PET-fles blijft populair maar Belg kijkt steeds meer naar groene alternatieven

Klimaat en milieu worden alsmaar belangrijkere thema’s voor de consument. Een campagne zoals Mei Plasticvrij maakt ons bewuster over de immense impact op het milieu van onze plastic-consumptie. Maar plastic-vrij drinken is nog niet voor morgen. Volgens een recent onderzoek in opdracht van SipWell, waterproducent en de Belgische marktleider in waterkoelers, blijkt dat de Belg verknocht is aan de PET-fles: 9 op de 10 Belgen consumeren plastic flessen voor drinkwater.
Uit de survey van het onafhankelijke onderzoeksbureau iVOX bij 1.000 Belgen blijkt dat op vlak van drinkwater PET-flessen het populairst zijn. In Vlaanderen consumeert 83% wel eens water uit zo een plastic fles. In Wallonië ligt het aantal nog iets hoger, namelijk 90%.
Ondanks deze overweldigende voorkeur voor PET-flessen, is een positieve trend te zien in de cijfers. Meer dan een kwart (26,2%) van de respondenten probeert de aankoop en het gebruik van PET-flessen volledig te vermijden, omdat ze naar verluidt te veel bijdragen aan de afvalberg.
Alternatieven
Uit het onderzoek blijkt ook leidingwater populair als dorstlesser: 77% drinkt wel eens kraantjeswater. Toch heeft 20% van de respondenten geen vertrouwen in deze bron. Zij vinden het niet lekker, of betwijfelen de kwaliteit van leidingwater. Ook is er een kritischer bewustzijn bij 13% van de respondenten, sinds er steeds meer over microplastics bekend wordt.
Als alternatief kijkt de Belg ook naar glazen flessen (44%) en waterkoelers (12% thuis en 31% op het werk). Beide soorten hebben het voordeel dat de verpakking meerdere keren kan worden hergebruikt. “Mensen erkennen het gemak van een waterkoeler op de werkvloer en overwegen het ook steeds meer als een alternatief voor thuis. Zeker bij gezinnen met kinderen heb je dan veel minder plastic afval van PET-flessen. En ze hebben met zo’n waterkoeler altijd plat, gekoeld of bruiswater in huis. Onze verkoop van waterkoelers en water bij particulieren is de voorbije twee maanden dan ook verdubbeld”, vertelt Peter Henderickx, General Manager bij SipWell.
Maatschappelijk draagvlak
Ook bij SipWell zelf hechten ze enorm veel belang aan het ecologische aspect van hun producten, tot zelfs bij de leveringen. De bidons voor de SipWell-waterkoelers worden gemiddeld zestig keer gerecycleerd. Daarbovenop is één waterbidon van 18,9 liter het equivalent van maar liefst 1.134 PET-flessen. Zo vermijden gebruikers van deze producten ook een gigantische berg plastic.
“Er is nog werk aan de winkel om de Belg aan te moedigen om meer ecologisch verantwoord water te drinken. Toch merken we dagelijks dat de kwestie rond plastic vervuiling enorm leeft. Er is dus een draagvlak. En door aan te tonen dat het ook anders kan, willen we consumenten inspireren. Tegelijk willen we bedrijven en overheden stimuleren om deze groene mindset mee te ondersteunen. Voor ons is het absoluut een ‘en-en-verhaal’ ”, besluit Peter Henderickx.