De regionale luchthavens Oostende-Brugge en Antwerpen zitten in de lift

Het verbreken van bijna alle maandrecords in passagiersaantallen is kenmerkend voor 2019 in Oostende. Op 2 maanden na (maart en april buiten beschouwing gelaten) werd het record aan reizigers maand na maand verbroken. Zo vonden in totaal 457 423 passagiers hun weg via de luchthaven van Oostende; dit zijn er precies 8,9% méér t.o.v. 2018 (= 419 865 passagiers).

In Antwerpen was afgelopen zomer dan weer – ‘de drukste zomer ooit’ – tekenend voor het recordcijfer van méér dan 300 000 passagiers in 2019 (= 306 330). Ondanks de moeizame start dit jaar, door het wegvallen van ruim 35% aan capaciteit van VLM Airlines, konden we het tij keren. Het resultaat is een lichte groei van 2,6% t.o.v. 2018 oftewel 298 403 passagiers.

Luchthaven Oostende-Brugge

Net zoals de voorbije jaren groeide het aantal passagiers aanzienlijk. Het recordcijfer in passagiersaantallen is o.a. het resultaat van de lancering op 7 maart van afgelopen jaar van de succesvolle nieuwe lijndienst Oostende-Moskou. Uit de hoge boekingscijfers konden we afleiden dat de route erg gesmaakt werd. Helaas werd deze route net voor de zomer tijdelijk opgeschort. De globale en aanhoudende problemen van B-737 Max toestellen binnen de vloot van Pobeda, de dochteronderneming van Aeroflot, ligt aan de basis van het abrupt stopzetten van deze vluchten. Zij beschikken als dusdanig niet over voldoende toestellen om gans hun netwerk te bedienen. Een mogelijke heropstart in de toekomst is niet uitgesloten.

Verder kunnen we stellen dat de hogere bezettingsgraad per vliegtuig op quasi alle bestemmingen van TUI fly eveneens bijdraagt tot deze groeicijfers. Hierbij blijven de sterkhouders vooral de Spaanse costa’s en de Canarische Eilanden. Tevens zorgde het aanhoudende goede voetbalritme op Europees niveau van diverse Belgische topclubs voor een stijging van het aantal passagiers.

Tenslotte is er het toenemend aantal bewegingen binnen het segment van ‘general aviation’ (zakenluchtvaart). Het percentage steeg tot 9% in 2019 van het totaal aantal bewegingen, d.i. 3% méér t.o.v. 2018. En zo steeg logischerwijze eveneens het aantal passagiers binnen dit segment. De opening van de nagelnieuwe NSAC business terminal ligt mee aan de basis van deze verhoging in het aantal bewegingen én het aantal passagiers. Met zijn prachtige infrastructuur en zijn excellente waaier aan dienstverlening kan NSAC op deze manier haarfijn inspelen op de hoge verwachtingen van haar cliënteel. In 2020 verwacht de luchthaven een verdere groei van deze pijler naast de passagiersvluchten en de cargo business.

Het volume van de cargotransporten stond erg onder druk; niet alleen in Oostende maar ook wereldwijd. Zo lag het volume tot 10,7% onder dat van 2018 en sloten we af met 24 757 ton. Hiermee volgt de luchthaven van Oostende de algemene trends van de cargosector. Doch merkten we een kentering in de laatste weken van het afgelopen jaar en hopen we hiermee dat deze trend zich verder zal zetten in 2020. Het gerealiseerde aantal ton in december, 5 630 ton, was niet alleen goed voor 13,8% méér volume t.o.v. december 2018, december 2019 staat meteen ook geboekstaafd als dé beste cargomaand sinds 2013. Een opsteker om het jaar op cargovlak mee af te sluiten.

Met het aantrekken van een nieuwe cargoafhandelaar, het Italiaanse BCUBE, heeft Oostende met Aviapartner en Fenair nu drie afhandelaars om de dienstverlening van zijn cargoklanten te optimaliseren. Met de komst van de Italianen, BCUBE, en de recente officiële opening van de spectaculaire ontmantelingshal van het bedrijf Aerocircular betekent de langverwachte heropening van ‘apron 1’ op de luchthaven dan ook een nieuwe mijlpaal.

Passagiersvliegtuigen worden bij Aerocircular professioneel ontmanteld. Elk onderdeel, tot de laatste schroef, wordt gerecycleerd. En elk van die onderdelen krijgt een herbestemming; hetzij als reserve-onderdeel in de luchtvaart, of als nieuwe toepassing van een bestaand onderdeel of als secundaire grondstof. Aerocircular is dan ook niet louter uniek omwille van het economische aspect van het businessmodel, het zet hiermee ook in op duurzaamheid. De activiteiten van Aerocircular spelen zich af binnen de circulaire economie.

Marcel Buelens, CEO Internationale Luchthaven Oostende-Brugge: “Niet alleen slaan wij onze eigenaars – de Egis groep – met verstomming, we zetten met deze 457 423 passagiers ook het beste jaar neer sinds 1966 met bijna 5 000 passagiers extra, 53 jaren later. Alleen 1965 met 466 427 en 1964 met 485 534 passagiers doen nog beter. Een mooie uitdaging!

Verder moeten wij met onze partners verder bouwen aan deze economische motor voor zijn regio en voor Vlaanderen. Een zeer speciale dank u aan onze mensen voor het harde werk, de toewijding en het blijven geloven in een mooie toekomst van de luchthaven in Oostende. Dank ook aan de RvB van de LOM, het stadsbestuur van Oostende en Middelkerke voor de steun en de positieve benadering van het nieuwe kabinet Mobiliteit o.l.v. Minister Lydia Peeters.”

Luchthaven Antwerpen

Vanaf april 2019 werden er twee nieuwe etnische bestemmingen opgestart, Lublin (Polen) en Enfidha (Tunesië) door TUI fly. Andere routes zoals Tanger, Alicante en Malaga kregen dan weer éxtra capaciteit. Deze bijkomende capaciteit van TUI fly kon het verlies aan passagiers opvangen sinds de teloorgang van VLM Airlines. Nooit eerder in de geschiedenis van de luchthaven van Antwerpen kende men zo’n straffe zomer! Er reisden maar liefst 101 069 passagiers gedurende juli, augustus en september tegenover 92 043 passagiers in 2018. Dit betekent een stijging van bijna 10% (9,8%).

Op 9 september herstartte bovendien de gloednieuwe luchtvaartmaatschappij Air Antwerp en codeshare partner KLM de historische zakenroute Antwerpen – London City – Antwerpen. Zakenreizigers profiteren van 16 frequenties per week mét voldoende flexibiliteit. Vele zakenlui vinden hierdoor dan ook hun weg terug naar hartje Londen, zo blijkt uit de hoge bezettingsgraad. De resultaten overtreffen de verwachtingen.

Ook het segment van general aviation (zakenluchtvaart) deed het zeer goed. 40% van het totaal aantal bewegingen op de luchthaven is hiervan afkomstig. Hiermee kunnen we dan ook meteen een sprong maken naar 2020 waar er infrastructurele investeringen gepland staan van de op vandaag twee grootste spelers, ASL en Flying Group, binnen het segment van de zakenluchthaven op de luchthaven van Antwerpen.

Marcel Buelens, CEO Internationale Luchthaven Antwerpen: “Met onze 306 330 passagiers in 2019 halen wij de doelstelling vooropgesteld voor 2024. Het beste jaar ooit in de geschiedenis van de luchthaven in ‘Deurne’. 306 330 mensen die in ons geloven en ons beloond hebben voor de vele inspanningen van ons personeel, maar ook het blijven geloven dat een stad zoals Antwerpen zijn eigen luchthaven verdient. Dank aan alle mensen die op en rond de ‘vliegplein’ hun best hebben gedaan om hier te geraken. Ook dank aan alle ondernemers die in ons zijn blijven geloven en investeren op de luchthaven van Antwerpen. En het einde is nog niet in zicht want de vragen blijven binnenkomen. Dank ook aan de RvB van de LOM, het stadsbestuur van groot Antwerpen voor de steun en de positieve benadering van het nieuwe kabinet Mobiliteit o.l.v. Minister Lydia Peeters.”

Ondanks de toegenomen drukte konden beide luchthavens afgelopen jaar uitpakken met een uitstekende ‘on time performance’(OTP), d.w.z. stiptheid of punctualiteit waarmee de vliegtuigen vertrekken. Zo vertrokken in Antwerpen gemiddeld 98,3% van de vluchten tijdig naar hun bestemming. In Oostende hadden we een gemiddeld OTP van 95,8%. Hiermee doen beide luchthavens het uitstekend en behoren zij bij de besten van de klas op Europees vlak. Daarnaast kunnen passagiers profiteren van de vlotheid in procedures die zich afspiegelt in korte wachttijden bij de veiligheidscontrole en het ophalen van de bagage.

Marcel Buelens : “Als fier en dankbaar man voor het harde werk van iedereen zeg ik: dank aan alle mensen die het goed menen met onze Vlaamse luchthavens. Wij bouwen verder, zeker tot eind 2039 en waarschijnlijk nog daarna. Misschien nu eens werk maken van de kusttram via de luchthaven van Oostende en een trein die de luchthaven van Antwerpen niet langer voorbijrijdt.”

www.ostendairport.aero – www.antwerpairport.aero

illustraties: luchthaven)antwerpen.com & luchthaven oostende-brugge.com