En op naar vier … The Barn opent in Antwerpen

Nummer vier komt eraan! De overdekte biomarkt doet het prima en in november opent in Antwerpen een nieuwe vestiging, deze keer in Verlatstraat 10. The Barn stelt zich tot doel biologische markten toegankelijker te maken dan ooit. De spontane charme die deze overdekte markt zal uitstralen, zal sterk gewaardeerd worden door een publiek dat steeds meer op zoek is naar eenvoud en gezelligheid. Antwerpen, dé logische keuze… Voor Julien de Brouwer, één van de twee gezichten van The Barn, was Antwerpen vanzelfsprekend een prioriteit : “Als Vlaming weet ik heel goed hoe sterk de drang naar een gezonder en duurzamer leven nog gegroeid is bij de Antwerpenaren. Met onze nieuwe Barn, de eerste in Vlaanderen, willen wij samen met hen een mooie toekomstperspectief opbouwen. De reacties op onze nakende opening zijn alvast enorm positief”.

Een uniek project achter elke opening

Biologisch vers en bulk, authenticiteit en gezelligheid … de formule “The Barn” hoefde niet lang te wachten om het succes te plukken van zijn vernieuwende aanpak. Geen sprake echter van te “openen om te openen”. Elke nieuwe Barn is nauw verbonden met het opzetten van een nieuw project, een nauwe samenwerking met een lokale bio-teler of een boer die werkt op een oppervlakte van maximaal 5 hectare. “Om het assortiment van onze historische leveranciers compleet te maken, is elke nieuwe Barn op zoek naar een lokale boer. Dankzij de volumes die we genereren, kan elke lokale biologische producent met wie we samenwerken, zich ontwikkelen en toch trouw blijven aan zijn principes. Bovendien voorkomt deze stabiliteit van volumes dat ze veel kleine leveringen moeten vermenigvuldigen”, legt Quentin Labrique uit, de mede-oprichter van The Barn.

“We willen ervoor zorgen dat Belgische boeren en biologische telers in kleine gebieden winstgevend kunnen zijn en ook een plaats kunnen vinden tussen de spelers in de biologische sector. ” De “Barners” zijn ook zorgvuldig in hun selectie van partners. En de resultaten zijn overtuigend, omdat elk partnerschap tot nu toe heeft geleid tot langdurige samenwerkingsverbanden op basis van wederzijds vertrouwen.

Contante betaling, landbouwproductieplannen die gezamenlijk aan het begin van het jaar worden opgesteld, eindejaarsbijeenkomsten over winstgevendheid en de mogelijkheid van voorfinanciering voor degenen die dat willen: niets wordt aan het toeval overgelaten. “We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de boer zich zonder zorgen op de kwaliteit van zijn werk en producten kan concentreren. Hiervoor moet hij gerust zijn over de hoeveelheid aanvragen en dus over de volumes die hij kan verdelen. Onze huidige partnerships werken heel goed, de producenten waarmee we samenwerken, realiseren een omzet tussen 40.000 en 70.000 euro per jaar voor een oppervlakte van ongeveer een hectare”.

Op de overdekte markt van Antwerpen worden seizoensgebonden groenten en fruit van Livinushof en Milagro aangeboden, twee prachtige biologische boerderijen beheerd door Pieter-Jan en Maarten Noë in regio Sint-Margriete en door Dirk ‘s Jongers en Erik Krosenbrink in de zuidelijke groene long van Antwerpen. Beide bedrijven zullen het aanbod van Interbio aanvullen, een gezinsvriendelijk biologisch platform waarmee The Barn sinds het begin in 2017 samenwerkt. Deze nauwe relatie en het wederzijdse vertrouwen dat daar is ontstaan, hebben voor beide projecten een grote groei teweeg gebracht.

Duurzame motivatie, wederzijds vertrouwen: Na Etterbeek en Sint-Gillis gaat het avontuur verder voor de oprichters van The Barn. En aan de 60 medewerkers die zich elke dag inzetten in de twee bestaande winkels, zijn Quentin Labrique en Julien de Brouwer trots om aan te kondigen dat ze binnenkort worden vergezeld door 40 nieuwe collega’s, wat overeenkomt met het aantal banen dat de openingen van Elsene en Antwerpen zullen creëren.

“Als we kunnen vertrouwen op gepassioneerde en behulpzame medewerkers, is dat te danken aan de eisen die we stellen bij elke werving, de individuele maandelijkse ondersteuning en het ontwikkelingsplan dat voor elk van de Barners wordt bedacht. Daarom hebben we vandaag meer dan 60 ondernemers die elke dag zelf beslissingen nemen over de stock, het assortiment en de indeling van de winkel. Deze collectieve intelligentie is de kracht van ons project en zorgt voor een uitstekende sfeer in ons topteam. ” Ook voor de twee openingen van de nieuwe vestigingen stromen de aanvragen binnen en hoopt het management van The Barn zijn teams volledig van kracht te hebben voor de volgende opening. “We moeten nog de juiste mensen vinden voor een dozijn vacatures die nog openstaan, inclusief verkopers (fulltime en flexibele tijd) en teamleiders.”

The Barn, een concept dat sympathie “oogst”

Dat het succes van The Barn niet lang op zich liet wachten, schrijven de oprichters toe aan de eenvoud van de aanpak. “We bieden niet meerdere variaties of herkomsten voor hetzelfde product, net zoals we niet een nieuw merk “The Barn” creëren voor de producten die we op de markt brengen. We brengen kwaliteit over op een transparantie manier”, zegt Quentin. Een andere aangename verrassing was om te zien dat alle generaties snel aan de deuren van de overdekte markt kwamen. Het prijsbeleid dat er wordt toegepast is daar ongetwijfeld de reden voor.

The Barn Antwerpen – Verlatstraat 10 – 2000 Antwerpen – thebarn.bio/nl