Meetdistrict en Proximus ontwikkelen samen e-zie.com

HET GRATIS PLATFORM DAT ONLINE WINKELRESERVATIES OPTIMALISEERT VOOR ZOWEL HANDELAARS ÉN CONSUMENTEN

EEN GRATIS DIENST OM NIET-ESSENTIELE WINKELS TE HELPEN BIJ HET INPLANNEN VAN AFSPRAKEN MET KLANTEN

De meest recente corona-maatregelen hebben gezorgd voor meerdere frustraties: enerzijds kunnen consumenten niet langer van winkel naar winkel ‘hoppen’ en voelen ze bij een reservatie bovendien de druk om ook effectief iets te kopen. Winkeliers anderzijds krijgen door het reservatiesysteem niet alleen minder bezoekers over de vloer, maar worden bovendien nog eens geconfronteerd met klanten die niet opdagen. Het E-Zie.com online reservatieplatform werd op slechts een paar dagen tijd ontwikkeld om een eenvoudig en gratis antwoord te kunnen bieden op deze problematiek.

Het E-Zie platform is inclusief: het richt zich tot alle handelaars – ongeacht hun omvang – en meer specifiek tot lokale winkeliers die al zwaar lijden onder de crisis en niet over de middelen beschikken om een dure online-oplossing op te zetten. Maar het platform gaat ook breder: ook kappers of artsen kunnen gebruik maken van het reservatiesysteem.

Eenvoud en gebruiksgemak staan in deze oplossing alvast centraal: de handelaar kan zich in amper een aantal muiskliks inschrijven. Na het invullen van zijn gegevens, openingsuren, locatie van zijn winkel evenals het maximaal aantal klanten dat hij tegelijk kan ontvangen, hoeft hij enkel nog de QR-code te printen en aan te brengen op zijn etalageraam en de link naar het platform te delen op zijn website of Facebook-pagina.

Wanneer een consument op E-Zie een afspraak maakt, krijgt hij of zij ook automatisch een voorstel om dat bezoek te combineren met andere bij E-Zie aangesloten winkels in de buurt. Handelaars worden ook aangemoedigd om de oplossing te delen met hun buren om hun ‘buurtvisibiliteit’ te verhogen. E-Zie zorgt kortom voor extra dynamiek in de winkelbuurten. En voor de retailers biedt E-Zie nog meer voordelen: zij kunnen via het platform ook aangeven of een reservatie korter of langer heeft geduurd dan voorzien, of als er iemand niet komt opdagen.

Het unieke aan E-Zie is dat het platform in real time informatie geeft over de beschikbaarheid van de handelszaken. Bovendien kan een consument ook ter plaatse nog zijn bezoeken boeken door simpelweg voor de winkel de QR-code te scannen en bij beschikbaarheid meteen de winkel binnen te stappen. Op die manier krijgt de consument toch weer een gevoel van ‘fun’-shoppen in plaats van ‘functioneel’ shoppen.

Geslaagde samenwerking Proximus- MeetDistrict

Voor zowel Proximus als MeetDistrict bestaat hun core business uit het aanbieden van flexibele oplossingen op maat van hun klanten. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat beide partijen hun knowhow koppelden in E-Zie: Proximus als provider van een breed online netwerk en MeetDistrict als aanbieder van full-service werk- en vergaderomgevingen die online geboekt kunnen worden.

MeetDistrict, licht toe: ‘We zagen het als onze plicht om hulp te bieden aan een sector in nood. Het was relatief eenvoudig om ons online en dynamisch reservatiesysteem voor werk- en vergaderruimtes om te turnen tot een dynamisch shopping reservatiesysteem. Onze digitale tools werden immers net ontworpen en gebouwd om heel schaalbaar en flexibel te zijn. Die aanpak loont nu, want zo konden we snel tegemoetkomen aan de specifieke vraag van Proximus. Omdat winkeliers het al zo moeilijk hebben, besloten we bovendien om hen een extra hart onder de riem te steken door onze reservatie oplossing gratis aan te bieden.’