Groep Logis Hotels: financiële gegevens 2020, een turbulent jaar

Het jaar waarin COVID-19 Europa trof was ook voor LOGIS HOTELS een turbulent jaar. 2020 beloofde een schitterend jaar te worden met een groei van +37% in de eerste zes weken. Daarna hebben de reisbeperkingen door COVID-19 die stijging een halt toegeroepen. De zomer was dan weer positief met een omzetherstel van 11%. Door de reisbeperkingen in het najaar eindigt de groep met een omzetdaling van 34%. Maar directe boekingen en gemiddelde uitgaven per klant namen wel toe in vergelijking met 2019 en het ETIK-loyaliteitsprogramma deed het goed. In België waren de Ardennen erg populair om op hotel te gaan, de Belgen bleven afgelopen zomer grotendeels in eigen land.

LOGIS HOTELS, de eerste keten van onafhankelijke restaurant- en hoteleigenaren in Europa, met 2300 hotels verspreid over 8 landen en 6 merken (Logis d’Exception, Châteaux & Demeures, Logis Hotels, Auberges de Pays, Citotel en Urban Style) maakt de definitieve balansresultaten voor 2020 bekend.

Na een uitstekende start van het jaar met +37% in de eerste zes weken van 2020, in lijn met de uitstekende resultaten van 2019, hebben de beperkingen en maatregelen door COVID-19 die stijging een halt toegeroepen. Dat leidde tot een omzetdaling van 34%, een algemene trend in de zwaar getroffen horecasector. De afwezigheid van buitenlandse gasten (bijna de helft van de klanten van de groep) hakte uiteraard stevig in de cijfers. Nochtans was het zomerseizoen positief met een omzetherstel van 11%, wat helaas geen soelaas kon bieden door de reisbeperkingen in het najaar.

“We zijn ons bewust van de gezondheidscrisis die onze sector hard heeft getroffen, maar we hebben er evenveel vertrouwen in dat de kwaliteit van de LOGIS HOTELS ons in staat zal stellen om de omzet van de groep nieuw leven in te blazen na deze periode en terug te keren naar het groeiniveau van voor de pandemie,” zegt Karim Soleilhavoup, General Manager van de LOGIS HOTELS-groep.

In 2020 registreerde LOGIS HOTELS wel een stijging van +5% in de gemiddelde uitgaven van klanten t.o.v. 2019 en werd er gemiddeld 15 dagen vooraf gereserveerd ten opzichte van 25 dagen in 2019. Meer lastminuteboekingen dus en minder anticipatie. Ook waren er meer directe boekingen ten nadele van boekingen via online boekingsplatforms waardoor er minder commissie betaald moet worden. In het segment zakenreizen was er een jaarlijkse daling van slechts -18%, toe te schrijven aan een stijging van de marktaandelen van de groep en de weerstand tegen de crisis bij dit type klanten.

Een ander positief element is de komst van 40.000 nieuwe leden in het loyaliteitsprogramma van de groep, ETIK. Daarmee kunnen de gasten een variabel bedrag sparen bij elke betaling in het hotel of restaurant en herinvesteren, wat uiteraard goed is voor de lokale activiteiten en werkgelegenheid.

België is de 3de grootste markt voor LOGIS HOTELS. Sinds 3 december is er een nieuw hotel in België, namelijk LOGIS Domaine Vertes Feuilles in Saint-Sauveur. Het hotel ligt in Henegouwen in het natuurpark Pays des Collines, op 5 minuutjes van Ronse en de Vlaamse Ardennen. Ideaal voor de Belg die voorlopig liefst in eigen land blijft, maar – zoals vorige zomer – toch reist zodra het mogelijk is. LOGIS HOTELS zijn gegeerd voor vakanties dicht bij huis, kleinschalig, authentiek en met de auto bereikbaar. www.logishotels.com/nl