn eigen leven na te denken en zichzelf te bevragen over zijn identiteit.

Met “Het Vormproces” presenteert de auteur CHOI Jae-hoo zijn denkproces over wat nu de essentie is van strips. Hij experimenteert, transformeert en deconstrueert objecten en de ruimte in stripkaders, om uiteindelijk tot nieuwe en interessante beelden te komen. In “Het geheugen van het lichaam” van de auteur KIM Hanjo belicht subtiel de microscopische emoties die worden veroorzaakt door de interactie van individuen en de dynamische relatie hiervan met onze herinneringen.

De Belgische stripauteur Ben GIJSEMANS die deelneemt aan deze tentoonstelling met “Hubert”, waarin de lezers worden meegevoerd in de blik en de gevoelens van het teruggetrokken hoofdpersonage dat innerlijke troost zoekt door het bewonderen van schilderijen in het museum. In “Papa Zoglu”, dat aan een middeleeuws sprookje doet denken, vertelt de auteur Simon SPRUYT over het innerlijke en de reis van een jongen die op zoek gaat naar zijn moeder nadat hij op een zekere dag verneemt dat zijn moeder een koe is. Tot slot worden we door de auteur Shamisa Debroey begeleid naar een nieuwe, innerlijke ervaring in haar werk “Verdwaald” waarin haar pijnlijke gevoelens over de afwezigheid van de ouders in haar kindertijd worden uitgedrukt door speelse lijnen.

Met de verandering in de tijd hebben we misschien een gevoel van “gemoedsrust” verworven dat ons in staat stelt om dieper en breder te denken. En deze “gemoedsrust” geeft ons de kans om de conflicten, de spijt en de herinneringen in ons dagelijks leven zorgvuldig te observeren. Door de artistieke waarneming die deze tentoonstelling “Innerlijke blik” voorstelt, krijgen we de kans om onszelf te introspecteren. Als de bezoekers tijdens het bezoek aan de 6de tentoonstelling “Innerlijke blik” over Koreaanse en Belgische strips, terug geïnteresseerd geraken, ook al is het maar voor heel even, in de mensen die van ons vervreemd zijn, zijn we in ons opzet geslaagd.

Het Koreaans Cultureel centrum is ook aanwezig op het Brussels Stripfeest (van 13 t.e.m. 15 september) met een stand in het internationale paviljoen. Naast de expositie van strips van Koreaanse auteurs, zijn er bijkomende activiteiten zoals webtoon workshops, live drawing en signeersessies.