Hilton viert 100ste verjaardag met ‘Random Acts of Hospitality’

Hilton, ‘s werelds eerste wereldwijde hotelbedrijf, viert zijn 100-jarig jubileum in het midden van het meest dynamische jaar uit de geschiedenis van het bedrijf. Om de gelegenheid te markeren, breiden honderden hotels over de hele wereld de Hilton-gastvrijheid buiten hun deuren uit door “Random Acts of Hospitality” naar hun gemeenschappen te brengen – van Chicago tot Shanghai, Dublin tot Dubai en overal daartussenin.

Met het oog op de volgende eeuw kondigt Hilton ook de oprichting aan van The Hilton Effect Foundation, die zal bijdragen aan een betere wereld om te reizen door te investeren in zowel organisaties als mensen die een positieve invloed hebben op de gemeenschappen die Hilton bedient. De Stichting lanceert deze week met 15 subsidies aan organisaties die gemeenschappen over de hele wereld zullen ondersteunen. Deze inaugurele subsidies ondersteunen over de hele wereld programma’s die kansen creëren voor de jeugd, helpen bij het herstel bij rampen en het ondersteunen van waterbeheer en duurzaamheid.

De Stichting bouwt voort op de impact die Hilton al heeft gehad door middel van de strategie Travel with Purpose, die erop gericht is om de investering van het bedrijf in de sociale impact te verdubbelen en Hilton’s ecologische voetafdruk te halveren tegen 2030. Sinds de start van Travel with Purpose in 2011 hebben de teamleden van Hilton meer dan 1,3 miljoen uur vrijwilligerswerk gedaan en heeft het bedrijf tientallen miljoenen dollars geïnvesteerd. Als Hilton’s primaire internationale filantropische arm, zal de Foundation financiële en in-natura middelen kanaliseren om het Hilton Effect verder te versterken.

De 100ste verjaardag van Hilton start met gastvrijheid en een wereldwijde stichting die de oprichtingsvisie van het bedrijf perfect weerspiegelt. “Honderd jaar geleden had Conrad Hilton een nobel idee dat reizen de wereld een betere plek kan maken”, aldus Chris Nassetta, President en CEO van Hilton. “Dat diepgewortelde doelbewustzijn heeft onze transformerende invloed over de hele wereld gevoed, want we hebben 3 miljard gasten verwelkomd, 10 miljoen teamleden in dienst gehad en 1 biljoen dollar aan economische impact bijgedragen. En in de komende jaren zullen we nog meer doen om de wereld positief te veranderen via onze Hilton Effect Foundation.”.

Verleden en heden

Hilton, opgericht in 1919 in het piepkleine stadje Cisco in Texas, is al tientallen jaren een pionier in de reisindustrie en introduceert roomservice, lobby’s met airconditioning, televisies op de kamer, hotels op de luchthaven, de minibar, het geautomatiseerde reserveringssysteem en de Connected Room – de eerste hotelkamer die gasten de mogelijkheid biedt om hun deuren te ontgrendelen en hun verlichting, thermostaat en TV te bedienen met een smartphone app. Hilton-eigendommen hebben zelfs de brownie en de piña colada uitgevonden. Hilton biedt nu 17 onderscheidende merken in 113 landen en regio’s, met meer dan 5.700 eigendommen en blijft groeien met een nieuw hotel dat elke dag ergens in de wereld wordt geopend.

Naast de Stichting lanceert de horecagigant ook een grassroots service-initiatief met de naam “Random Acts of Hospitality”. Teamleden in Hilton-locaties over de hele wereld doen betekenisvolle, eenvoudige gebaren voor anderen die Hilton’s gastvrijheid uitbreiden tot buiten de deuren van de hotels en naar lokale gemeenschappen brengen.

Met een van de snelst groeiende pijpleidingen in de sector is Hilton van plan om tegen 2020 uit te breiden in een 20-tal extra landen. Er zijn al meer dan 2.400 hotels in Hilton’s bouwpijplijn en ongeveer één op de vijf hotelkamers in aanbouw over de hele wereld is een Hilton. De erfenis van het bedrijf, het aansturen van innovaties die de horecasector veranderen, gaat door in 2019 en daarna met de voortdurende uitbreiding van de eerste mobile-centric Connected Room.