Geven is een kunst! Eindejaarsfeesten met Aqua di Parma en Clym Evernden

Het iconische Italiaanse merk en de veelgeprezen Britse kunstenaar slaan opnieuw de handen in elkaar om de eindejaarsperiode passend te vieren

Voor Acqua di Parma is geschenken geven een kunst. Na het succes van de Colonia Artist Edition zet het iconische Italiaanse merk zijn samenwerking met Clym Evernden voort, deze keer voor de eindejaarsperiode 2018. De meermaals bekroonde Britse kunstenaar maakte een prachtige feestdecoratie voor de Kerstcollectie van Acqua di Parma met de onmiskenbare vloeiende inktlijnen die hem zo eigen zijn. Zijn originele kunst vond inspiratie in ‘de mooiste tijd van het jaar’ en de stralende elegantie van het Italiaanse merk.

De ster van dit kunstzinnige verhaal is het vogeltje dat de kunstenaar voor de Colonia Artist Edition ontwierp, deze keer in een speelse zilveren kerstversie. Samen met dennenbomen, ornamenten, sneeuwvlokken en mistletoe duikt het overal in de collectie op. Clym gaat verder in zijn typische visuele vertelstijl met nieuwe en originele kerstliedjes die vloeiend over de verpakking dansen. De ene scène gaat daarbij naadloos over in de volgende op een natuurlijk ritme dat vrolijkheid brengt in een collectie die de betovering en harmonie van de feestelijkheden met stijlvolle elegantie belichaamt. Voor de feestdagen breidt Acqua di Parma zijn traditionele kerstaanbod van fel gewaardeerde kerstsets uit met een nieuwe, prachtige lijn kerstgeschenken zoals geparfumeerde zeep en handproducten, naast de iconische Colonia-kaars in de glazen houder, een nieuw huisparfum en het fris geurende ladepapier.

“Clym overtuigde ons met de authentieke elegantie van zijn ontwerpen. Zijn kunst is nooit artificieel en getuigt louter van een instinctieve en ongelooflijk verfijnde eenvoud, een subtiel maar diep gevoel van vreugde, precies zoals onze eigen informele elegantie die nooit in clichés vervalt. Voor ons incarneert Clym de levensstijl van Colonia, Acqua di Parma’s karakteristieke geur die al onze waarden belichaamt. Het was dan ook vanzelfsprekend dat wij de samenwerking wilden doortrekken naar de kerstcollectie. Het is een geschenk voor alle fans van het merk”, aldus Laura Burdese, CEO en President van Acqua di Parma.

Clym’s eenvoudige maar verfijnde stijl vertoont een diepe affiniteit met het merk. Het project voor de Colonia Artist Edition droeg de waarden van Acqua di Parma dan ook uit van a tot z. Clym’s tekeningen en illustraties, allemaal volledig met de hand gemaakt, vallen op door kleine onvolkomenheden die ze net uniek maken en om die reden ook des te mooier. De geschiedenis van Acqua di Parma gaat al meer dan een eeuw terug. In al die tijd getuigde het merk van een passie voor vakmanschap en voor objecten die met tijd en geduld tot stand komen en met hun minutieuze imperfecties net een eerlijke vitaliteit uitstralen.

“Het doet mij veel plezier om voor de feestdagen met een merk als Acqua di Parma te kunnen werken. Italië is een van mijn favoriete bestemmingen en de geuren, de stijl en het imago van het merk roepen bij mij het licht en de sfeer op van de landschappen die ik zo mooi vind. Acqua di Parma is synoniem met ingetogen, verfijnde luxe zonder uiterlijk vertoon en formaliteit, iets wat ik erg eigentijds vind. Het was ook interessant om aanrakingspunten te vinden tussen mijn werk en de visuele codes van het merk met zijn sterke, duidelijke identiteit. Het eenvoudige, met de hand getekende logo vertoont kenmerken van de art deco en is gebaseerd op een monochroom thema en parmageel. Het heeft een visueel sterke impact. Die eenvoud is ook terug te vinden in mijn werk: zwarte lijnen die afsteken tegen opvallende en felle kleuren. Wanneer ik aan het tekenen ben, schieten mijn penseelstreken bijna instinctief in het rond. Zo leg ik vast wat ik waarneem. Ik vertrouw mijn emoties ongefilterd toe aan het papier – een oprechtheid en directheid die ik herken in Acqua di Parma. Het was een eer voor mij om gestalte te mogen geven aan de geest van het merk, zowel met de iconische Colonia als nu met het hele kerstproject”, zegt de kunstenaar.

Het partnership met Clym Evernden maakt deel uit van een reeks artistieke samenwerkingsprojecten tussen Acqua di Parma en sterk uiteenlopende bedrijven en individuen met standing. De kunstenaar verdiept zich oprecht in de visuele codes van het merk en zijn iconische product, Colonia, dat reeds meermaals opnieuw onder de loep werd genomen door aangezochte kunstenaars, elk met hun eigen unieke en specifieke gevoeligheden; zij brachten er hulde aan met creaties die een grote visuele impact hadden. In dat opzicht is het kerstproject een natuurlijke en leuke creatieve voortzetting van de samenwerking tussen het merk en een uitzonderlijke interpretator.