Hamburg airport

2020, het coronavirusjaar, levert eerste negatieve resultaat in minstens 25 jaar op. De gevolgen van de coronavirus pandemie hebben diepe sporen nagelaten in de balans van Hamburg Airport. Deze ongekende crisis heeft geleid tot een tekort van 113 miljoen euro. Zonder een strikt besparingsprogramma zou het jaarresultaat nog slechter zijn geweest. Alleen al het passagiersvolume van Hamburg is met 73,7% gedaald ten opzichte van het jaar ervoor. De verwachtingen voor de zomermarkt van 2021 zijn nu hooggespannen. Ondanks de crisis heeft de luchthaven haar doelstellingen op het gebied van klimaatbescherming nog steeds hoog in het vaandel staan. Tegen eind 2021 wil het bedrijf CO2-neutraal opereren.

Voor het eerst in de geschiedenis sloot Hamburg Airport het boekjaar 2020 af met een verlies van 113 miljoen euro. Als gevolg van het strenge besparingsprogramma viel het tekort daarmee 13 procent lager uit dan oorspronkelijk voorzien. De omzet over het jaar lag met een kleine 119,6 miljoen euro 56,5 procent lager dan in 2019 (274,8 miljoen euro). Dat is vooral te wijten aan de dramatisch ingezakte inkomsten uit het verkeer en uit de op omzet gebaseerde verhuur van winkels en restaurants.

Het investeringsvolume van de luchthaven bedroeg in 2020 52,7 miljoen euro (2019: 115,9 miljoen euro). De grootste investeringsprojecten waren de voltooiing van Apron 1 (2020: 19,6 miljoen euro) en de vernieuwing van het bagagetransportsysteem (2020: 6,7 miljoen euro). Geplande investeringen zoals de achterkant van de zuidelijke passagierspier en de voltooiing van de shuttlegates werden stopgezet. Het balanstotaal steeg met 15 procent tot 848,8 miljoen euro (2019: 738,2 miljoen euro). Dit is een gevolg van het aangaan van leningen om lopende kosten te dekken. De liquiditeit was echter te allen tijde gewaarborgd, zoals ook het geval is in de vooruitzichten voor 2021.

De pandemie van het coronavirus legde de activiteiten een tijdlang stil. Slechts 4,56 miljoen passagiers maakten gebruik van de luchthaven, slechts 26,3 procent van het aantal van het jaar daarvoor. Een dergelijke verwoestende daling van het aantal passagiers is nog nooit eerder vertoond in de geschiedenis van Hamburg Airport. Met ongeveer 66.300 starts en landingen daalde het aantal vliegtuigbewegingen in 2020 met 56,8 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (2019: 155.200 vluchten). Wat de commerciële vluchten betreft, die hoofdzakelijk lijn- en charterverkeer omvatten, was de daling nog sterker: het aantal starts en landingen daalde met 63 procent, van 140.800 vluchten in 2019 tot ongeveer 52.100 in 2020. Het enige lichtpuntje tijdens deze crisis blijft vracht, waarbij het luchtvervoer bijvoorbeeld medische benodigdheden verzekert.

“De luchtvaartmaatschappijen zullen hun dienstenaanbod met Pasen al aanzienlijk uitbreiden. Maar onze grote hoop rust op de zomer business,” zegt Michael Eggenschwiler. “Ik ben ervan overtuigd dat de combinatie van tests en vaccinaties ervoor zal zorgen dat vakantievluchten in de zomer weer mogelijk zijn. Het moet voor de passagiers wel veel eenvoudiger worden, en een digitaal EU-vaccinpaspoort is de juiste aanpak.” De testcapaciteit op de luchthaven zal vanaf 1 april 2021 aanzienlijk toenemen met een extra dienstverlener en een drive-through teststation.

De reislust is groot, maar er is nog een grote inhaalslag te maken op het gebied van privé- en vakantievluchten. Hamburg Airport maakt zich op om weer meer passagiers op de luchthaven te verwelkomen, en zal de eigen infrastructuur stap voor stap weer in gebruik nemen. In de zomer zullen de inwoners van Noord-Duitsland weer meer keuze hebben, met een aanbod van 105 bestemmingen. Daaronder zullen ook gloednieuwe routes zijn. WizzAir, bijvoorbeeld, heeft vluchten aangekondigd naar Belgrado, Tirana en Cluj vanaf de zomer. Larnaca, Samos, Chania, Kalamata, Chișinău en Preveza zijn ook nieuw toegevoegd aan het routenetwerk van de luchthaven.

Er zullen ook drie nieuwe luchtvaartmaatschappijen vanaf Hamburg Airport gaan vliegen. Vanaf april zal Nordwind regelmatig naar Moskou vliegen, Sky Up zal twee keer per week naar Kiev vliegen en DAT zal drie keer per week naar Saarbrücken vliegen. Hamburg Airport voert ook veelbelovende gesprekken met tal van andere luchtvaartmaatschappijen. Op dit moment wordt verwacht dat in totaal zo’n 45 luchtvaartmaatschappijen deze zomer vanaf Hamburg naar ongeveer 105 bestemmingen zullen vliegen.

Ondanks de crisis geeft Hamburg Airport de hoogste prioriteit aan zijn doelstellingen op het gebied van klimaatbescherming. Vanaf eind 2021 willen we volledig CO2-neutraal opereren en daarmee zijn we de eerste luchthaven in Duitsland die niveau 3+ certificering behaalt met Airport Carbon Accreditation.