Iconisch nhow opent in 2021 boven op een bunker in hartje Hamburg

NH Hotel Group heeft de aanbesteding gewonnen voor de exploitatie van het hotel dat boven op de prachtige St. Pauli Bunker in de Hamburg wordt gebouwd. Het hotel krijgt 136 kamers, een bar, een café en een restaurant. De opening staat gepland voor medio 2021. Het wordt het derde nhow-hotel in Duitsland en is voorbestemd om een van Europa’s meest inspirerende hotels te worden.

nhow Hamburg is een van de zeven nieuwe vestigingen die op stapel staan. Drie van de geplande nieuwe hotels – in Londen, Amsterdam en Brussel – openen hun deuren in 2020.

De onderscheidende factor waardoor de keuze van verhuurder EHP Erste Hanseatische Projektmanagement GmbH en projectontwikkelaar Matzen Immobilien GmbH & Co. KG in het voordeel van NH Hotel Group uitviel, was het allesomvattende voorstel van de hotelketen, met plannen die naadloos aansluiten bij de creatieve scene in het Schanzenviertel in de wijk St. Pauli.

Het hotel op de midden in de stad gelegen bunker zal vijf verdiepingen tellen, gebouwd in de vorm van een piramide waarin de hotelkamers worden gehuisvest. Een van de meest opvallende kenmerken van het project zijn de plannen voor de groenstructuur, in het bijzonder de spectaculaire daktuin, die in Duitsland naar alle waarschijnlijkheid enig in zijn soort zal zijn. Het hotel gaat een fantastisch panorama bieden, met uitzicht op de Elbphilharmonie in de stad en een slingerend, lommerrijk wandelpad dat de bunker omgeeft.

De bunker aan de Feldstraße werd in 1942 in slechts driehonderd dagen gebouwd, waarbij ook gedwongen arbeid werd ingezet. Aanvankelijk was de bunker in de eerste plaats bestemd voor de opstelling van luchtafweergeschut. Daarnaast was de St. Pauli Bunker ook een propagandaproject van het naziregime. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bood het luchtafweergeschut tienduizenden Hamburgers bescherming tegen geallieerde luchtaanvallen. Inmiddels is de St. Pauli Bunker al lange tijd de thuisbasis van bedrijven uit de media-, cultuur- en creatieve sector, en dat zal ook nadat het hotel op het dak is gebouwd het geval zijn.

Aankomende nhow-openingen

NH Hotel Group blijft zich strategisch focusen op het nhow-concept, zoals blijkt uit de zeven nieuwe vestigingen die in de planning staan in Rome, Brussel, Santiago de Chile, Lima, Amsterdam, Hamburg en Frankfurt en die de komende drie jaar allemaal hun eerste gasten welkom zullen heten. De groep heeft al nhow-hotels geopend in Milaan, Rotterdam, Berlijn en Marseille; het nhow-hotel in Londen opende de deuren in januari 2020.

Om nhow in de Britse hoofdstad te verwelkomen, verleende Oost-Londen een tijd ‘onderdak’ aan een enorme, acht meter lange, kleurrijke kameleon, het dier dat symbool staat voor het merk. Slechts een paar meter bij het nieuwe hotel vandaan, op de Truman Tower, was de opvallende kameleon het perfecte voorbeeld van het experimentele en disruptieve karakter dat nhow kenmerkt. De ongewone en opvallende kameleoninstallatie gaat nu op reis en is de komende jaren te bewonderen in alle steden waar een nieuw nhow-hotel wordt ontwikkeld.

nhow, het meest kameleontische merk van NH

nhow is het lifestyle-merk van NH Hotel Group. Alle nhow-hotels hebben hun eigen karakter, geïnspireerd door de steden waarin zij liggen. NH Hotel Group streeft ernaar nieuw territorium te verkennen met haar nhow-hotels, een combinatie van hedendaagse architectuur, stedelijke trends en ontwerpen van beroemde namen zoals Matteo Thun (nhow Milaan), OMA founded by Rem Koolhaas (nhow Rotterdam/nhow Amsterdam RAI), Karim Rashid (nhow Berlijn) en Teresa Sapey (nhow Marseille). Dankzij hun opvallende ontwerpen zijn de nhow-hotels ‘trendsetters’ op hun respectieve locaties en ontwikkelen ze zich tot populaire bestemmingen en ontmoetingsplaatsen voor zowel reizigers als de lokale bevolking.

Bij het bedenken van het ontwerpconcept voor elk nieuw nhow-hotel werkt NH Hotel Group samen met Enrique Tellechea, oprichter van het merkadviesbureau The Null, dat top-down werkt aan de ontwikkeling van het nhow-merk. Niets staat van tevoren vast in een nhow-hotel. Alles is onverwacht, iconisch, inspirerend en verrassend, van de lobby’s, kamers en gangen tot de restaurants, gangen, vergaderzalen en creatieve ruimtes. Elke gast kan genieten van zijn of haar eigen persoonlijke ervaringen, maar met één gemeenschappelijk punt: de wow-factor! Gelegen in toonaangevende stedelijke gebieden die volop aan het transformeren zijn, worden de nhow-hotels al snel als oriëntatiepunten voor zelfontdekking, experiment en creativiteit.