En op naar drie … The Barn opent in Elsene

NA ETTERBEEK (SINT-PIETERSPLEIN) EN SINT-GILLES (CHARLEROISE STEENWEG), OPENT THE BARN EEN NIEUWE VESTIGING IN ELSENE (FERNAND COCQPLEIN) IN NOVEMBER.

EEN MOOI VOORBEELD VAN DUURZAME ECONOMIE: MEER DAN 65 NIEUWE BANEN ZIJN OP TWEE JAAR TIJD GECREËERD

VERS NIEUWS VAN THE BARN

Nummer drie (en zelfs vier met de opening in november in Antwerpen) komt eraan! De overdekte biomarkt doet het prima en in november opent in de hoofdstad een nieuwe vestiging, deze keer in Elsene, Tulpstraat 22. The Barn stelt zich tot doel biologische markten toegankelijker te maken dan ooit. Het Fernand Cocqplein en zijn omgeving zijn onlangs volledig vernieuwd en beschikken over heel veel troeven: een dichte bevolking, multiculturele samenleving en dynamiek geven dit “dorp in de stad” een uniek karakter dat helemaal in lijn ligt met de geest van The Barn. De winkel van 1000 m² ligt dichtbij het plein en heeft een eigen parking. De spontane charme die deze overdekte markt zal uitstralen, zal sterk gewaardeerd worden door een publiek dat steeds meer op zoek is naar eenvoud en gezelligheid.

Een uniek project achter elke opening

Biologisch vers en bulk, authenticiteit en gezelligheid … de formule “The Barn” hoefde niet lang te wachten om het succes te plukken van zijn vernieuwende aanpak. Geen sprake echter van te “openen om te openen”. Elke nieuwe Barn is nauw verbonden met het opzetten van een nieuw project, een nauwe samenwerking met een lokale bio-tuinier of een boer die werkt op een oppervlakte van maximaal 5 hectare. “Om het assortiment van onze historische leveranciers compleet te maken, is elke nieuwe Barn op zoek naar een lokale tuinier. Dankzij de volumes die we genereren, kan elke lokale biologische producent met wie we samenwerken, zich ontwikkelen en toch trouw blijven aan zijn principes. Bovendien voorkomt deze stabiliteit van volumes dat ze veel kleine leveringen moeten vermenigvuldigen”, legt Quentin Labrique uit, een van de twee gezichten van The Barn.

“We willen ervoor zorgen dat Belgische boeren en biologische telers in kleine gebieden winstgevend kunnen zijn en ook een plaats kunnen vinden tussen de spelers in de biologische sector. ”

De “Barners” zijn ook zorgvuldig in hun selectie van partners. En de resultaten zijn overtuigend, omdat elk partnerschap tot nu toe heeft geleid tot langdurige samenwerkingsverbanden op basis van wederzijds vertrouwen.

Contante betaling, landbouwproductieplannen die gezamenlijk aan het begin van het jaar worden opgesteld, eindejaarsbijeenkomsten over winstgevendheid en de mogelijkheid van voorfinanciering voor degenen die dat willen: niets wordt aan het toeval overgelaten.

“We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de boer zich zonder zorgen op de kwaliteit van zijn werk en producten kan concentreren. Hiervoor moet hij gerust zijn over de hoeveelheid aanvragen en dus over de volumes die hij kan verdelen. Onze huidige partnerships werken heel goed, de producenten waarmee we samenwerken, realiseren een omzet tussen 40.000 en 70.000 euro per jaar voor een oppervlakte van ongeveer een hectare”.

Op de overdekte markt van Elsene worden seizoensgebonden groenten en fruit van De Groentelaar aangeboden, een prachtig tuinbouwproject beheerd door Tijs en Sander in de regio Pajottenland. Ze zullen het aanbod van Interbio-tuiniers aanvullen, een gezinsvriendelijk biologisch platform waarmee The Barn sinds het begin in 2017 samenwerkt. Deze nauwe relatie en het wederzijdse vertrouwen dat daar is ontstaan, hebben voor beide projecten een grote groei teweeg gebracht.

Deze twee oude vrienden en jonge ondernemers cultiveren al een paar jaar een breed scala aan lokale en gecertificeerde 100% biologische producten. Gevestigd in de buitenwijken van de hoofdstad, hebben ze in The Barn een duurzame partner gevonden om producten in Brussel te verkopen. http://www.degroentelaar.be/

Duurzame motivatie, wederzijds vertrouwen

Na Etterbeek en Sint-Gillis gaat het avontuur verder voor de makers van The Barn. En aan de 60 medewerkers die zich elke dag inzetten in de twee bestaande winkels, zijn Quentin Labrique en Julien de Brouwer trots om aan te kondigen dat ze binnenkort worden vergezeld door 40 nieuwe collega’s, wat overeenkomt met het aantal banen dat de openingen van Elsene en Antwerpen zullen creëren.

“Als we kunnen vertrouwen op gepassioneerde en behulpzame medewerkers, is dat te danken aan de eisen die we stellen bij elke werving, de individuele maandelijkse ondersteuning en het ontwikkelingsplan dat voor elk van de Barners wordt bedacht. Daarom hebben we vandaag meer dan 60 ondernemers die elke dag zelf beslissingen nemen over de inventaris, het assortiment en de indeling van de winkel. Deze collectieve intelligentie is de kracht van ons project en zorgt voor een uitstekende sfeer in ons shockteam. ”

Ook voor de twee openingen van de nieuwe vestigingen stromen de aanvragen binnen en hoopt het management van The Barn zijn teams volledig van kracht te hebben voor de volgende opening. “We moeten nog de juiste mensen vinden voor een dozijn vacatures die nog openstaan, inclusief verkopers (fulltime en flexibele tijd) en teamleiders.”

The Barn, een concept dat sympathie “oogst”

Dat het succes van The Barn niet lang op zich liet wachten, schrijven de oprichters toe aan de eenvoud van de aanpak. “We bieden niet meerdere variaties of herkomsten voor hetzelfde product, net zoals we niet een nieuw merk “The Barn” creëren voor de producten die we op de markt brengen. We brengen kwaliteit over op een transparante manier”, zegt Quentin.

Een andere aangename verrassing was om te zien dat alle generaties snel aan de deuren van de overdekte markt kwamen. Het prijsbeleid dat er wordt toegepast is daar ongetwijfeld de reden voor.

20% goedkoper : “Ons doel is om duurzaam voedsel voor iedereen toegankelijk te maken. We zijn 20% goedkoper dan de grote distributieaanbiedingen op de bio. En dat dankzij een vereenvoudigd aanbod, door rechtstreeks met de producenten samen te werken, door de verpakking te verminderen en dankzij een eenvoudig ingerichte winkel, en nooit ten nadele van de producent! ”

Het publiek “The Barn”

Een overzicht van de informatie verzameld door de verschillende teams maakt het mogelijk om enkele zeer leerzame elementen bloot te leggen: Een eerste les is dat er geen specifiek publiek is in The Barn. “We raken echt een veelvoud aan zeer verschillende doelgroepen, jong, oud, familie, studenten … en daar zijn we heel gelukkig mee. ”

The Barn beschouwt zichzelf als een biologische en lokale markt, logischerwijs komen de meeste klanten uit Brussel zelf. Het vervoermiddel dat door de volgelingen van The Barn wordt gebruikt, bevestigt deze observatie. In Etterbeek bijvoorbeeld, komt de overgrote meerderheid van de klanten winkelen met het openbaar vervoer of de fiets.

Hoewel de het bezoekersaantal mooi verspreid is over de hele week, zijn de piekuren op weekdagen vanaf 17.00 uur en de bezoeken in het weekend frequenter. Klanten blijven gemiddeld dertig minuten in de winkel. “Onze markten zijn op een eenvoudige en overzichtelijke manier ontworpen om onze klanten in staat te stellen efficiënt te winkelen”, zegt Quentin.

Elk seizoen zijn kampioenen : Nog een opmerking die de Barners tevreden stelde, voor wie seizoensinvloeden een belangrijke waarde blijft: de producten die het meest worden verkocht, en met name groenten en fruit, variëren sterk afhankelijk van het seizoen. De Barners maken er ook een prioriteit van om hun bezoekers te adviseren om hen onder andere vergeten groenten te helpen ontdekken.

Het principe is eenvoudig: laat de klant de seizoenen volgen en zich opnieuw toewijzen door een passend en consistent assortiment aan te bieden, evenals recepten op Facebook en op de website. In-store, verklarende panelen en het oordeelkundige advies van werknemers stellen klanten in staat om te leren en ontdekken tijdens het winkelen.

De criteria die het verschil maken

Het allereerste aangehaalde criterium is de kwaliteit van producten. Het wordt bereikt dankzij de grote rotatie die onberispelijke frisheid garandeert, en de nauwe banden met producenten die even gepassioneerd als nauwgezet zijn. Het complete assortiment van The Barn is beperkt tot 400 producten. Zo kennen Barners het verhaal van elk product.

Een tweede criterium dat het verschil maakt, is het financiële voordeel. “We kunnen aantonen dat biologisch niet noodzakelijk duur is, terwijl we er toch voor zorgen dat producenten een eerlijke prijs voor hun werk krijgen.” Dan zijn de klanten zeer aangenaam verrast door het eenvoudige maar complete assortiment dat hen wordt aangeboden en door de klantvriendelijkheid die het personeel voorziet.

Hoewel ze alleen als zesde worden gerangschikt in termen van de meest gewaardeerde criteria, zijn bulk- en zero waste ook toonaangevende principes van The Barn.

Een zespuntsvisie

Wie passie en vitaliteit eist, kan niet op zijn lauweren rusten en moet vooruit streven. Maak de toekomst beter en geruststellend. Om actief deel te nemen aan deze positieve visie op de toekomst, heeft The Barn zes prioritaire actiepunten geïdentificeerd, zes gebieden waarop deze biologische markten in Brussel al opvallen, maar waarop ze nog verder willen gaan: • Bodembescherming: respect voor een fundamenteel principe: de grond voeden om de plant te voeden en het microbiële leven te bevorderen – • Een positieve voetafdruk: onder andere door bulk, zero-waste, lokaal en afvalterugwinning – • Transparantie: 400 referenties, 400 echte, authentieke verhalen – • Duurzaamheid van projecten: een verbintenis in de loop van de tijd, onder meer door de vooruitbetaling van tuinders – • Geografische, mobiele en economische toegankelijkheid om een zo breed mogelijke fysieke en financiële toegankelijkheid voor het publiek mogelijk te maken – • Een team verenigd rond hun identiteit en hun talent.