IHG en Iberostar tekenen een strategische alliantie

Voor resort- en all-inclusivehotels in het Caribisch gebied, Noord- en Zuid-Amerika, Zuid-Europa en Noord-Afrika.

InterContinental Hotels Group PLC en Iberostar Hotels & Resorts kondigen  een commerciële langetermijnovereenkomst aan voor resort- en all-inclusivehotels. Iberostar is een familiebedrijf gevestigd in Palma de Mallorca, Spanje, met meer dan 65 jaar ervaring in de horeca, een uitstekende reputatie voor de exploitatie van resorts op uitstekende locaties en een sterk engagement voor kwaliteit en duurzaamheid. Door deze strategische alliantie blijft Iberostar voor 100% eigenaar en behoudt het zijn autonomie en waarden. Tot 70 hotels (24,3k kamers) zullen aan het systeem van IHG worden toegevoegd onder het merk Iberostar Beachfront Resorts, dat het 18e merk voor IHG zal worden. Hierdoor zal het wereldwijde systeem van IHG met 3% groeien. De eerste hotels die in december tot het IHG-systeem zullen toetreden, geven IHG-gasten meer keuze op locaties zoals Mexico, de Dominicaanse Republiek, Jamaica, Brazilië en de Canarische Eilanden (Spanje). Verdere hotels in Spanje en andere populaire vakantiebestemmingen in Zuid-Europa en Noord-Afrika zullen naar verwachting in de loop van 2023 en 2024 tot het IHG-systeem toetreden.

IHG-gasten kunnen zich verheugen op gedenkwaardige verblijven in bekroonde hotels, variërend van gezinsvriendelijke premium hotels tot luxe hotels voor volwassenen, in toonaangevende vakantiebestemmingen, waaronder: Iberostar Grand Paraiso (Riviera Maya, Mexico); Iberostar Selection Hacienda Dominicus (Bayahibe, Dominicaanse Republiek); Iberostar Grand Rose Hall (Montego Bay, Jamaica); en Iberostar Selection Anthelia (Tenerife, Spanje). Deze voegen zich bij de bestaande 260 vakantieoorden van IHG, waaronder Six Senses, Regent, InterContinental, Kimpton, Hotel Indigo, Crowne Plaza, Holiday Inn en Holiday Inn Club Vacations. IHG heeft minder dan 20 resorts in de landen waar de Iberostar Beachfront Resorts zich bevinden. De overeenkomst vergroot en verbreedt daarom aanzienlijk IHG’s resort footprint.

De portefeuille van Iberostar-eigendommen krijgt toegang tot het ondernemingsplatform van IHG, inclusief de distributiekanalen en het IHG One Rewards-loyaliteitsprogramma met meer dan 100 miljoen leden. IHG zal op haar beurt de bekendheid van haar huidige merken vergroten bij een nieuwe groep reizigers en tegemoetkomen aan een duidelijke wens van gasten en loyaliteitsleden voor meer vakantiebestemmingen en de mogelijkheid van all-inclusive verblijven.

In wat een groot en sterk groeiend marktsegment is, is de vraag naar resort- en all-inclusiveverblijven gestimuleerd door het toenemende verlangen van reizigers naar hoogwaardige ervaringen en stressvrije vakanties, met name na de crisis, en de mogelijkheid om toegang te krijgen tot dergelijke verblijven als onderdeel van het lidmaatschap van loyaliteitsprogramma’s. De laatste jaren is ook het aantal keuzemogelijkheden voor reizigers toegenomen, waarbij luxe- en luxebestemmingen meer welzijns- en duurzaamheidsgerelateerde ervaringen creëren die zijn afgestemd op de veranderende verwachtingen van de gasten.

Iberostar en IHG delen veel bedrijfswaarden, waaronder een passie voor duurzaamheid en verantwoord toerisme. De baanbrekende Wave of Change-beweging van Iberostar heeft duidelijke doelstellingen voor de overgang naar een circulaire economie, het bevorderen van verantwoorde consumptie van vis en schaal- en schelpdieren en het verbeteren van de gezondheid van de kust. Als onderdeel van de overeenkomst zal IHG samenwerken met Iberostar om mogelijkheden te creëren voor gezamenlijke duurzaamheidsinitiatieven die aansluiten bij IHG’s 2030 Journey to Tomorrow responsible business plan.

Het merk Iberostar Beachfront Resorts zal worden opgenomen in een nieuwe categorie Exclusive Partners in het merkenportfolio van IHG, naast de categorieën Suites, Essentials, Premium en Luxury & Lifestyle.