Logis hotels maakt positieve resultaten bekend

LOGIS HOTELS, Europees marktleider van onafhankelijke hotels, zet zijn nieuwe groepsstrategie voort. Die is eind 2019 gelanceerd en heeft meteen vruchten afgeworpen, hoewel de hele horecasector is getroffen door de coronacrisis.

Resultaten lijden niet onder de crisis. 32% omzetstijging en 17% meer boekingen voor de zomer van 2021. In volle coronacrisis maakt de groep LOGIS HOTELS buitengewone resultaten bekend. De groep is dan ook zeer tevreden over de wijzigingen die eind 2019 werden doorgevoerd om zijn merkenportefeuille uit te breiden en in volle vertrouwen de toekomst voor te bereiden.

“We hebben duidelijk minder geleden onder de crisis dan andere hotels” zegt Karim Soleilhavoup, algemeen directeur van de groep LOGIS HOTELS. “We hadden de  bocht van de transformatie al hadden ingezet, met digitale, ecologische en bedrijfsmatige innovaties. In de eerste zes weken van 2020 waren er 35% meer boekingen! Daarna doken de boekingscijfers in dat zwarte jaar met 31% omlaag, maar slechts met 18% voor de corporate sector – veel minder dan de meeste andere merken.” De maand september 2020 kende een stijging met 21% tegenover 2019.

Dynamisch crisisbeheer. De groep LOGIS HOTELS heeft zijn leden vanaf maart 2020 aangeraden open te blijven en in te zetten op hun keuken met roomservice en meeneemmaaltijden. Bovendien heeft de groep meer operationele ondersteuning op het terrein geboden en de transformatie versneld door het boekingsproces te vergemakkelijken, de installatie van laadpalen voor elektrische wagens, het openen van coworkingruimtes. Zo heeft de groep zijn reputatie versterkt (16de Franse merk qua bekendheid) en marktaandeel gewonnen. Het vertrouwen van de trouwe klanten in de kleinschalige hotel-restaurants bleef intact. De vaste bezoekers van andere merken hebben de keten leren kennen en zijn gebleven. Wie gekomen is voor het lekkere eten in de restaurants, heeft ook de hotels ontdekt. Ook de formule Soirée Etape Affaires heeft nieuwe klanten gelokt.

De groep telt 6 merken die in 8 Europese landen 2.300 hotels en 45.000 kamers aanbiedt, zowel in de stad als op het platteland: – LOGIS HOTEL blijft het iconische merk van regionale familiehotels-restaurants; – AUBERGE DE PAYS hecht veel waarde aan de streek en nabijheid; – URBAN STYLE (3-4*) cultiveert het concept van lifestyle boetiekhotel in de stad; – CITOTEL (2-3*) richt zich tot het geconnecteerde cliënteel van de steden; – CHÂTEAUX ET DEMEURES (4*) biedt karaktervolle hotels en restaurants aan, waar architecturaal erfgoed, geschiedenis en gastronomie hand in hand gaan; – L’EXCEPTION LOGIS (4*+) ten slotte, staat voor een verfijnde en gepersonaliseerde dienstverlening in een unieke omgeving.

Duidelijk herkenbare ervaringen. Vaarwel schoorsteentjes en stoofpotjes, die moeilijk te combineren zijn met de klantvriendelijkere digitale media. Tegenwoordig kiest de klant zijn hotel op basis van specifieke kenmerken: ESSENTIEL, COSY, ELEGANCE of EXCEPTION. En zijn restaurant volgens zijn eigen voorkeur: TERROIR, GOURMANDE, SAVOUREUSE, DISTINGUEE en d’EXCEPTION.

Het getrouwheidsprogramma is omgedoopt tot ETIK en herontworpen om vlotter toegang te bieden tot de hotels, leden genieten kortingen in 2.300 hotels en 2.200 restaurants. Vanaf 1 januari 2022 bedraagt de cashback 5,5% voor iedereen.

België wordt nr. 1 van het internationale cliënteel: het aantal Belgische gasten is in 2021 met 42% toegenomen. Hun uitgaven per verblijf (€ 196,42) zijn gemiddeld in vergelijking met andere nationaliteiten. Belgen zijn massaal lid van het getrouwheidsprogramma ETIK en verblijven gemiddeld 2,97 dagen in een hotel van de groep LOGIS HOTELS, die niet langer beschouwd worden als hotels voor een tussenstop, maar als eindbestemmingen. De groep telt 23 hotels in België (een twintigtal via de grensoverschrijdende samenwerking Logis Marque Ardenne). Voor de Belgische hotels geldt dezelfde vaststelling in verband met de crisis, die de activiteit nieuw leven heeft ingeblazen. De ontwikkeling van netwerken voor wandeltochten, fietstochten, bijeenkomsten van automerken, gastronomie en gezinsuitstappen is een belangrijke verworvenheid voor de toekomst na Covid.

LOGIS HOTELS, de enige hotelgroep die door het Franse Agentschap voor ecologische transitie in aanmerking is genomen voor het Fonds Duurzaam Toerisme, blijft werken aan zijn Charter Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Hoe langer hoe meer hotels bezitten namelijk een ecolabel en elektrische laadpalen. De groep wil coworkingruimtes aanbieden aan al wie onderweg is en aan de buurtbewoners van de hotels van de 6 merken. Er komen nieuwe formules in de hotels in de stadscentra. Het partnership met Tour de France 2022 (een honderdtal hotels langs het parcours en meer dan 600 op minder dan 20 km van de Ronde) zal LOGIS HOTELS  meer zichtbaarheid bieden. Het zal iedereen duidelijk maken dat de hotels een zeer ruim publiek aanspreken en dat de keten een kosmopolitisch karakter heeft. Zijn toekomst is sterk gericht op nieuwe markten met een eerste stap buiten Europa: Canada in 2022. “De prospectie is aan de gang, we willen de internationale markt veroveren. Er is zeker een toekomst na Covid”, kondigt Karim Souleilhavoup aan.

Al sinds meer dan 70 jaar zorgt LOGIS HOTELS ervoor dat mensen kunnen genieten van een verblijf en lekker eten. LOGIS HOTELS legt de link tussen platteland en de stad, van heel lokaal tot mondain en werkt elke dag, samen met alle leden, aan moderne, duurzame en unieke hotellerie, en toont haar betrokkenheid op sociaal gebied en met betrekking tot het milieu. Ieder lid van de LOGIS HOTELS groep is er trots op bij te dragen aan een betere wereld.