MSC Cruises blijft sterk investeren in duurzaamheidsbeleid

MSC GRANDIOSA, BLAUWDRUK VOOR VERANTWOORD CRUISEN ! Het nieuwe cruiseschip van MSC – uitgerust met hypermoderne installaties voor Selectieve Katalytische Reductie (SCR) en een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem – is bij zijn inwijding een van de meest duurzame en energiezuinige schepen op zee. Een schip ook dat als blauwdruk kan dienen voor een verantwoorde manier van cruisen.

Het nieuwste en meest innovatieve schip van MSC Cruises zal op 31 oktober in gebruik worden genomen. Hiermee implementeert de rederij twee nieuwe belangrijke installaties aan boord, die toegevoegd worden aan de bestaande, uitgebreide reeks van geavanceerde milieutechnische systemen die op alle schepen van de vloot aanwezig zijn: hypermoderne installaties voor SCR en een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem.

MSC Grandiosa, die op 9 november in Hamburg wordt ingewijd, beschikt over een SCR-systeem dat de uitstoot van stikstofoxide met 90% terugdringt via een geavanceerd uitlaatgascirculatiesysteem, waarbij de stikstofoxide door een katalysator wordt geleid – een applicatie voor hoge-dichtheidstoepassingen dat gemaakt is van edelmetaal – en wordt omgezet in de onschuldige componenten stikstof en water. Het schip is ook voorzien van AWT een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem waarbij het afvalwater van MSC Grandiosa door zeer fijne filters geleid wordt en een uitgebreid zuiveringsproces ondergaat. Zo zuiver, dat de kwaliteit van het water die van kraanwater benadert en voldoet aan de zogeheten ‘Baltic Standard’. Het afvalwater voldoet aan hogere eisen dan die gehanteerd worden in verschillende steden wereldwijd.

Het nieuwste vlaggenschip van MSC Cruises voldoet dus aan de meest strikte standaard ter wereld, die van de IMO, die ervoor zorgt dat de impact op het milieu in deze gebieden nihil is. Hierdoor kan MSC Grandiosa officieel toestemming krijgen om te varen in kwetsbare gebieden zoals de Baltische Zee en Alaska. Wanneer MSC Grandiosa in een haven aangemeerd ligt, kan het schip gebruikmaken van een walaansluiting. Dat houdt in dat het schip aangesloten kan worden op het lokale energienetwerk, waardoor de uitstoot nog verder beperkt wordt. Deze functionaliteit bestond al op andere schepen van de MSC-vloot en wordt sinds 2017 standaard geïmplementeerd op alle nieuwe schepen.

Deze nieuwe functionaliteiten zijn een aanvulling op de andere milieutechnologieën die op dit schip en andere schepen van de vloot worden toegepast en die de impact op het milieu alsmaar verder terugdringen. Hierbij horen ook: een hybride zuiveringsinstallatie voor verbrandingsgassen (EGCS) die zwaveloxide uit de uitlaatgassen haalt, een vergaand beleid inzake afvalbeheer, een ver ontwikkeld zuiveringssysteem voor afval- en ballastwater, de nieuwste systemen ter preventie van het lozen van stookolie en verschillende geavanceerde installaties om het energieverbruik te optimaliseren, van het hergebruik van afvalwarmte tot ledverlichting.

Op dit moment zijn, naast MSC Grandiosa, ook tien andere schepen binnen de 17 schepen tellende MSC-vloot uitgerust met hybride EGCS-systemen die 98% van de zwaveldioxide uit de uitlaatgassen van het schip verwijderen. De andere zes schepen van de vloot zullen hier alsnog mee uitgerust worden tegen eind 2021. Tot die tijd zullen deze schepen varen op brandstof met een laag zwavelgehalte en op die manier volledig voldoen aan de meest strikte milieueisen en de nieuwe maritieme voorschriften.

MSC Grandiosa behoort tot de Meraviglia-klasse, de derde klasse van schepen die aan de vloot van MSC is toegevoegd en het eerste schip van de Meraviglia-Plus-klasse. Het schip wordt het vijfde nieuwe schip van MSC Cruises dat in een tijdsbestek van 30 maanden in gebruik wordt genomen en maakt deel uit van een plan om 17 uiterst innovatieve en milieuverantwoorde cruiseschepen te bouwen tussen 2017 en 2027. MSC Grandiosa staat dus zeer duidelijk voor milieubewust cruisen.