Food-barometer: België één van de beste Europese leerlingen

De gemiddelde Belg brengt het grootste deel van zijn tijd door op de werkvloer. Onze eetgewoonten op kantoor hebben hierdoor een aanzienlijke invloed op onze algehele gezondheid. Daarom is het noodzakelijk om tijdens de werkdag in te zetten op evenwichtige voeding. Dat is de missie van FOOD, het Europese publiek-private programma dat al tien jaar wordt gecoördineerd door Edenred. Met dit in het achterhoofd hebben Edenred en zijn partners dit jaar meer dan 47.000 werknemers en bijna 1.800 restauranthouders in 10 Europese landen bevraagd om hun gewoonten en behoeften op het gebied van voeding op het werk in kaart te brengen. De deelnemende landen waren Oostenrijk, België, Frankrijk, Italië, Portugal, Roemenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië en Zweden.

“Het FOOD-project, dat een referentieprogramma op Europees niveau is geworden, versterkt Edenred’s engagement voor evenwichtige voeding op het werk. Of het nu gaat om onze maaltijdcheque-oplossingen of om onze aanpak van maatschappelijk verantwoord ondernemen, wij zijn ervan overtuigd dat de werkplek een bevoorrechte plek is om concreet op te treden in de keuze voor gezonde voeding.” zegt Olivier Bouquet, General Director van Edenred Belgium.

De Belgen zijn één van de beste leerlingen van de klas wanneer het gaat om evenwichtige voeding. Uit de FOOD Barometer blijkt dat een lunchpauze nog steeds de norm is, maar dat er verschillen per land zijn. In België eet 94% van de Belgen regelmatig op het werk, waarvan 62% zelfgemaakte maaltijden van thuis meeneemt. In Europa neemt 71% van de werknemers elke dag een lunchpauze.

“De lunchpauze is niet langer een eenvoudige pauze overdag, maar een manier om jezelf te verwennen met een lekkere, evenwichtige en gezonde maaltijd. Het gaat om een collectief bewustzijn van het belang van welzijn op het werk, of het nu gaat om werkgevers, werknemers of restauranthouders. ” zegt Sylvie Dujardin, voedingsdeskundige voor het FOOD-programma.

Wat evenwichtige voeding betreft, geeft 74% van de Belgen aan dat ze aandacht besteden aan de voedingswaarde van hun maaltijden op het werk. Bovendien zegt 64% van de ondervraagde Belgische restauranthouders dat hun klanten expliciet op zoek gaan naar een evenwichtig maaltijdaanbod en dit ook waarderen, terwijl het Europese gemiddelde slechts 47% bedraagt. Meer dan de helft van de Belgische restauranthouders (54%) is van mening dat het niet per se moeilijker is om evenwichtige gerechten te bereiden. Zo biedt het FOOD-programma restauranthouders bijvoorbeeld volgende adviezen: leg niet systematisch zout op tafel, vervang de boter die bij brood wordt geserveerd door olijfolie, of vervang koekjes en pinda’s door olijven of rauwe groenten.

Volgens de FOOD-barometer hechten de Belgen veel belang aan volgende zaken: De nutritionele kwaliteit (74%) van hun lunch, terwijl deze vraag in 2014 nog niet eens in de top 3 stond – Lokale herkomst en seizoensgebondenheid van voedsel (65%) – Het voedingsevenwicht van hun lunch (60%)

Algemeen is deze gezonde trend in heel Europa explosief gestegen. In 2013 koos slechts 28% van de Europeanen voor een restaurant op basis van een gezond menu. Nu besteedt 77% van de Europeanen aandacht aan gezonder eten. “De Belgen zijn steeds meer op zoek naar informatie over de herkomst en de voedingskwaliteit van wat ze consumeren. De popularisering van de Nutri-score in sommige supermarkten en andere winkels heeft de laatste tijd invloed gehad op de bewustwording van de consument. Deze tendens zal zich in de toekomst waarschijnlijk verderzetten.” zegt Laurence Doughan, Coördinator van Nutri-score voor de FOD Volksgezondheid en partner van het FOOD programma.

Technologie voor werknemers en restauranthouders

Nieuwe technologieën die een evenwichtige voeding bevorderen, winnen aan populariteit. Dit zowel bij de werknemers tijdens de lunch als in de restaurants. Volgens 65% van de ondervraagde Europese werknemers kunnen nieuwe technologieën een positieve rol spelen op het gebied van voedsel op het werk. Van de besproken oplossingen worden recepten en voedingsadviezen door 50% van de Europese werknemers beschouwd als de beste manier om betere eetgewoonten aan te nemen. Restauranthouders worden ook steeds meer aangetrokken door nieuwe technologieën: 45% van hen gelooft dat nieuwe technologieën hen kunnen helpen om nieuwe en gezondere gerechten te ontwikkelen.

Het Europese FOOD-programma viert dit jaar zijn tiende verjaardag. Dankzij de vele succesvolle projecten heeft FOOD onlangs twee grote prijzen in de wacht gesleept: Afgelopen juni heeft de Europese Commissie het “Best practice Certificate” toegekend, voor de voortgang en de uitstekende resultaten van het programma – De FOD Volksgezondheid kreeg op 23 september 2019 een prijs van de Task Force van de Verenigde Naties voor de preventie en controle van niet-overdraagbare ziekten. Dit dankzij haar medewerking aan het FOOD-programma, dat tot doel heeft “een gezond leven te garanderen en het welzijn voor iedereen te bevorderen”

Vandaag telt dit programma meer dan 27 publiek-private partners in 10 Europese landen, waaronder België, en wordt het jaarlijks uitgebreid naar andere partners en landen. Het FOOD programma brengt een netwerk van 520.000 restaurants samen die een evenwichtiger en duurzamer menu aanbieden. Meer dan 7 miljoen medewerkers die gebruik maken van Ticket Restaurant in Europa maken deel uit van het FOOD-programma.