Hou het lekker raw

Cakes, snacks of breakfast bars: de Belgische Nathalie d’Harveng verovert Europa en Amerika met haar Nats RawLine

De nieuwe tussendoortjes?

Lust ze ruw en rauw! Snack je naar iets nieuws? Wil je meer en minder tegelijk? Hou je van die ene lekkere energiebooster die geen plaats laat aan enig schuldgevoel? Die vragen heeft de Brusselse Nathalie d’Harveng zich ongetwijfeld gesteld voor ze haar job in de textielsector opgaf. Twee jaar later mag ze trots terugblikken op een geslaagde intrede op de nochtans grillige retailmarkt* van de cakes, snacks, breakfast bars met haar productgamma Nats RawLine. ( * Delhaize, Albert Heijn, Migros, maken ondertussen deel uit van het klantenbestand van Nats RawLine)

Raw en vegan

Nathalie stapte niet zomaar van de ene op de andere dag op om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Haar passie voor gezonde voeding groeide naarmate ze de wereld ging verkennen. In Canada, waar ze vijf jaar verbleef, ontwikkelde ze een bijzondere belangstelling voor planten en granen.

In Australië proefde ze ooit haar eerste raw cake. De smaak zou haar nooit meer loslaten. Vastberaden en met gulzig enthousiasme kwam ze van haar verre en inspirerende reizen terug met een plan en een missie: ze zou patissière worden en gezonde producten ontwikkelen die toegankelijk zijn voor iedereen. Nathalie koos voor twee eigenschappen waar ze nooit meer van zou afwijken:

Raw: dit vertaal je zowel als “ruw”, dus bruut, zuiver, niet geraffineerd, m.a.w. er komt geen enkele industriële verwerking aan te pas. Raw is echter ook ‘rauw’ want haar producten worden niet gebakken, dit zou immers tot 90% van de vitaminen en mineralen vernietigen.

Vegan : de essentie – no more – geen bewaarmiddelen – no way. Melk, eieren, gluten en geraffineerde suiker werden meteen uit Nathalie’s keuken verbannen. In hun plaats werden enkel producten van heel hoge kwaliteit toegelaten, met zorg gebracht door Europese leveranciers (uit Frankrijk, Nederland, Duitsland, Spanje). Dadels, noten, amandelen, vruchten, kokosmelk, deze nobele ingrediënten zijn kind aan huis bij “Nats”. Zij weet ook perfect hoe rijk aan ijzer, mangaan, koper en voedingvezels het rijtje wel is.

Lekkere energie

De raw cakes, snacks en breakfast bars van Nats RawLine, bundelen dus deze essentiële voedingsbronnen perfect samen en brengen met hun vitaminen en mineralen de nodige energieboost. Maar de smaak blijft eveneens essentieel, het gamma moet in de eerste plaats ook de smaakpapillen in vervoering brengen.

Minder + beter = goed*

De plezierformule van Nathalie is en blijft gemakkelijk te onthouden. De definitie is even eenvoudig : eet duurzamer, bewuster en op een verantwoorde manier. Het zal zoveel beter smaken, want je krijgt meer voor minder*, meer lekkere smaken en meer gezonde voedingsbronnen. De formule bevat trouwens ook nog een addendum : schuldgevoel = 0. (*De kwantiteit is beter aangepast aan de behoeftes inzake voeding.)

Madame Raw meets Monsieur Macaron

Tijdens de ontwikkeling van haar productengamma, trof Nathalie het pad van Michael Labro, een student geneeskunde aan de Luikse Universiteit. De man achter het succesvolle merk “Monsieur Macaron” bleef niet ongevoelig voor de plannen van Nathalie en sprong met haar mee op de kar van Nats RawLine. Sindsdien worden alle producten in zijn bedrijf PMSWeet in Luik vervaardigd. De 100% Belgische productie was voor Nathalie immers een must.

Het gamma: breder en verder

Op twee jaar tijd is het gamma al behoorlijk uitgebreid en omvat vandaag niet minder dan 16 verschillende producten : Raw cakes (8 smaken) : oa framboos en bosbes, limoen en mango, tiramisu, karamel en chocola, allemaal te vinden bij Delhaize. Energy balls (3 smaken onder het merk Nats) : framboos en paranoten, gember en cashewnoten, cholocade en hazelnoten, bosbes, eveneens te vinden bij Delhaize. Vegan squares : klein biscuit met chocolade en karamel, 3 lagen (Delhaize). Raw bars (4 smaken) : abrikoos en cranberries, framboos en paranoten, chocolade en hazelnoten, en snickers bar.

De verkoop van de raw cakes in het bijzonder loopt als een trein en is dan ook terug te vinden …op de Thalys. En wie verdere horizonten verkent, zal de lekker gezonde snacks van Nathalie ook treffen in Nederland, Zwitserland en Luxemburg, maar sinds kort ook in de Verenigde Staten en Finland.

Fast good

Nathalie weet het maar al te goed. Het levenstempo wordt steeds hoger, de tijd steeds kostbaarder. Maar mits een goede organisatie wordt het ook steeds makkelijker om gezond te eten. Daarom blijft Nathalie zich toespitsen op de ontwikkeling van nieuwe producten die trouw blijven aan dezelfde filosofie en brengt ze heel binnenkort zelfs een receptenboek uit om een zo groot mogelijk publiek te helpen de daad bij het woord te voegen, met als motto : 0% frustratie, 100% plezier!