Feiten en cijfers over online gedrag van TUI-klanten

Het jaar 2018 was andermaal een jaar met toenemende online activiteit voor het opzoeken en boeken van een reis. TUI geeft graag inkijk in het profiel van de reislustige Belg en hoe die zich online beweegt. Op zondag en weekdagen vanaf 17 uur is de TUI-website het drukst bezocht. De helft van de opzoekingen en boekingen gebeurt via de smartphone. En het zijn vooral jongeren (18-24) die hun vakantie via het internet vastleggen.

Op welk moment gaat de Belg op zoek naar informatie?

Zondag is de absolute topdag wat betreft het aantal online bezoekers. Niet onlogisch want geen betere dag om alles rustig uit te zoeken en bovendien zijn de reisbureaus gesloten.

Op weekdagen is er een grote piek rond de middag en toenemend van 17 tot 20 uur; dit laatste ook tijdens het weekeinde. De Belg surft dus tijdens zijn vrije tijd en liefst nog nadat de dagtaak er volledig op zit.

Bij campagnes of vroegboekacties is de laatste dag van de actie steeds bijzonder druk. ‘Nu of nooit’ zet vele Belgen dus tot actie aan.

Wie is de online shopper?

Bij TUI komen 60% vrouwen en 40% mannen hun informatie zoeken. Het is algemeen bekend dat het vaker de vrouw is die zich over de voorbereiding van de reis ontfermt. Mannen beslissen evenwel sneller: gemiddeld ligt de conversiesnelheid (het effectief boeken) bij de mannen 50% hoger dan bij vrouwen.

Er zijn behoorlijke verschillen tussen generaties of de gezinssamenstelling:

Jongeren (16-24 jaar) vertegenwoordigen 16% van de bezoekers en 12% van de boekers en zijn de snelste beslissers. Ze bezoeken de website nagenoeg enkel vanop hun smartphone. Jongeren zoeken in verhouding het meest op basis van een land en de promoties. De topmaand onder deze groep is juli, de beste periode voor een interessante last minute tijdens de schoolvakantie die vaak slechts enkele dagen op voorhand wordt uitgezocht en meteen geboekt.

De generatie tussen 30 en 50 jaar, vaak in een gezinssituatie, beslist het langst op voorhand. Voor een vakantie in juli/augustus zijn zij van bij de start van het boekingsseizoen in november al op zoek naar de beste deals met een vroegboekkorting. Familiekamers of communicerende kamers zijn ook snel volgeboekt waardoor snelle actie vereist is. Bij deze generatie houden desktop, tablet en smartphone elkaar in evenwicht.

De oudere generatie (50+ jaar) gebruikt de website meer als informatiebron, maar boekt uiteindelijk liever in een reisbureau. Hun zoektocht is specifieker: ze hebben reeds een concrete bestemming in gedachte en zoeken de beste verhouding prijs/kwaliteit. Waar juli voor de jongeren de topmaand is, gebruikt de 50+er deze periode minder vaak voor een reisje: wellicht te warm, te duur en te druk. Voor deze groep is januari de topmaand, gevolgd door mei. Hun zoektocht begint meestal 2 maanden voor afreis, maar de beslissing valt het vaakst een 4-tal weken voor vertrek, bij de start van de last minute kortingen. Deze leeftijdscategorie boekt nog voor meer dan 50% via de klassieke desktop, maar de tablet is nergens zo goed ingeburgerd als bij de 50-plusser (20%).