Europees lamsvlees, hoe meer je erover weet, hoe liever je ervan eet

De Belgische consument houdt van de smaak, maar ontdekt pas nu hoe het te bereiden. Europese en Belgische consumenten weten nog steeds niet echt veel over lamsvlees en de productie ervan. Dit blijkt uit een studie die in 2015 werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau Occurence, in opdracht van ADHB, Bord Bia en Interbev, drie voedsel- en landbouworganisaties respectievelijk uit het VK, Ierland en Frankrijk. Hoe meer de consument te weten komt over Europees lamsvlees, hoe positiever hij er tegenover gaat staan.

Lamsvlees, het minder bekende segment uit het vleesassortiment

De Belgische consument lijkt nog steeds niet volledig vertrouwd met lamsvlees. De studie die uitgevoerd werd door Occurrence toont immers aan dat slechts 25% van de Belgen minstens 2 à 3 keer per maand lamsvlees eet, terwijl het verbruik van rund, varken en kalfsvlees veel hoger ligt. In België wordt lamsvlees bovendien vooral verbruikt voor speciale gelegenheden (45%) of op restaurant (45%). Slechts 4 Belgen op de 10 durven ook voor alledaagse maaltijden voor lamsvlees kiezen. Een kwart van de Belgische consumenten eet nooit lamsvlees.

De belangrijkste redenen die door de Belgische consument worden aangehaald om geen lamsvlees te eten, zijn dat hij zich niet echt vertrouwd voelt met de verschillende bereidingswijzen of dat hij niet echt weet hoe hij het moet bereiden (samen 36%). 41% voelt zich immers onvoldoende geïnformeerd met de verschillende manieren waarop je lamsvlees kan bereiden. www.kokenmetlam.be

Lamsvlees, vlees met hoog potentieel

Twee derde van de Belgische consumenten verklaart nochtans te houden van de smaak van lamsvlees en 57% vindt dat het perfect past bij een grote variëteit aan recepten. Bij de Belg zijn de meest bekende stukken lamsvlees de kotelet (58%), lamsbout (43%), gebraad (43%), of nog ribstuk (36%) en gehakt (38%). Om goede lamsrecepten te vinden, zoeken de Belgische huishoudens in de eerste plaats op internet of in kookboeken (51%) of grijpen ze terug naar eigen familiale recepten (49%).

Om de consument beter te informeren, werd in 2015 in België de website www.kokenmetlam.be gelanceerd. Dit initiatief heeft als voornaamste doel het grote publiek beter te informeren over de troeven van Europees lamsvlees en duidelijk te maken dat lamsvlees lekker, fun en makkelijk te bereiden is. Vandaag biedt de website www.kokenmetlam.be al een veertigtal recepten die het mogelijk maken Europees lamsvlees op verschillende manieren te (her)ontdekken, en het op een eenvoudige en gezellige manier klaar te maken. Onuitgegeven receptenfilmpjes zullen binnenkort de website verder aanvullen.

Naast de website bestaat de Europese informatie- en promotiecampagne “Lam, lekker makkelijk en fun” van de Engelse (AHDB), Ierse (Bord Bia) en Franse (Interbev OVINS) organisaties ter promotie van lamsvlees, die mede gefinancierd wordt door de Europese Unie, uit een grootschalige digitale actie en verschillende projecten op sociale netwerken, alsook een traditionele affichagecampagne. De verschillende troeven van deze campagne hebben tot doel de consument, die zijn voedingspatroon probeert te variëren, en die zich steeds liever laat inspireren door eerlijke voeding, nieuwe alternatieven te bieden met Europees lamsvlees.

Europees lamsvlees: verantwoord en duurzaam:

Een groot aantal consumenten, niet alleen in België maar ook in andere Europese landen (Frankrijk, Ierland, UK, Denemarken, Duitsland) blijkt over te weinig informatie te beschikken over hoe Europees lamsvlees geproduceerd wordt. In België vindt slechts 22% van de ondervraagde personen dat ze voldoende geïnformeerd zijn over de productie van Europees lamsvlees.

Wanneer die informatie wel tot de consument geraakt, krijgt een grote meerderheid van de respondenten een heel positief beeld over de productie van Europees lamsvlees. Zo vindt tussen 80 en 90% van de respondenten die wel voldoende geïnformeerd zijn, dat Europese schapenteelt een belangrijke rol speelt bij de opwaardering van het Europese landschap, bijdraagt tot de economische activiteit van achtergestelde regio’s en tot de biodiversiteit van graslanden. 70 tot 80% vindt het positief dat Europese schapenteelt gebeurt op een manier die respectvol is voor het milieu.