Luchthaven Oostende zag cargo meer dan verdubbelen

Luchthaven Oostende sluit 2020 af met uitstekende cargoresultaten. Het verhandelde volume steeg het voorbije jaar met 112,7% tot 52.659 ton. Het aantal passagiers kende, door de gevolgen van het coronavirus, een daling van 75,6% tot 111.499. De luchthaven kijkt optimistisch naar het nieuwe jaar en is ervan overtuigd dat ze door de kleinschaligheid een extra veilige omgeving kan creëren voor haar passagiers.

Passagierscijfers

2020 begon veelbelovend voor Luchthaven Oostende. Met 42.000 passagiers in de eerste twee maanden van het jaar, deed de luchthaven het 11% beter dan in dezelfde periode het jaar voordien. Alles werd in het werk gesteld om dit resultaat door te trekken, en voor het eerst meer dan een half miljoen passagiers te ontvangen.

In maart werd ze echter geconfronteerd met een andere realiteit. Het coronavirus zorgde ervoor dat alle passagiersvluchten tijdelijk onderbroken werden tussen half maart en begin juli. Na een goede voorbereiding en strikte voorzorgsmaatregelen vertrok op 3 juli opnieuw de eerste vlucht naar het Spaanse Palma De Mallorca. De heropstart van de vluchten zorgde door een beperkt zomerprogramma voor een bescheiden herstel. Net geen 40.000 passagiers reisden via Oostende in juli en augustus naar topbestemmingen in Spanje, de Canarische Eilanden en Griekenland. Daarnaast waren er vluchten naar Turkije die enkel beschikbaar waren voor passagiers met een Turks paspoort.

Vanaf augustus nam het aantal reisbeperkingen weer toe wat opnieuw een weerslag had op het aangeboden vliegschema. TUI Fly besliste dan ook om de vluchten vanaf 10 september op te schorten tot de herfstvakantie. Tijdens deze vakantie werden er tijdelijk opnieuw vluchten aangeboden naar de topbestemming Alicante. Op jaarbasis sluit de luchthaven af met 111.499 passagiers. Dit is 75,6% minder dan de 457.423 passagiers die onze luchthaven in 2019 verwelkomde. Ondanks de coronacrisis was de bezettingsgraad voor bestemmingen als Alicante, Malaga en Tenerife zeer hoog.

Veilige reisomgeving

Luchthaven Oostende maalt zich klaar en is ervan overtuigd dat reizigers via de luchthaven veilig en relax kunnen reizen. De luchthaven investeerde de afgelopen maanden fors in veilige en efficiënte procedures. Bovendien zorgt het regionale karakter van de luchthaven ervoor dat er weinig vluchten op hetzelfde moment vertrekken. Op die manier bevinden zich telkens een beperkt aantal passagiers in luchthavengebouw en kan de afstand op elk moment worden bewaard. Hierdoor kan de luchthaven een extra veilige omgeving creëren voor haar passagiers.

Cargo

Het vrachtvervoer via Luchthaven Oostende sluit 2020 af met een ijzersterk resultaat. Het verhandelde volume steeg met 112,7% tot 52.659 ton. (24.757 in 2019) Dit is het beste resultaat sinds 2013, ook het aantal vluchten nam toe met 133% ten opzichten van 2019. Tijdens de eerste lockdown was er veel vraag naar extra cargo vluchten. Een deel van de wereldwijde toename van het aantal cargovluchten vond ook zijn weg naar de Luchthaven van Oostende. Zo voerden Magma en Qatar Airways vluchten uit op Oostende en breidde vaste waarde Egyptair haar vluchten aanzienlijk uit. De goederen die werden getransporteerd hadden betrekking op medisch materiaal, voeding en e-commerce. In de maanden die volgden op de eerste lockdown besloten enkele maatschappijen zoals Qatar Airways te blijven vliegen op Oostende. Dit zorgde dat de groei werd doorgetrokken en de jaarcijfers meer dan verdubbelen ten opzichte van 2019.

Cargo troeven : De nabijheid van de luchthaven bij twee zeehavens, het vlotte mobiliteitsnetwerk rondom de luchthaven en de goede ligging voor distributie binnen Noord-Europa maar ook de UK zijn grote troeven. Daarbovenop is er voldoende beschikbare capaciteit voor handen op de luchthaven, is ze 24/7 geopend en is er geen slot coördinatie noch beperkingen. Eén voor één troeven die van de luchthaven een uiterst servicegerichte luchthaven maken. De luchthaven blijft dan ook verder investeren in het cargo segment. Hiervoor heeft de luchthaven een overeenkomst met de groep Versluys om de cargo-infrastructuur op Apron 1 verder uit te bouwen. Deze werken zullen normaal in 2021 van start gaan en moeten de verdere groei ondersteunen.

Zakenvluchten : De business flights via de General Aviation Terminal, die uitgebaat wordt door North Sea Aviation Center (NSAC), hielden goed stand ondanks de coronacrisis. Er was evenwel een daling van 7% van het aantal bewegingen ten opzichte van 2019. De business vluchten via NSAC hebben zich snel hernomen en benaderen opnieuw het niveau van 2019.

2021 : De luchthaven Oostende kijkt optimistisch naar 2021. Zo verwachten men dat de vluchten van TUI Fly dit voorjaar zullen hervatten. Tevens zal de bestemming Murcia worden opgestart. Verder wordt er ook gekeken om de succesvolle verbinding met Moskou opnieuw op te starten in het zomerseizoen. Verder hoopt men in 2021 het vrachtvervoer en de bijhorende infrastructuur verder uit te bouwen. Daarnaast verwacht men een verdere groei en ontwikkeling van de general aviation via NSAC.