Impact voedselprijzen op koopkracht

Voor één op de drie werknemers heeft de stijging van de voedselprijzen de grootste invloed op hun koopkracht

 

Volgens de FOOD-barometer van Edenred denkt 30% van de ondervraagde Belgische werknemers dat de stijgende voedselprijzen voor hen de grootste financiële impact zouden hebben. De voedselprijzen zijn de op een na belangrijkste bekommernis wanneer het gaat over de economische situatie. De stijgende energieprijzen staan op de eerste plaats (33%). Meer dan de helft van de ondervraagde werknemers (56%) is van mening dat de uitgaven voor voedsel de afgelopen maanden fors gestegen zijn. Toch wil 67% van de 5000 ondervraagde Belgische werknemers om gezondheidsredenen gezond blijven eten.

Gezond eten blijft een belangrijke bekommernis voor de Belgische werknemers, en maaltijdcheques bieden een manier om deze goede gewoonten te behouden ondanks het feit dat het leven duurder wordt. Dit zijn de conclusies uit de jaarlijkse FOOD-barometer (Fighting Obesity through Offer and Demand). FOOD is een Europees programma om gezonde voeding op het werk aan te moedigen. Het programma wordt gecoördineerd door Edenred, de Belgische marktleider op het gebied van maaltijdcheques.

Goed en gezond eten blijft een prioriteit: Uit de enquête blijkt ook dat 63% van de gebruikers denkt dat ze zonder maaltijdcheques slechtere eetgewoonten zouden hebben. Olivier Bouquet, algemeen directeur van Edenred België, benadrukt: “De toenemende vraag naar gezonde voeding is al langer een uitdaging voor de volksgezondheid. Edenred blijft meewerken aan een positieve gedragsverandering bij werknemers, bijvoorbeeld door steeds eenvoudigere oplossingen aan te bieden om Ticket Restaurant te gebruiken. In het huidige economische klimaat staan werknemers voor moeilijke keuzes als het om voeding gaat. Maaltijdcheques beschermen de koopkracht van de consument en van de nationale economie. Zowel lokale handelaars als consumenten die gezonder voedsel van hogere kwaliteit willen, hebben er baat bij.”

Net als uit de vorige edities van de FOOD-barometer is uit de enquête van 2022 gebleken dat werknemers almaar beter beseffen hoe belangrijk gezonde voeding is. 81% van de ondervraagde werknemers in België besteedt steeds meer aandacht aan evenwichtige voeding. 66% van de respondenten verwacht een gezonder aanbod in restaurants, de belangstelling voor een gezondere levensstijl komt uit gezondheidsoverwegingen (53%), het milieu en dierenwelzijn (16%).

Meer bewustzijn rond voedselverspilling: De FOOD-barometer van 2022 ging ook in op de strijd tegen voedselverspilling, een thema waaraan een groot deel van de Belgische maaltijdchequegebruikers (68%) zegt aandacht te besteden. Helaas heeft slechts 37% van de ondervraagde restaurants maatregelen getroffen om voedselverspilling tegen te gaan.