ECO-score voor ecologische winkelwagen: Primeur bij Colruyt group

Colruyt Group brengt de Eco-Score, een visuele manier om de milieu-impact van voedingsproducten te leren kennen, vanaf dichter bij de Belgisch consument. Via de SmartWithFood-applicatie van de groep zullen klanten de Eco-Score kunnen raadplegen door hun product te scannen. De score kan alvast geraadpleegd worden voor zo’n 2500 producten van het huismerk Boni Selection en voor andere eigen merken van Colruyt Group. Binnen enkele maanden zal de groep de Eco-Score uitbreiden naar de nationale merken. Naast blijvende inzet op de Nutri-Score wil Colruyt Group nu ook de ecologische voetafdruk van haar eigen merken verkleinen en haar klanten de mogelijkheid tot een bewuste keuze bieden.

Niet meer twijfelen tijdens het winkelen, je bijdrage aan het beschermen van onze planeet begint bij je winkelwagen…

Colruyt Group bevestigt ecologisch bewustzijn met Eco-Score

Al maanden, zelfs jaren, werkt Colruyt Group samen met een panel van experts intensief aan een manier om een Eco-Score toegankelijk te maken voor de Belgische consument, waarbij de groep steeds trouw blijft aan de eigen duurzame waarden. Die score stelt de consument in staat goede gewoonten te kweken op een manier die goed is voor onze planeet.

Colruyt Group speelt hiermee ook in op een trend die aanwezig is in ons land, en die nog sterker is geworden door de coronacrisis. Steeds meer consumenten willen beter én meer geïnformeerd zijn over de producten die ze kopen. De consument wil niet alleen weten of een product gezond is en wat de voedingswaarden ervan zijn; ook de oorsprong van een product en de milieu-impact ervan kennen, maakt deel uit van de bewuste keuze die de consument wil maken.

Colruyt Group stelt de Belgische consument daarom een nieuwe score voor in de vorm van een letter- en kleurcode die doet denken aan de Nutri-Score. De Nutri-Score en de Eco-Score lijken niet alleen op elkaar, ze vullen elkaar ook goed aan. Op die manier helpt Colruyt Group de consument om weloverwogen keuzes te maken, zowel op het vlak van gezondheid met de Nutri-Score, als op het vlak van milieu met de Eco-Score.

Hoe ziet de Eco-Score eruit? De Eco-Score is een score van A tot E die de milieu-voetafdruk van voedingsproducten weergeeft. Om die score te berekenen, wordt rekening gehouden met verschillende factoren zoals de herkomst, productiemethoden, transport, verpakking, seizoensgebondenheid, …

In de eerste fase maakt Colruyt Group de Eco-Scores van ongeveer 2.500 producten van Boni Selection en andere eigen merken online beschikbaar via de SmartWithFood-app. Met die app kan de consument de barcode van een Boni Selection-product scannen om zo de Eco-Score ervan te ontdekken.

De methodologie van de Eco-Score werd in Frankrijk uitgewerkt door een collectief van onafhankelijke spelers[1]. De score bestaat uit twee elementen: enerzijds de resultaten van de levenscyclusanalyse van een product (van boer tot bord) en anderzijds aanvullende indicatoren die volgens een bonus-malussysteem worden toegevoegd.

Ken jij de ecologische voetafdruk van je winkelwagen? De magische formule bestaat erin om seizoensgebonden, biologische en lokale groenten te kiezen. De Eco-Score is enerzijds gebaseerd op de levenscyclus van een product en anderzijds op diverse indicatoren. Om de totale milieu-impact van voedingsproducten in kaart te brengen, houdt Colruyt Group enerzijds rekening met de factoren die een impact hebben op het milieu gedurende de volledige levenscyclus van een product en anderzijds met bijkomende bonus- en maluspunten zoals gecertificeerde duurzaamheidslabels.

BONI Selection producten

Boni Selection staat voor een breed assortiment met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Door hun herkenbare verpakking zijn ze gemakkelijk te vinden in de rekken. De aankopers van Colruyt Group besteden bij de keuze van de Boni-producten bijzondere aandacht aan vier belangrijke aspecten. De producten moeten eerst en vooral duurzaam zijn en dus goed voor mens, dier en milieu. Ze zorgen er daarnaast ook voor dat hun producten zo gezond en evenwichtig mogelijk zijn, zonder afbreuk te doen aan de smaak. Daarbij letten ze ook nog eens op de kwaliteit en de herkomst, waardoor de producten zo vaak mogelijk afkomstig zijn van Belgische producenten.

Heel wat Boni Selection producten kregen al een Eco-Score, zoals krielaardappelen (Eco-Score A), magere yoghurt (A), basilicum (A), vloeibare honing (B), eieren (B), extra vierge olijfolie (C), pure chocolade (D), kipfilet (D), gerookte zalm (E) en gemalen koffie (E).

Wat is een ecologische voetafdruk? De ecologische voetafdruk of milieu-voetafdruk is indicator of een methode voor milieubeoordeling. Daarbij wordt rekening gehouden met de impact die de mens uitoefent op de natuurlijke hulpbronnen en de “ecologische diensten” die door de natuur worden geleverd.

Over de aanpak van de Colruyt Group

De ambitie van Colruyt Group is om de milieuscore van de eigen merken te verbeteren. Colruyt Group stopt niet bij de introductie van de Eco-Score in België: het bedrijf wil ook actief de ecologische voetafdruk van de eigen (voedings)merkproducten verkleinen. Er zal samen met de leveranciers bekeken worden welke acties ze kunnen ondernemen om de milieu-impact van de producten zoveel mogelijk te beperken door de Eco-Score uit te breiden naar al hun producten.