Mopets.com, het nieuwe sociale netwerk van dierenliefhebbers

Vanaf vandaag is Mopets.com (MOther of PETS) online. Deze door een Belgische ondernemer gelanceerde start-up wil de vele vrienden en eigenaars van huisdieren en professionals uit de dierensector samenbrengen op een samenwerkingsplatform dat marktleider wil worden.

Dit is een start-up die voor een keer niet in een garage is ontstaan, maar wel in een hondenmand. Mopets is het verhaal van Nancy, haar man Peter en Gus, hun jachthond, een Munsterländer die ze op de leeftijd van elf maanden adopteerden uit een asiel. Omwille van professionele omstandigheden, moesten de baasjes hun landelijke huis echter verlaten en terugkeren naar een stadsappartement, maar ze wilden Gus niet terug naar het asiel sturen. Ze wisten niet hoe ze dit probleem moesten aanpakken, en kwamen zo op het idee om andere eigenaren van Munsterländers te ontmoeten die een soortgelijke ervaring hadden. Nancy Delhalle, die het grootste deel van haar carrière in communicatie en marketing heeft gewerkt, kon niet om de ideale oplossing om deze getuigenissen samen te brengen heen: een community op het net! De basis van Mopets was gelegd en er moest enkel nog een winstgevend bedrijfsmodel worden ontwikkeld.

De ‘referentie’ voor gezelschapsdieren

Mopets.com is een sociaal netwerk met advertenties, een samenwerkingsplatform van diensten voor huisdieren en een lijst van professionals in de sector. Een unieke combinatie waar iedereen baat bij heeft:

huisdiereigenaren die hun liefde voor hun trouwe metgezel(len) publiekelijk willen delen door het plaatsen van statusupdates, foto’s en video’s, maar ook berichten van verloren, gevonden of ter adoptie aangeboden huisdieren;

professionals in de dierensector (fokkers, dierenartsen, trimmers, opvoeders, beheerders van opvangplekken en asielen…) die zich bekend willen maken bij (toekomstige) eigenaren van huisdieren;

personen die diensten verlenen aan huisdiereigenaars (honden- en kattenverzorgers, hondenuitlaters…);

adverteerders die contact willen opnemen met huisdiereigenaren om hen gericht producten, diensten en commerciële aanbiedingen aan te bieden.

Er was een nood aan een gemakkelijk toegankelijke ontmoetingsplaats waar huisdiereigenaren kunnen praten en in een oogwenk alle antwoorden op hun vragen vinden. Het is aan deze nood dat Mopets tegemoet wil komen, met bijdragen van zowel particulieren als professionals (fokkers, dierenartsen, opvoeders…). Het wil dé referentie worden voor alle vragen en behoeften in verband met huisdieren: een verbeterde Facebook voor huisdieren als het ware.

“Er zijn al een aantal platformen gewijd aan huisdieren en hun eigenaars, maar geen enkel platform combineert de kracht van een sociaal netwerk, een omnichannel digitale marketingstrategie die veel verkeer genereert en op zijn beurt voor directe inkomsten zorgt, en een volledig gamma van diensten die verband houden met het leven van het dier”, zegt Nancy Delhalle (47), mede-oprichter van Serviceplan Group Benelux. “Ons bedrijfsmodel is gebaseerd op de marketing van activiteiten die worden uitgevoerd door huisdiereigenaren op het samenwerkingsplatform (advertenties, transacties) en professionals in de sector (premiumruimtes met meer mogelijkheden die toegankelijk zijn via een abonnementsysteem), maar ook op inkomsten uit gerichte en native advertenties.”

Op middellange termijn is de oprichter van Mopets ook van plan om jaarlijkse ‘pakketten’ aan te bieden aan huisdiereigenaren, waaronder bijvoorbeeld verzekeringen, dierenartsbezoeken en kwaliteitsvoeding tegen een gunstige prijs. Ze kreeg ook de steun van particuliere investeerders om het merk Mopets te creëren, dat nieuwe producten en diensten zal aanbieden om het leven van huisdiereigenaren te vergemakkelijken.

Een zeer levendige markt

Volgens een studie van de FOD Economie bezaten de Belgen in 2014 1,5 miljoen honden en 2,2 miljoen katten (laatste beschikbare officiële gegevens). De uitgaven voor gezelschapsdieren voor hetzelfde jaar bedroegen 1,3 miljard euro: een begroting waarvan de belangrijkste posten bestaan uit voedsel (55,9%), dierenartsbezoeken (23,2%), de aankoop van diverse producten (10,5%), verblijfskosten en dierenwelzijn (6,3%). Op Europese schaal zijn de cijfers nog indrukwekkender, met bijvoorbeeld 12,2 miljoen huisdieren in Nederland, 15,9 miljoen in Spanje, 27,3 miljoen in Frankrijk, en 30 miljoen in Duitsland.

Mopets, dat gezamenlijk in België en Luxemburg wordt gelanceerd, zal de komende maanden deze vier veelbelovende markten betreden. Na één jaar activiteit zullen andere landen volgen. In België streeft Nancy Delhalle naar een financieel evenwicht vanaf het eerste jaar en een omzet van 3 miljoen euro op drie jaar tijd in West-Europa. www.mopets.com