Gault&Millau Benelux bestaat 15 jaar … ononderbroken groei en passie

Vijftien jaar geleden hielden drie partners Gault&Millau Benelux boven de doopvont. Twee van de drie partners van toen, Hasselaar Justin Onclin en Brusselaar Marc Declerck, zijn vandaag samen eigenaar en respectievelijk voorzitter en CEO van de vennootschap.

De restaurantgids is vandaag met 30.000 verkochte exemplaren de absolute marktleider. Bovendien heeft Gault&Millau de jongste jaren tal van initiatieven genomen die we heel graag willen toelichten.

15 jaar groei

Gault&Millau beheert meer dan 1.250 adressen verdeeld over heel België die regelmatig en grondig opgevolgd worden door een team van 20 anonieme inspecteurs. Zij worden op hun beurt bijgestaan door een ploeg van professionals die de gastronomie in de Benelux op de voet volgt. Voor nieuwe medewerkers is er een specifieke opleiding voorzien en voor onze anciens organiseert Gault&Millau regelmatig gezamenlijke tastings om het proefvermogen en smaakreferentiekader verder te ontwikkelen en aan te scherpen. Het Gault&Millau Reviewteam beslist op basis van gedetailleerde verslagen collegiaal en met even groot respect voor alle landsgedeelten over de finale scores en laureaten.

De laatste jaren is Gault&Millau meer dan ooit een teamproject geworden, met een directiecomité dat 5 leden telt, een vijfkoppige redactie en een twintigtal inspecteurs.

Elk jaar opnieuw de verdienstelijkste vakmensen in de kijker

Elk jaar bekroont Gault&Millau een reeks laureaten, van Chef en Jonge Topchefs van het Jaar, over de mooiste wijnkaart, tot uitzonderlijke prijs-plezieradressen. Gault&Millau brengt nu al 15 jaar fijne vakmensen in de kijker en “gidst” de lezer naar de meest verdienstelijke chefs.  Het team kijkt met fierheid terug op de talrijke laureaten waarvan de meesten op jonge leeftijd en snel werden ontdekt. Heel wat beloftevolle chefs groeiden uit tot toppers die in binnen- en buitenland sterk gewaardeerd worden.

Professionele partners garanderen onze slagkracht en onafhankelijkheid

Koken kost geld. Voor het professioneel proeven is dat niet anders. Gault&Millau werkt met een trouwe en groeiende schare commerciële partners, die echter geen enkele invloed hebben op  observaties of beslissingen. Ze maken de uitgave van de jaarlijkse gids mogelijk dankzij hun steun die tenslotte de hele sector in de belangstelling brengt. Zonder hun engagement zou een uitgave van Gault&Millau in de huidige vrijheid en objectiviteit niet tot stand kunnen komen. De onafhankelijkheid van de redactie en het reviewcomité vormt de hoeksteen van de gids. Bedrijven die dit standpunt niet onderschrijven, kunnen onmogelijk partner van Gault&Millau worden. Een basisprincipe dat al 15 jaar gerespecteerd wordt.

Vinger aan de pols wat leeft aan tafel, vandaag en morgen

In 15 jaar tijd is de gastronomische wereld diepgaand gewijzigd en Gault&Millau speelt hierop in met een reeks initiatieven en projecten. Met een oog voor culinaire innovatie, een thema dat diep in het DNA van Gault&Millau zit, wordt er jaarlijks een Culinary Innovators Awards georganiseerd, een grensverleggend culinair evenement.

Nieuw is ook het project POP by Gault&Millau met exclusieve aandacht voor een categorie restaurants die focust op populaire maar kwalitatieve en vooral smaakvolle casual food concepten. Sinds vorig jaar is er in elk van de drie regio’s een jaarlijkse laureaat. Op anderhalf jaar tijd werden zo reeds 200 adressen opgelijst.

Andere projecten illustreren eveneens dat Gault&Millau geen elitaire gids is en dat de baseline ‘Make Life Tasty’ op verschillende niveaus ingezet wordt. Zo heeft de gids aandacht voor de realisaties in bedrijfs- en collectiviteitenkeukens en zorginstellingen met onder meer de publicatie van een magazine en met het tweejaarlijks toekennen van de Gault&Millau Catering Awards. Sinds kort richt Gault&Millau zich eveneens op de sector van event catering. Kortom, waar er publiek lekker getafeld wordt, wil Gault&Millau constructief aanwezig zijn.

Rond elk project wordt er jaarlijks ook een grootschalig event georganiseerd dat alle stakeholders uit de kwalitatieve food & drinks sector bij elkaar brengt, de genodigden verwent en aan de chefs een mooie vitrine biedt. Dit zijn events waar Gault&Millau fier op is en illustreren dat het Gault&Millau team graag zelf de handen uit de mouwen steekt.

Ook geografisch verlegt Gault&Millau Benelux zijn grenzen. Begin dit jaar heeft Gault&Millau Benelux, in samenwerking met enkele Nederlandse partners, de gids Nederland in eigen beheer genomen.

Tenslotte groeit de activiteit van Gault&Millau als consultant voor bedrijven in de voedingssector en eventorganisatoren (zoals bijvoorbeeld al meer dan 5 jaar voor Tomorrowland).

Via een gratis website en gratis applicatie die de informatie overneemt van alle landen waar Gault&Millau actief is, wordt ook digitaal gecommuniceerd naar het grote publiek toe. De bezoekerscijfers van de website stijgen dan ook elk jaar significant.