Delhaize stelt gloednieuw supermarktconcept voor

“Een winkelinrichting op maat van de klant – Focus op ontdekkingen, convenience en inspiratie” – Jaarlijks investeringsbedrag van 200 miljoen euro

Met de heropening van de volledig vernieuwde supermarkt van Nijvel stelt Delhaize vandaag officieel haar nieuwste winkelconcept voor. Het is de eerste supermarkt van Delhaize die de nieuwe positionering belichaamt. Na een grondige bevraging en analyse van de behoeften van haar klanten ontwikkelde Delhaize dit volledig nieuwe winkelconcept waarin wordt afgestapt van de klassieke inrichting, ten voordele van een concept met de focus op convenience, inspiratie en innovatie. Het nieuwe winkelconcept speelt in op de steeds evoluerende verwachtingen van de klant. Dit jaar nog worden 9 andere Delhaize supermarkten volgens dit nieuwe concept vernieuwd. Delhaize blijft dan ook overtuigd investeren in de renovatie van haar winkelpunten: jaarlijks wordt er 200 miljoen euro geïnvesteerd in de vernieuwing van eigen en zelfstandige Delhaizewinkels.

Belangrijke nieuwigheden van dit concept: Een intuïtiever winkelparcours voor de klant – Nieuwe assortimenten en diensten bij tal van productcategorieën – De invoering van een Fresh Atelier voor bereidingen ter plaatse – Het gebruik van onverkochte groenten en fruit voor de bereidingen van het Fresh Atelier – Een nieuwe beenhouwerij 2.0 met een bedieningsstand – Biozaden, -noten en -granen ook beschikbaar in bulk – Herbruikbare katoenen zakken voor de afdelingen fruit & groenten en bakkerij – Online toegang tot een aanvullend assortiment voor leveringen in de winkel of thuis – De mogelijkheid om elke week langs het winkelparcours kwalitatieve en/of verrassende producten te proeven – Daarnaast voorziet het winkelconcept ook een ingekort winkelparcours voor gehaaste klanten op zoek naar efficiëntie – Een Kids corner en een coffee corner, voor een ontspannen moment voor ouders en kinderen.

De verwachtingen en behoeften van de klant evolueren razendsnel. Delhaize wil meer dan ooit inspelen op wat haar klanten verwachten. Vandaar dat Delhaize vandaag met veel trots haar nieuwe winkelconcept officieel voorstelt. “Delhaize luistert meer dan ooit naar haar klanten om zo nog beter te kunnen inspelen op de actuele behoeften. Ik ben van mening dat we hier met dit vernieuwde winkelconcept perfect in geslaagd zijn. Daarbij zal Delhaize binnenkort nog meer nieuwe concepten lanceren”, zegt een trotse Xavier Piesvaux, CEO van Delhaize.

Blikvanger in het nieuwe concept is het gloednieuwe “Fresh Atelier” in samenwerking met Foodmaker. Klanten willen oplossingen die hen het leven makkelijker maken. Delhaize lanceert daarom een zone waar kant-en-klare schotels en bereidingen vers worden bereid. Dit Fresh Atelier garandeert de versheid van de producten door op dagbasis te werken, met recepten die helpen bijdragen tot een evenwichtigere voeding. Dit concept krijgt een plaats aan de ingang van de winkel, in de buurt van de traditionele kassa’s en de self-scan, wat handig is voor klanten die hun tijd in de winkel willen beperken. Je kunt er ook terecht voor een heerlijk kopje koffie. Delhaize draagt zoals steeds duurzaamheid hoog in het vaandel: zowel in de fruitsappen als in de soepen van de dag zullen onverkochte producten uit de afdeling fruit & groenten gebruikt worden.

Of de klant nu kiest om eerst langs de drankenafdeling te gaan of niet, hij komt sowieso terecht in de “versdriehoek” van de winkel, het kloppende hart van het nieuwe winkelconcept van Delhaize. Hier vinden we eerst de bakkerijafdeling. Nieuw is dat we zullen werken met etiketten die geprint worden per type brood. Gedaan dus met verschillende soorten zakken. En daarenboven maken we gebruik van herbruikbare broodzakken in de strijd tegen overtollige verpakkingen. Verder vindt de klant in de versdriehoek fruit & groenten, bereide maaltijden, sushi, vis, vlees en het vegetarische gamma. Nieuw hier is ook de beenhouwerij met een bedieningsstand. Ten slotte wordt het beste van charcuterie en kaas aangeboden in een nieuwe presentatie.

Delhaize speelt verder in op de toenemende vraag naar bioproducten en stelt haar bio-assortiment extra in de kijker. De bioproducten worden per categorie samen geplaatst. Het milieu wordt ook hier niet vergeten, want Delhaize biedt hier bionoten, -zaden en -granen aan in bulk.

Het digitale maakt deel uit van het leven van klanten, en bijgevolg werd ook de omnichannelstrategie opgenomen in het nieuwe Delhaize-concept. Bovenop Collect, de dienst waarmee klanten de producten kunnen ophalen die ze besteld hebben via Delhaize.be, biedt de nieuwe winkel de mogelijkheid om tijdens het winkeltraject online bijkomende producten te kiezen en te bestellen. Er zijn 5 schermen waarmee klanten onlineproducten kunnen bestellen via de app Delhaize.be. Dit betekent een aanvulling met honderden artikelen bovenop de 20.000 referenties van het assortiment van de winkel. Deze producten zijn de volgende dag beschikbaar in het afhaalpunt van de winkel of worden thuis geleverd.

De Delhaize-supermarkt van Nijvel is de eerste supermarkt van Delhaize in België volgens dit nieuwe winkelconcept. Nog dit jaar zullen 9 andere supermarkten (waarvan 1 AD-Delhaize) vernieuwd worden. In de loop van 2019 zullen 36 andere supermarkten worden ingericht volgens dit concept. Nu al zijn er 2 Proxy Delhaizewinkels die delen van het nieuw winkelconcept al hebben geïntegreerd in hun winkel (Proxy Sint-Amandsberg en Proxy Kouter).