Meurisse, de Belgische klassieker, is terug

Achterkleinzonen blazen oudste chocolademerk nieuw leven in

De broers Henry en Clement Van Vyve, de achter-achter-achterkleinzonen van de stichter, vonden hun inspiratie in het verleden en maken van Meurisse weer chocolade met een eigen karakter. Oranges, Puffed Quinoa en Himalaya Salt: als je de nieuwe smaken van Meurisse ziet, weet je dat de tijd niet heeft stilgestaan… een nieuw hoofdstuk voor een echte klassieker die meer dan een decennium uit de rekken is geweest.

Origineel, letterlijk en figuurlijk

De ambitie is groot: van Meurisse opnieuw een wereldmerk maken, Belgisch en excellent bij elke stap. Dat wil zeggen van kwalitatieve ingrediënten tot een originele verpakking. Meurisse mikt op de nostalgici die de legendarische repen nog kennen uit hun jeugd, maar net zo goed op chocoladeliefhebbers voor wie het wel eens iets anders mag zijn.

De broers haalden hun inspiratie uit de originele recepten en vertaalden ze naar vandaag met acht nieuwe smaken. De tabletten van 100g zwarte en melkchocolade krijgen bijvoorbeeld een vleugje caramel of zeezout erbij, of een twist met appelsienzeste. Meurisse blijft dus voeling houden met haar 175 jaar oude traditie.

Innovatie door digitale focus

De broers Van Vyve zijn digital natives, dus willen ze de focus leggen op het direct-to-consumer model. m.a.w de online beleving van het merk vertaalt zich in exclusieve producten, en collecties, maar ook samenwerkingen met creatives, kunstenaars en gelijkgestemde merken. Deze exclusieve recepten en producten zullen te bestellen zijn in de e-shop. Eind dit jaar zal de chocolade van Meurisse ook beschikbaar zijn in een selectie van winkels. Denk daarvoor aan de betere horeca en deli’s, detailhandelaars en biowinkels.

Vooruitstrevend in alle aspecten

Niet onbelangrijk: ook de bewuste consument op zoek naar fairtrade chocolade komt aan zijn trekken met deze Meurisse reep. Meurisse zet zich in voor het maken van 100% verantwoorde chocolade.

Ter plaatse betrekt Meurisse de lokale cacaoproducenten via een directe samenwerking en betaalt hen een leefbaar inkomen uit. Door hand in hand te werken met hun partners verbant het merk sommige praktijken zoals -kinderarbeid, moderne slavernij -en staat garant voor een resoluut opmerkelijke chocolade.

De cacaobonen die gebruikt worden voor de productie van de chocolade zijn afkomstig uit ethisch beheerde bossen en elke reep is gecertifieerd biologisch. Dat denkwerk wordt doorgetrokken tot in de verpakking, die volledig recycleerbaar is zelfs de folie die de chocolade binnenin beschermt is thuis composteerbaar!

Ten slotte willen de broers Van Vyve in 2021 het B-corpcertificaat behalen om best practices uit de industrie uit te wisselen en om de consument doorheen de hele productie transparantie te garanderen.

OVER MEURISSE

In 1845 start A. Meurisse zijn eigen chocolademerk en bouwt enkele jaren later de eerste belgische chocoladefabriek op het Damplein in Antwerpen. De man weet van zaken en Meurisse krijgt hele generaties verknocht aan zijn repen. Na een decennia van de markt verdwenen, wordt het oudste Belgische chocolademerk dit najaar geherlanceerd door de broers Henry en Clement Van Vyve, achterkleinzonen van de stichter. Ze combineren de kwaliteit van echte Belgische chocolade met gedurfde smaken en een duurzame, ethische aanpak.

Praktische info : Online beschikbaar vanaf 1 oktober 2020 – 3 discovery boxes met telkens 8 smaken zijn nu beschikbaar ( mix puur en melk – enkel puur – enkel melk) – 35 euro en dit via meurisse.com.

Een mooi en lekker krokant proevertje, maar vooral een smeuïg genieten van smaken die doen terugdenken aan die zorgeloze (!?) good old days. Kortom, een absoluut buitenkansje om te genieten van lekkers van eigen bodem, elke dag opnieuw maar ook een leuke verrassing voor de eindejaarsfeesten.