De vrouwelijke visie op gastvrijheid, management en duurzaamheid

Op Internationale Vrouwendag laten de vrouwelijke managers van Relais & Châteaux hun stem horen. Op Internationale Vrouwendag eert Relais & Châteaux met trots haar vrouwen: hun vaardigheden, sterke punten en visie. De gedeelde waarden van alle leden ondersteunen dit van harte: gelijke kansen staan centraal, zowel tussen medewerkers onderling als met gasten.

Gastvrijheid, een universele waarde

Margo Reuten runt Restaurant Da Vinci in Maasbracht, samen met haar man. Op 29 november 2016 werd zij in Tokyo door Relais & Châteaux uitgeroepen tot Woman of the Year 2017. Ondanks dat Margo meestal in de keuken staat, is de kans dat ze zich onder de gasten in het restaurant bevindt erg groot. Tijd doorbrengen met gasten is erg belangrijk, vertelt Margo: “Liefde geven aan personeel, gasten en eten is het mooiste wat er is, dit zorgt ervoor dat je liefde en waardering in grote maten terug krijgt.” Dat Relais & Châteaux extra aandacht geeft aan de vrouwelijke ondernemers vindt Margo fantastisch: ‘’het is belangrijk dat wij vrouwen laten zien wat wij kunnen, creëren en bedenken’’.

Sharon van Gastel, eigenaresse van Boutique Hotel Relais & Châteaux Weeshuis Gouda, leerde haar kinderen op vroege leeftijd al het bewustzijn van verbondenheid met andere mensen. Overigens deelt ze dit ook dagelijks met al haar medewerkers, “Wanneer je met elkaar spreekt, maak je elk gesprek van waarde door, heel bewust, een denkbeeldig lijntje te trekken van hart naar hart. Terwijl je elkaar oprecht aankijkt, voel je de magische kracht van verbonden zijn. Gastvrijheid gaat wat mij betreft over verbinding en oprechte aandacht van mens tot mens.”

Daar is Yolanda Sørensen, eigenaresse van Relais & Châteaux Het Roode Koper het helemaal mee eens: ‘’Gastvrijheid voor mij is: ons met liefde en elegantie ontfermen over het welzijn van onze gasten opdat zij een mooie, memorabele en persoonlijke ervaring genieten. Dit door persoonlijke verbindingen aan te gaan tussen al onze gastvrouwen (van tuinman tot en met de hotelmanager) en de gast. Hierdoor is de belevenis persoonlijk en oprecht, alsmede een plezier om deelgenoot van te zijn. Gastvrijheid ontstaat niet eerder dan wanneer er persoonlijk contact is. Dit continue proces is ons overgedragen en zullen wij overdragen aan generaties na ons’’.

Het ontmoeten van mensen en van elk van hen te leren, is wat het horecavak onderscheidt van andere beroepen. Dat gevoel wordt gedeeld door de zussen Margaret en Laura Bowe, eigenaars van het Relais & Châteaux Marlfield House (Ierland): “Gastvrijheid zit diepgeworteld in onze familie en is een integraal onderdeel van ons dagelijks leven. Het is een oprechte liefde om mensen te ontmoeten en de wens om hen in de watten te leggen.”

Aggie Banda is Lodge Manager in het Relais & Châteaux Royal Chundu in Livingstone (Zambia), waar het merendeel van de managers vrouwen zijn: “Omgaan met mensen – of het nu klanten of werknemers zijn – is de beste training.”

Deze definities van gastvrijheid, die elkaar allemaal aanvullen, benadrukken hoezeer persoonlijkheden een belangrijke rol spelen in het hotel- en restaurantberoep, en hoezeer zij het verschil kunnen maken, door barrières tussen de persoonlijke en professionele sfeer te slechten: “Net zoals we onze vrienden en familie bij ons thuis verwelkomen, beschouwen we onze gasten als uitgebreide familie, en onze accommodaties als een verlengstuk van ons huis!” zegt Anjali Singh, medeoprichter van The SUJÁN Life in India.

Rekening houden met de verwachtingen van werknemers

‘’Al onze medewerkers zijn gastvrijheidsmakers. Daarom dragen wij de verantwoording om elkaar blijvend te verstaan, elkaar te waarderen en elkaar te motiveren om onze mooiste persoonlijkheden te ontwikkelen. Dit gebaseerd op empathie, liefde voor mens en omgeving en producten. Het altijd bereikbaar en beschikbaar zijn voor medewerkers en medewerkers naar elkaar onderling, maakt dat je een team bent waarin ruimte en aandacht is voor je persoonlijke wensen en ontwikkeling’’, aldus Yolanda Sørensen.

“Gastvrijheid is een waarde die we uitdragen naar onze gasten, maar ook naar onze medewerkers”, zegt Stefania Moroni eigenaar van Relais & Châteaux restaurant Il Luogo di Aimo e Nadia in Milaan (Italië). De nieuwe prioriteiten van de post-pandemische wereld weerspiegelen een evolutie in het veld: “De pandemie heeft versneld wat al aan de gang was. We hebben allemaal een duidelijke evolutie waargenomen in de professionele aspiraties en verwachtingen van onze medewerkers, en in hun verlangen om een gezond evenwicht te vinden tussen hun privé- en beroepsleven. Onze sector ondergaat een complete metamorfose”.

Na het “Grote Ontslag”, dat een radicale impact had op de hotel- en restaurantsector, willen werknemers opnieuw zin geven aan hun beroepsleven, en dat werkt door in de rekruteringsdynamiek van bedrijven. “Mensen zijn duidelijker over wat ze verwachten van hun werk en van hun werkgever,” voegt Margaret Bowe toe. “Vrije weekenden en avonden, sociale voordelen en de mogelijkheid om promotie te maken… Dergelijke menselijke elementen vormen het leeuwendeel van de onderhandelingen wanneer we nieuw personeel aannemen. Geld is nog steeds een belangrijke factor, maar een evenwicht tussen het beroeps- en het privéleven van mensen is duidelijk hun grootste prioriteit. En medewerkers willen weten dat we echt om hen geven.

Om beter aan hun verwachtingen te voldoen en een langdurige loyaliteit als werknemer te stimuleren, zijn er verschillende initiatieven in de maak. In Italië, legt Stefania Moroni uit: “We hebben onze restaurants volledig gereorganiseerd en de dagen en tijden veranderd waarop onze service beschikbaar is. We investeren ook in opleidingen om de kennis, vaardigheden en salarissen van onze medewerkers te verbeteren.”

De pandemie, een kans om weer zin te geven aan ons vak

Yolanda Sørensen zegt: ‘’ Tijdens de Corona pandemie, hebben we ervaren hoe zo’n mooi team we hebben met 65 medewerkers, ook zonder de gasten. Alle emoties zijn beleefd, van angst tot verdriet, of juist groot plezier, maar vooral er samen er het beste van maken. Carrièrekeuzes zijn gemaakt en nieuwe doelen uitgezet, terwijl er non-stop is gebouwd en verbouwd en opleidingen gegeven en gekregen om de tijd nuttig te besteden. Gebouwen van het gas halen, Co2 meters in de villa, nieuwe siertuinen maken en een eigen bijenkolonie in de paardenweide stichten. Al met al was de pandemie, hoe dramatisch deze ook was, ook een stilstand en waardevolle bezinning. Door de tijdsruimte konden bestaande inzichten omgezet worden in verbeteringen voor de gast’’.

Margaret en Laura Bowe geven hun medewerkers – met name de jongeren – de kans om bij te dragen aan hun duurzaamheidsbeleid (Marfield House wil in 2024 koolstofneutraal zijn). “We moedigen hun bijdrage en suggesties aan, en we voeren hun ideeën uit waar we kunnen. We investeren in opleiding, en we moedigen hen aan om promotie te zoeken binnen onze vestiging.”

Ook in Zambia benadrukt Aggie Banda de betrokkenheid van werknemers: “Als gasten naar de Royal Chundu komen, steunen ze de lokale gemeenschap. Ongeveer driekwart van onze inkomsten vloeit terug naar de lokale gemeenschap in de vorm van salarissen, aankopen en het verlenen van diensten. Wij steunen de ontwikkeling van degenen die ons steunen, van de tuiniers en naaisters van het dorp, tot de plaatselijke schilders, beeldhouwers, wevers en traditionele vissers, en niet te vergeten de schoolkinderen, die de leiders van de gemeenschap van morgen zijn. Als we zien welke impact we hebben kunnen maken in nabijgelegen gemeenschappen, zijn we blij met hoe positief dit is geweest.”

Voor Barbara Eselböck, Maître d’Hôtel bij Relais & Châteaux Taubenkobel in Schützen (Oostenrijk), kunnen de sociale bewegingen die in de wereld van vandaag vorm krijgen, leiden tot ontwikkelingen waar iedereen baat bij heeft: “Omwenteling en verandering worden vaak als negatief ervaren. Een van de sterke punten van de horeca is dat jonge mensen de hele wereld over reizen om bij gerenommeerde restaurants en hotels te werken. Dat is een prachtige manier om jezelf te cultiveren, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. En het verwelkomen van nieuwe medewerkers heeft een positief effect waar het hele team van profiteert!”

Een nieuwe aanpak voor rekrutering bij Relais & Châteaux

Philippe Gombert, voorzitter van Relais & Châteaux, deed deze aankondiging in november 2021 tijdens de 51e jaarlijkse conventie van de vereniging: “Onze beroepen moeten de werknemers de zin en de levensvreugde geven die zo essentieel is om onze gasten het enthousiasme te geven waarnaar zij komen zoeken. Een andere constatering is dat jongeren allemaal op zoek zijn naar een betere balans tussen leven en werk dan de vorige generatie.”

Op hetzelfde evenement benadrukte Olivier Roellinger, Vice-President van Relais & Châteaux, dat het dringend noodzakelijk is om pariteit en gelijke beloning voor mannen en vrouwen toe te passen, hen in staat te stellen hun werktijden aan te passen en hen carrièremogelijkheden in het buitenland te bieden. Die verandering is essentieel, zegt Anjali Singh: “Om vrouwelijke werknemers aan te werven en hen aan ons te binden, is het noodzakelijk hen een veilige, positieve en ethische werkomgeving te bieden. Wij zetten ons persoonlijk in voor het bevorderen van diversiteit en inclusie, omdat het voorbeeld op het hoogste niveau moet worden gegeven. En we zijn ervan overtuigd dat de trend zich langzaam maar zeker in de goede richting beweegt.”

Die overtuiging wordt gedeeld door Stefania Moroni, die oproept tot een verandering van paradigma, want “gendergelijkheid vergt een culturele evolutie. “Ik probeer aan te tonen dat diversiteit de beste hulpbron is die we hebben. Dat betekent dat we nieuwe gezichtspunten moeten accepteren en de methoden moeten aanpassen aan de mensen, niet andersom.”

Relais & Châteaux, opgericht in 1954, is een vereniging van 580 unieke hotels en restaurants over de hele wereld, eigendom van en uitgebaat door onafhankelijke ondernemers – meestal families – die gepassioneerd zijn door hun vak en zich ten zeerste inzetten om warme, duurzame relaties met hun gasten te smeden. Relais & Châteaux is gevestigd op vijf continenten, van de wijngaarden van Napa Valley tot de Provence en de stranden van de Indische Oceaan, en nodigt mensen over de hele wereld uit om te genieten van heerlijke reizen, om de onnavolgbare levenskunst te ontdekken die in elke lokale cultuur is verankerd en om een onvergelijkbare, onvergetelijke ervaring te delen. De leden van Relais & Châteaux beschermen en promoten de rijkdom en diversiteit van de culinaire en gastvrijheidstradities in de wereld, om ervoor te zorgen dat deze blijven bloeien. Ze zetten zich evenzeer in voor het behoud van het lokale erfgoed en het milieu, zoals verwoord in de Visie van de vereniging die in november 2014 aan UNESCO werd gepresenteerd.

www.relaischateaux.com