Private jet-operator Klasjet

Uitbreiding vloot uit met 15 Boeing 737NG’s en 3 VIP-toestellen

Avia Solutions Group vergroot zijn ACMI-marktaandeel ( Een ACMI-contract – ook wel wet-leaseovereenkomst geheten- is een leaseovereenkomst tussen twee luchtvaartmaatschappijen waarbij de ene maatschappij (lessor) een vliegtuig, bemanning, onderhoud en verzekering (ACMI = aircraft, crew, maintenance, insurance) levert, terwijl de leasenemer (lessee) over het algemeen alle andere operationele kosten (kerosine, luchthaventaksen…) en verplichtingen op zich neemt. De leasenemer staat ook in voor de verkoop en marketing, en levert ook het vluchtnummer, en betaalt de lessor een vergoeding per uur of per maand.

De Baltische zakenluchtvaartmaatschappij KlasJet start met ACMI-activiteiten vanaf dit najaar. Als gevolg hiervan wordt de huidige vloot flink uitgebreid. “Tegen het einde van dit jaar worden vijf Boeing 737NG-toestellen in een economy class-configuratie van 189 stoelen aan onze vloot toegevoegd. Eind 2023 moeten er dat al 15 zijn. Deze nieuwe vliegtuigen zijn bestemd voor wetlease-operaties”, zegt Rita Domkute, CEO van KlasJet. “Daarnaast blijft KlasJet ook VIP-privécharterdiensten aanbieden. De vloot van KlasJet bestaat op dit ogenblik uit zeven VIP-toestellen. De luxevloot zal in 2023 worden uitgebreid tot 10 vliegtuigen.”

De Boeing 737NG is een vliegtuigtype dat nog niet figureerde in het ACMI-aanbodlijstje van Avia Solutions Group, waartoe ook KlasJet behoort. “Ik ben ervan overtuigd dat onze ervaring met VIP-charterdiensten en de ACMI-expertise binnen Avia Solutions Group, ons in staat zullen stellen om de ACMI-markt vlot te betreden en vanaf dag 1 hoogwaardige diensten aan te bieden”, aldus de CEO van KlasJet.

In de Benelux zijn het tot dusver o.a. sportteams die een beroep doen op de diensten van KlasJet. Vorig jaar, tijdens het Europees voetbalkampioenschap, verplaatsten de Rode Duivels zich met een VIP-Boeing van KlasJet, en onlangs vloog het team van Royal Antwerp FC vanuit de luchthaven van Antwerpen met de Baltische aanbieder van zakencharters. KlasJet verzorgde enkele maanden geleden ook het vervoer van de officiële Belgische delegatie naar aanleiding van het staatsbezoek van het koningspaar aan Griekenland.

Alsmaar groeiende ACMI-markt

In 2021 werd de omvang van de ACMI-vliegtuigmarkt geschat op zo’n 4,2 miljard US dollar. Verwacht wordt dat die ruim 8,8 miljard US dollar zal bedragen in 2030, d.i. een jaarlijks groeiritme van maar liefst 8,49 procent van 2022 tot 2030. De ACMI-wereldmarkt wordt gekenmerkt door seizoensinvloeden en verschillende vraagpieken tijdens het jaar. In 2019 werden bijvoorbeeld 650 miljoen passagiers van de in totaal 1,15 miljard passagiers die het vliegtuig namen, vervoerd van juni tot oktober. Dat is ca. 31% meer passagiers dan tijdens het winterseizoen. Anderzijds is de vraag in Zuid-Amerika, Azië-Pacific en Afrika net tegengesteld aan die in Europa.

Om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar ACMI-capaciteit vanwege grote luchtvaartmaatschappijen, sluit KlasJet zich aan bij de luchtvaartmaatschappijen rond moederbedrijf Avia Solutions Group, en breidt de zakenluchtvaartmaatschappij haar portfolio uit met ACMI-passagiersdiensten.

Avia Solutions Group is actief op zowat alle continenten en onderhoudt al jarenlang goede relaties met luchtvaartmaatschappijen, ACMI-operatoren, MRO-bedrijven en aanbieders van opleidingsdiensten. Op dit ogenblik telt de vloot van de groep (met o.a. SmartLynx Airlines, Avion Express, Bluebird Nordic en Magma Aviation) maar liefst 140 vliegtuigen.

Verschillende grote legacy carriers gaven in hun bijgewerkte strategische plannen aan dat een van de instrumenten om de efficiëntie te verhogen, het gebruik van ACMI-diensten van derden is. Op die manier kan aan de seizoensvraag worden voldaan en kan men de capaciteit tijdens het laagseizoen ook makkelijk doen dalen. Algemeen wordt aangenomen dat één ACMI-toestel per seizoen, afhankelijk van de regio en het bedrijfs- en inkomstenmodel van de betrokken luchtvaartmaatschappij, tussen 1 en 3 miljoen US dollar kan opbrengen.

“Kredietverleners, aandeelhouders en overheden eisen sinds de covid-pandemie een grotere efficiëntie van de luchtvaartmaatschappijen. De voorbije 19 jaar hebben luchtvaartmaatschappijen gemiddeld 1,57 % winst per jaar gegenereerd. Er zijn niet zoveel mogelijkheden om de efficiëntie te verhogen. Het sluiten van ACMI-contracten voor het hoogseizoen is er echter een van”, aldus Rita Domkute, CEO van KlasJet. “Avia Solutions Group is de grootste capaciteitsaanbieder ter wereld en wij willen deel uitmaken van de voortdurende groei.”