Huttopia heeft kamperen en glamping een nieuwe dimensie

Met veel vrije natuur op de campings, een heel eigen filosofie en een breed assortiment stoere tenten en chalets ontwikkelt de Franse organisatie Huttopia een nieuwe kijk op campings en verblijfsaccommodatie. Het merk Huttopia staat voor ruim opgezette natuurcampings in de mooiste landschappen, maar ook voor vrijheid, ontspanning, comfort, authenticiteit en het genieten van bijzondere momenten.

Hiermee is Huttopia voorloper in de markt en sluit met haar visie aan op de groeiende outdoor markt, de behoefte aan wifi-loze dagen en de populariteit van glamping. Met een goed doordachte filosofie waarin natuur, vrijheid en buiten leven de boventoon voeren, zet Huttopia een geheel eigen koers in. Alles draait om het échte kampeergevoel. Andere belangrijke speerpunten zijn kwaliteit, comfort en persoonlijke aandacht.

37 eigen locaties in Frankrijk

Op dit moment telt de groep 33 natuurcampings en 4 villages onder het merk Huttopia, de meeste zijn gelegen in Frankrijk. Zoals ieder jaar, sinds de start in 2005, wordt de groep in 2019 met een aantal nieuwe bestemmingen uitgebreid. Buiten Frankrijk zijn er ook locaties in de Verenigde Staten, Canada en China. Alle parken zijn eigendom van het bedrijf, er zijn geen franchisenemers.

In tegenstelling tot andere campings en vakantieparken geeft Huttopia haar gasten veel ruimte. Geïnspireerd door de ‘campgrounds’ in de nationale parken van Noord-Amerika, verblijven de gasten altijd op een locatie midden in de natuur en hebben veel groen rondom hun kampeerplaats, tent of chalet. Dit gevoel van vrijheid is kenmerkend voor Huttopia. ‘Soms moet je echt je best doen, om je buren te zien.’

Terug naar het échte kampeergevoel

De campings en villages van Huttoppia bieden een mix van standplaatsen en accommodaties. In eigen beheer ontwikkelde de organisatie verschillende tenten en chalets die aansluiten op de filosofie en passen in het natuurlijke landschap. Canvas en hout, daar draait het om. En altijd vrijstaand: geen strakke rijtjes of directe buren. De variatie is groot, van ruime stevige safaritenten tot houten chalets met meer slaapkamers. De grootte varieert, evenals de inrichting en voorzieningen in de accommodatie. Maar basis-comfort is er altijd, denk bijvoorbeeld aan een goed bed. ‘Iedereen wil een goede nachtrust en lekker slapen.’

Lekker ontdekken

Iedere Huttopia accommodatie nodigt uit om iets te ondernemen. De gasten worden gestimuleerd om eropuit te gaan, de omgeving te ontdekken en kunnen kiezen uit een van de vele gezins- en natuuractiviteiten. Elk park heeft een veelzijdig programma met sport, avondvoorstellingen en ‘ontdekkings’-activiteiten. Huttopia houdt van water. Een meer, een rivier, de zee, veel locaties liggen aan of bij het water. Kajakken, roeien, surfen en andere watersporten zijn altijd dichtbij en worden door het park zelf of door een lokale partner aangeboden. Daarnaast hebben bijna alle parken een goed zwembad met een apart kinderbadje. Vooral voor Nederlandse gasten blijkt dit een belangrijk aspect.

NIEUW : Huttopia Bike voor alle fietsliefhebbers

Vanaf 2019 zet Huttopia vol in op fietsen en introduceert ‘Huttopia Bike’, een nieuwe onderneming voor fietsenverhuur. Op diverse locaties zorgt Huttopia Bike voor een breed assortiment fietsen, voor elk wat wils. Van kinderfietsjes tot e-bikes, van familiefiets met zitjes tot een mountainbike. Het aantal fietsen verschilt per camping, maar op sommige locaties kan het oplopen tot meer dan 40.

Vijf vragen aan medeoprichter en mede-eigenaar Céline Bossanne:

In 1999 openen Céline en Philippe Bossanne hun eerste camping in Frankrijk, in 2005 is de eerste Huttopia-camping een feit. In de loop der jaren groeit het bedrijf uit tot een belangrijke speler in Frankrijk met 37 locaties en nog eens 3 in Noord-Amerika vanaf zomer 2019. Hoe is het idee ooit geboren, wat is de drijfveer en waar staat Huttopia nu?

Wanneer en hoe is het idee voor Huttopia geboren? ‘Philippe en ik woonden een aantal jaren in Canada. In deze tijd ontdekten we het Canadese outdoor-leven, met veel natuur, de nationale parken en een hele andere invulling van het begrip kamperen. Dat was een enorme inspiratie. Philippe is van oudsher thuis in het campingbeheer, maar de Noord- Amerikaanse vorm van kamperen in de natuur bestond in Frankrijk niet. Zo ontstond het plan een nieuw concept te starten dat met niets op de markt vergelijkbaar is. Wij wilden een camping creëren waar we zelf graag zouden willen verblijven. Dat kan in Frankrijk. Er is genoeg natuur en zoveel mooie plaatsen om te ontdekken. Natuurlijk kost het tijd om de plannen te ontwikkelen, maar in 1999 was onze eerste camping, toen nog Indigo, een feit. In 2005 openden we de eerste 100% Huttopia camping in Versailles.’

Wat onderscheidt Huttopia van andere aanbieders in de markt? ‘Dat zijn heel veel aspecten. Als je naar de markt voor campings en vakantieparken kijkt, zie je vooral enorme campings en vakantieclubs, met grote zwembaden, veel drukte en lawaai. Dit heeft weinig met het authentieke kamperen te maken. Huttopia is kleinschaliger, met menselijke afmetingen, natuur georiënteerd en heeft de echte kampeer-spirit. Bij ons vind je dan ook geen ‘white-boxes’, je kent ze wel, de mobil-homes, dat past niet in de natuur. Huttopia is zoveel mogelijk één met het landschap.’

Wat zijn de meest belangrijke elementen van een Huttopiavakantie? ‘Om er een paar te noemen: natuur, vrijheid, samenzijn met familie en vrienden, aandacht voor elkaar, ontdekken van mooie plekjes en eenvoud. Dat is de drijfveer. Wij stimuleren onze gasten graag om eropuit te gaan. Ontdek de omgeving, bezoek dat leuke stadje in de buurt, maak een fietstocht. Natuurlijk hebben we op het park een restaurant waar je terecht kunt voor een makkelijke maaltijd of een vers gebakken pizza. Maar wil je anders uit eten, dan geven wij je graag een lijst met leuke adressen in de omgeving. Dat is toch veel leuker?!’

Huttopia groeit snel. Hoe waarborg je de kwaliteit op de parken? ‘Kwaliteit is ontzettend belangrijk, daar besteden we veel aandacht aan. Zo krijgt een nieuw park nooit direct het Huttopialogo. Dit gebeurt pas wanneer het aan alle onze voorwaarden voldoet. Dat kan soms 2, 3 of 4 jaar duren. Om alle kwaliteitsaspecten te waarborgen, doen we veel zelf. We ontwikkelen en produceren de canvas tenten en chalets volledig in eigen beheer. Ook het team op de camping is cruciaal. Zij dragen het Huttopia-gevoel uit. We besteden veel aandacht aan trainingen en iedereen heeft dezelfde spirit, als een grote familie.’

‘DIT JAAR STARTEN WE HET EERSTE PROJECT IN NEDERLAND’

Wat zijn de toekomstplannen? Gaat Huttopia uitbreiden in Europa? Lachend: ‘Wij zitten nooit stil en zien overal nieuwe kansen. We groeien ieder jaar en openen steeds nieuwe bestemmingen. Zo komen er dit jaar weer zo’n vijf nieuwe parken bij. Dit jaar start het eerste project in Nederland, daarnaast kijken we ook naar Duitsland, Italië en andere landen. Vaak nemen we campings over en ontwikkelen die tot een Huttopia-locatie. We zijn heel kritisch bij de keuze, want het ombouwen van een camping gaat gepaard met forse investeringen.’

HUTTOPIA BRENGT KAMPEREN TERUG NAAR DE ESSENTIE. VRIJHEID, NATUUR, BUITEN LEVEN, MAAR MET HET COMFORT VAN DEZE TIJD. HUTTOPIA STAAT VOOR ‘WEG VAN DE DAGELIJKSE HECTIEK’ Céline Bossanne

WWW.HUTTOPIA.COM