illycaffè brengt nieuwe Art Collection ontworpen door Olimpia Zagnoli

illycaffé presenteert de nieuwe illy Art Collection, ontworpen door Olimpia Zagnoli, de wereldwijd vermaarde Italiaanse illustratrice die bekend staat om haar kleurrijke, minimalistische grafische kunst met retrokarakter — een hommage aan het futurisme en aan The Beatles.

Het samenspel tussen de iconische kopjes van illy, die in 1991 door Matteo Thun ontworpen werden, en de flair van Olimpia Zagnoli geeft deze boeiende nieuwe reeks, gewijd aan vrouwen, hun uniciteit, en hun vermogen om samen te werken en een zin van samenhorigheid te creëren, een originele toets. De 6 nieuwe kopjes beelden de Zussen af, eclectische vrouwelijke persona’s met verschillende en misschien zelfs tegengestelde karakters, die elkaar in een bar ontmoeten en samen plezier hebben bij een espresso met gebak. Elke persona drukt een eigen, origineel standpunt uit.

Het zijn sterke identiteiten die in 6 kleuren afgebeeld zijn: geel, roze, blauw, groen, rood en bruin. Hun vreemde bril onderscheidt hen in plaats van hen te verbergen. Hun halskettingen op het schoteltje worden uitwisselbare accessoires, zoals dat de gewoonte is onder goede vriendinnen.

De kopjes definiëren een sociale status in het leven. Ze tonen levendige fem-oji’s met de positieve flair die Olimpia toevoegt via een kinderliedje bij elke set.

“De samenwerking met Olimpia Zagnoli voor deze nieuwe illy Art Collection – legt Massimiliano Pogliani, CEO van illycaffè uit – is geworteld in de kunst van het delen. Het koffieritueel is een traditie, een mentaliteit en een moment dat het plezier van het delen en van sociale contacten symboliseert; het is iets wat nooit ontbreekt, zeker niet bij “Zussen” zoals die gedefinieerd worden door de vrouwelijke figuren van de kunstenares.”

De collectie door Olimpia Zagnoli is beschikbaar in de betere espresso boetieks, en in de e-shop vanaf mei in verschillende formaten: 2 espressokopjes 33 € – 2 cappuccinokopjes 43 € – 6 espressokopjes 99 € – 6 cappuccinokopjes 129 €

De illy Art Collection was een idee van Franscesco Illy en ging van start in 1992. Vandaag de dag zijn de kopjes gepersonaliseerd, met de hand genummerd en gesigneerd door meer dan 100 kunstenaars met internationale faam — grote namen zoals Marina Abramovic, Michelangelo Pistoletto, Louis Bourgeois en Mark Quinn, maar ook jonge creatieve talenten. De door Matteo Thun ontworpen kopjes zijn als dagdagelijkse objecten een leeg blad waarop vooraanstaande hedendaagse kunstenaars zich kunnen uitleven. Ze maken van het plezier van het drinken van een espresso een buitengewone ervaring die zowel de zintuigen als de geest beroert.

Olimpia Zagnoli werd geboren in 1984 in een kunstenaarsfamilie – haar vader was fotograaf, haar moeder schilderes — in Reggio Emilia, maar verhuisde op jonge leeftijd naar Milaan. Ze studeerde af van het IED in illustratie en animatie. Na haar afstuderen zette ze haar eerste stappen in Italië met eigen creaties. In 2008 waagde ze haar kans in het buitenland. In New York ontmoette ze een van de art directors van de New York Times, en dat was meteen het begin van verschillende samenwerkingsverbanden met belangrijke internationale publicaties zoals The Times, The Guardian, The New Yorker, Rolling Stone en Glamour. Olimpia werd over de hele wereld bekend voor haar kenmerkende stijl met essentiële lijnen en geometrische figuren naast ronde, kleurrijke popfiguren. Haar illustraties figureren in verschillende vooraanstaande reclamecampagnes en werden gebruikt door bekende modemerken en in kinderboeken.

iillycaffè is een Italiaans familiebedrijf dat in 1933 in Triëst werd opgericht en zich toelegt op het aanbieden van de beste koffie ter wereld. illy is het meest mondiale koffiemerk ter wereld en produceert de unieke illy 100% Arabica blend van 9 van ‘s werelds beste Arabica-selecties; elke dag worden er meer dan 7 miljoen kopjes geserveerd in meer dan 140 landen in de beste cafés, restaurants en hotels, maar ook thuis en op kantoor. illy is de standaard voorloper van espresso geworden en geldt dankzij drie cruciale innovaties als de leider op het gebied van koffiewetenschap en -technologie. Met de toekenning van de eerste ‘Ernesto Illy Award for quality espresso coffee’ in 1991 in Brazilië, was illy ook een pionier op het gebied van directe inkoop, het delen van kennis en het betalen van een eerlijke prijs voor de beste kwaliteit, gebaseerd op partnerschappen die de principes van duurzame ontwikkeling onderschrijven. Het bedrijf richtte ook de Università del Caffè op met als doel de cultuur van kwaliteitskoffie te bevorderen en te verspreiden. Dit instituut verstrekt een uitgebreide academische en praktische opleiding voor koffieboeren, barista’s en koffieliefhebbers waarin alle aspecten van het product worden behandeld. Alles ‘made in illy’ wordt versterkt door schoonheid & kunst, die de basiswaarden van het merk vertegenwoordigen. Dit geldt in de eerste plaats voor het logo – ontworpen door de kunstenaar James Rosenquist – maar ook voor de beroemde illy Art Collection met meer dan 100 kopjes ontworpen door internationale kunstenaars. In 2017 had het bedrijf 1.290 mensen in dienst en realiseerde het een geconsolideerde omzet van 467 miljoen euro. illy heeft ongeveer 244 winkels en éénmerkverkooppunten in 43 landen.