Europcar Group wordt Europcar Mobility Group

Een nieuwe naam en merkidentiteit, als symbool van de transformatie van de Groep. Europcar Group is al bijna 70 jaar het grootste autoverhuurbedrijf van Europa, en een van de belangrijkste spelers in de mobiliteitssector. Als autoverhuurbedrijf heeft Europcar de basisprincipes van de gebruiks- en de deeleconomie al geruime tijd geïntegreerd in zijn corebusiness: mobiliteit.

Sinds 2014 is Europcar bezig met een grondige hervorming, door zijn internationale groei te versnellen (onder meer in China) en nieuwe autoverhuurformules aan te bieden (bv. low cost), maar ook door zijn activiteiten te diversifiëren buiten de traditionele marktsegmenten. Op die manier is de Groep uitgegroeid van autoverhuurspecialist tot globale leverancier van mobiliteitsoplossingen. Daarbij biedt Europcar een uitgebreid dienstengamma aan: verhuur van personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens, chauffeursdiensten, autodelen en peer-to-peer autodelen.

“De verwachtingen en behoeften van onze klanten evolueren snel, en we weten allemaal dat het traditionele model van autobezit niet meer voor iedereen de beste keuze is. Bovendien zijn er vandaag dankzij de technologische en digitale innovatie veel andere intelligente en kostenefficiënte oplossingen om zich te verplaatsen van punt a naar punt b, en dat is wat mensen echt belangrijk vinden. In die context is er een duidelijke nood aan globale mobiliteitsleveranciers, om het de mensen makkelijker te maken. We zijn ervan overtuigd dat we uitstekend geplaatst zijn om een toonaangevende rol te spelen bij deze ingrijpende verandering. We willen uitgroeien tot favoriet ‘Mobiliteitsbedrijf’, door aantrekkelijker alternatieven aan te bieden voor het traditionele autobezit. Gezien de nieuwe marktbehoeften en onze belangrijkste troeven – onder meer een allesomvattend wereldwijd netwerk en de nieuwste expertise op het vlak van fleet management – zullen we dankzij die missie duurzame waarden en groei kunnen creëren”, aldus Caroline Parot, CEO Europcar Mobility Group.

De voorbije jaren heeft de Groep zijn groeistrategie specifiek versterkt met een aantal overnames, onder meer van Ubeeqo, een Europese start-up die gespecialiseerd is in autodelen, en Brunel, een leverancier van chauffeursdiensten. De nieuwste aanwinst van de Groep is Scotty, een start-up voor scooterdelen. De Groep deed ook minderheidsinvesteringen in Snappcar, de tweede grootste internationale peer-to-peer autodeler in Europa, en in Wanderio, een multimodaal zoek- en vergelijkingsplatform.

Naast zijn investeringen in nieuwe mobiliteitsoplossingen blijft de Groep zijn oorspronkelijke expertise op het gebied van autoverhuur versterken, om op die manier beter te kunnen voldoen aan de behoeften van al zijn klanten, ongeacht budget en gebruik. In 2017 zette het dit engagement nog kracht bij door de overname van Goldcar, Europese leider in lowcostautoverhuur, en Buchbinder, een van de grootste autoverhuurbedrijven van Duitsland.

De uitdrukking van een gediversifieerd bedrijf en een globale mobiliteitsleverancier

Met het oog op zijn versnelde transformatie, met een rijkere en meer diverse merkenportefeuille, werd de naam “EUROPCAR MOBILITY GROUP” gekozen als perfecte uitdrukking van de doelstellingen van de Groep. “We wilden een naam die de transformatie van de Groep en onze toekomstige groei treffend samenvat. Daarbij wilden we tegelijk profiteren van de sterkte van onze historische business en ons marktleiderschap in autoverhuur. De naam EUROPCAR MOBILITY GROUP kapitaliseert op het Europcar-merk en biedt tegelijk de geschikte mobiliteitscontext voor toekomstige overnames. Met EUROPCAR MOBILITY GROUP willen we ook een nieuwe filosofie introduceren in het bedrijf, waarbij onze werknemers zich thuis voelen binnen een grotere groep die uitstekend gewapend is voor de toekomst”, aldus Caroline Parot, CEO. De naamsverandering van de Groep werd goedgekeurd tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 17 mei 2018.

“De nieuwe naam en visuele identiteit van de Groep zullen een link vormen tussen al onze merken, met de 3 initialen van Europcar Mobility Group als zeer opvallend symbool. De ronde vormen, gekruiste lijnen en frisse kleuren staan voor onze gebruiksvriendelijke en naadloze oplossingen, en tegelijk ook voor de links tussen onze merken en mobiliteitsdiensten.” – Xavier Corouge, Group Marketing, Digital & Customers Director.

Door deel uit te maken van “EUROPCAR MOBILITY GROUP” zullen alle commerciële merken in de Groep een steviger positie verwerven en specifieke expressieterreinen krijgen om het engagement van hun klanten te versterken. Toch is het niet de bedoeling dat “EUROPCAR MOBILITY GROUP” het commerciële merk Europcar of een ander commercieel merk van de Groep vervangt.

“Telkens als we voor de Groep spreken en als Groep handelen, zal de nieuwe naam gebruikt worden. De opportuniteiten daarvoor zullen talrijk zijn en alle strategische beslissingen en verbintenissen omvatten die we nemen als mobiliteitsgroep die actief is in 133 landen. Daarbij komt ook nog alle communicatie met onze investeerders, aandeelhouders, partners, leveranciers en werknemers.” – Valérie Sauteret, Group Communications Director.

Merken van Europcar Mobility Group:

Europcar – Europese leider in verhuur van personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens. Goldcar – Europese leider in lowcostautoverhuur . InterRent – Autoverhuurder gespecialiseerd in het middengamma (en gericht op vrije tijd) – Buchbinder – Een van de grootste autoverhuurbedrijven van Duitsland – Ubeeqo – Europese start-up gespecialiseerd in autodelen (B2B & B2C) – Bluemove – Spaans autodeelbedrijf – GoCar – Iers autodeelbedrijf – E-car Club – In het VK gevestigde club voor elektrische wagens, met het “betalen per gebruik”-principe – Scooty – start-up voor scooterdelen – Brunel – in Londen gevestigd bedrijf voor chauffeursdiensten. – Snappcar (minderheidsinvestering): tweede grootste internationale peer-to-peer autodeler in Europa en Wanderio (minheidsinvestering) : multimodaal zoek- en vergelijkingsplatform