No time to waste …

de nieuwe strategie van Tupperware om wegwerpplastic te verminderen

 

Tupperware innoveert met Eco+, nieuw materiaal van gerecycleerd plastic. Tupperware kondigt zijn nieuwe visie aan om de circulaire economie te stimuleren en verspilling te verminderen. Deze doelstelling voor 2025 wordt gewaarborgd door een grondige innovatieve aanpak, een zero waste-beleid en strategische partnerships. Met de ‘No Time To Waste’-campagne bevestigt Tupperware zijn engagement om deel uit te maken van de oplossing voor de huidige milieu-uitdagingen. Tegelijkertijd lanceert Tupperware nog dit jaar een herbruikbaar Eco Rietje gemaakt van revolutionair nieuw materiaal van gerecycleerd plastic, Eco+ genaamd.

Sinds het begin van de plasticrevolutie heeft Tupperware zich gepositioneerd als een leider in herbruikbaar en duurzaam huishoudelijk plastic. De missie van Tupperware is de laatste 70 jaar niet veranderd: het ontwerpen van herbruikbare, duurzame, hoogwaardige en gebruiksvriendelijke producten die helpen om plastic- en voedselverspilling te verminderen.

Geen tijd te verliezen: Vandaag de dag verbreedt Tupperware zijn visie en zet het zich in om zijn ecologische voetafdruk aanzienlijk te verkleinen. Er worden belangrijke maatregelen voor de vermindering van afval in elke fase van de levenscyclus van het product genomen: ontwerp, productie en distributie, consumptie, recyclage en terugwinning.

“Met onze ‘No Time To Waste’-campagne laten we onze betrokkenheid zien door nieuwe innovatieve producten aan te bieden, de circulaire economie te stimuleren en onze partnerschappen te versterken”, aldus Sophie Wolters, Vice President Product & Category Management voor de Tupperware Groep.

De belangrijkste engagementen:

Een duurzame en zero waste productie: Tegen 2025 zal Tupperware het afval dat door zijn fabrieken wordt geproduceerd drastisch verminderen, het gebruik van hernieuwbare energie uit wind en zon verhogen en de hoeveelheid water die voor zijn activiteiten wordt gebruikt tot een strikt minimum beperken. Tupperware zal ook het gebruik van wegwerpverpakkingen van plastic voor eenmalig gebruik elimineren door gebruik te maken van alternatieven, zoals verpakkingen van composteerbare materialen. Drie van de productie-eenheden werden al gemoderniseerd.

90% van de teruggezonden producten wordt gerecycleerd en hergebruikt: Tupperware implementeert een wereldwijd systeem dat consumenten in staat stelt om ongebruikte producten of zaken die moeten worden vervangen terug te sturen. Door dit proces worden oude producten gerecycleerd tot een nieuwe collectie Tupperware-producten: “Recycline”.

Innovatieve producten en ontwerpen: Tupperware zet zich in voor de ontwikkeling van producten op basis van innovatieve processen. In samenwerking met producent Sabic is Tupperware een van de slechts vier bedrijven ter wereld die een revolutionair nieuw materiaal van gerecycleerd plastic gebruiken: Eco+. Het ontwerp en de samenstelling van Tupperware-producten zal nog meer de voorkeur geven aan hergebruik. Zij zullen op een zodanige wijze op de markt worden gebracht dat het duurzaam gedrag van de gebruikers wordt gestimuleerd. “Wegwerpplastic is een ecologische ramp. Het is tijd dat wij bevestigen dat we altijd al deel hebben uitgemaakt van de oplossing”, zegt Sophie Wolters, Vice President Product & Category Management voor de Tupperware Groep.

Exclusief nieuw Eco+ product: het Eco Rietje

Jaarlijks worden in België meer dan 2 miljard wegwerprietjes gebruikt; het equivalent van 200 rietjes per persoon. Om een definitieve oplossing te bieden voor deze ecologische ramp stelt Tupperware het Eco Rietje voor, gemaakt van nieuw, uniek en revolutionair materiaal: Eco+. Deze innovatieve kunststofhars is afkomstig van gerecycleerd wegwerpplastic. Dit materiaal heeft exact dezelfde kwaliteiten als het huidig Tupperware-materiaal, met het voordeel dat het voortkomt van plastic afval dat anders op de vuilnisbelt zou achterblijven en waar tot op de dag niets mee gedaan wordt. Specifiek gaat het over plastic met de nummers 2, 4 en 5, denk aan shampooflessen, flessen van wasmiddelen en zelfs polybags.

Vernieuwend ontwerp

Dit rietje biedt niet enkel een ecologisch voordeel, maar werd ook ontworpen voor een unieke smaakbeleving dankzij de afgeronde punt. Het innovatieve ontwerp voorkomt ook wondjes in de mond en is daarom perfect geschikt voor kinderen.

Ecologisch opbergtasje: De Eco Rietjes worden verdeeld in een set met de volgende inhoud: 4 rietjes van Eco+ materiaal; 4 extensies in Eco+ materiaal om het rietje indien nodig te verlengen;    1 reinigingsborstel voor perfecte hygiëne; 1 opbergtasje van 100 % gerecycleerd materiaal.

Het tasje met rietjes en accessoires is vanaf 30 december 2019 verkrijgbaar via een Tupperware Workshop of Kiosk voor 25 euro. Vanaf maart 2020 zijn de Eco Rietjes ook afzonderlijk te koop voor 4 euro per stuk.

Tupperware is al 70 jaar een van ‘s werelds grootste producenten van herbruikbaar keukengerei en plastic producten voor gebruik in huis en in de vrije tijd. Het hoofdkantoor van Tupperware is gevestigd in Orlando en het bedrijf heeft wereldwijd 7.000 medewerkers. De 1000 producten uit de Tupperware-collectie worden vervaardigd in 11 fabrieken, waarvan 3 in Europa. Voor de verkoop kan Tupperware in België rekenen op meer dan 3500 consulenten, verspreid over Vlaanderen en Wallonië, gegroepeerd in 20 distributeurschappen. www.tupperware.be