Jaarprogramma VLAM 2019

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) stelt zijn promotieplannen voor het jaar 2019 voor. Het jaarprogramma van 2019 wordt begroot op 27 miljoen euro, gelijkaardig aan het programma van 2018.

De middelen van VLAM komen vooral van het bedrijfsleven (61%) en worden aangevuld met een subsidie van de Vlaamse overheid (20%) en de EU (19%) voor specifieke projecten. Voor het eerst zijn er bijna evenveel Europese als Vlaamse subsidies. In 2014 bedroeg het Europees aandeel in de VLAM-financiering nog maar 6%.

Net als in voorgaande jaren zal VLAM zowel in binnen- als buitenland gerichte promotieacties organiseren voor maar liefst 11 sectoren. Een ongeveer even groot budget gaat naar binnenlandse acties als naar buitenlandse promotie. De verdeelsleutel is wel verschillend per sector en volgt uit de strategische keuzes van elke sector.

Focus op lokale productie en duurzaamheid

In 2019 wil VLAM de herkomst van de gepromote producten nog sterker in de kijker zetten. Ook zal meer gefocust worden op de communicatie over duurzaamheidsaspecten. De stappen die de Vlaamse landbouw-, tuinbouw- en visserijsectoren zetten in die richting zullen meer aan bod komen.

Alle voedingscampagnes worden vooraf getoetst aan de algemene voedingsaanbevelingen voor België. De campagnes moeten een gezond en gevarieerd consumptiepatroon aanbevelen waarbinnen alle gepromote producten hun plaats hebben.

De inkomsten uit Europese subsidies winnen aan belang

VLAM heeft de voorbije jaren veel geïnvesteerd in de uitbouw van Europese samenwerkingsverbanden. Maar liefst 16 programma’s zullen in 2019 kunnen genieten van Europese cofinanciering, waarvan een aantal samen met andere lidstaten. Dankzij deze Europese steun kunnen we in 2019 nog meer aan marktdiversificatie doen voor onze sectoren. Dit is het geval voor vlees, pluimvee, groenten & fruit en zuivel.

Mix in aanpak

VLAM maakt gebruik van een brede mix van kanalen en instrumenten om de promotieopdracht uit te voeren. Online communicatie zal nog belangrijker worden in 2019. VLAM wil producten van bij ons ook zichtbaarder maken op de verkooppunten, in de horeca en foodservices.